Mindre foder??

sannaaah

Trådstartare
Vi säger att din häst vilar en dag...brukar du dra ner en aning på fodret eller står den på samma giva?

Sv: Mindre foder??

sannaaah skrev:
Vi säger att din häst vilar en dag...brukar du dra ner en aning på fodret eller står den på samma giva?

Nej över en dag drar jag inte ner fodret. Inte heller 2 dagar. Men blir det mer än så flera dagar i rad då drar jag ner på kraftfodret.

Samma giva. Det ger ju noll och inget att dra ner på givan för någon enstaka vilodag..

Nupp aldrig, hästar ska ju ha en så kallad vilodag per vecka helst.

Jag drar aldrig ner på krafftfoder så länge inte min ska stå i ca 2 veckor eller mer.

nej, om hästen bara har en vilodag så drar jag inte ner på fodergivan.

Eftersom foderstaten är uträknad efter ett veckogenomsnitt är det ingen mening att hålla på att ändra hit och dit. Träningstillägget är ju i princip lika med 0 för min häst, så hon äter samma mängd oavsett om hon rids eller står i boxen med fraktur...:smirk:
(Jag har ändrat om lite bland fodermedlen för magens skull, men energimängden är ungefär densamma)

En hårt tränande häst som kanske äter en del kraftfoder bör man nog dra ner åt om det handlar om en längre tids vila.

Jag har också uträknat ett veckogenomsnitt på träningen. Min häst vilar 4 dagar i veckan och äter samma mat hela tiden. Däremot kan jag ge lite extra precis i anslutning till tävling (extra kraftfoder innan och fri tillgång på hö i transporten). Om det är en lugnare träningsperiod, eller att träningen av någon annan anledning avviker från det normala drar jag ner på kraftfodret, men inte höt (vid vila mer än en vecka tex).

Drar inte ner nåt om det bara gäller enstaka dagar de ska stå.

Jag drar ofta ner kraftfodret en aning, vid t ex veckovila (varannan månad ca) eller när det är fruset så att hästarna inte kan springa normalt i hagarna och motionsmöjligheterna är begränsade även vid ridning. Däremot inte för en vilodag, som jag ser som nödvändiga inslag i hästens arbetsvecka, tid för återhämtning och återuppbyggnad och nypåfyllnad av energidepåerna som hästen ska använda sig av under arbete. Då kräver också vilodagarna ett foderintag som motsvarar näringsbehoven vid träning.

Jag tycker det är bra att ha räknat ut en foderstat för underhållsbehovet som baseras i största möjliga mån av grovfoder. Grovfodret ökas även vid kyla. Tilläggsbehov för träning består av kraftfoder som är relativt lätt att dra ifrån helt eller delvis beroende på om hästen beräknas röra sig mindre några dagar eller ordineras boxvila i en månad. Självklart kan man också öka på tillägget vid behov, t ex upptrappning av träningen eller inför tävling.

De står på samma giva när de vilar en dag som när de tränar en dag

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 874
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
505
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
374
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
983

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka