Min valp är satt på diet.. Hjälp..

Penny_Lane

Trådstartare
Jag har en 4 månaders valp. Korsning mellan Basset Hound och Cocker spaniel.
I fredags började han halta. Han haltade hela helgen och i går va vi hos veterinären. Först kunde dom inte hitta något fel på honom. Han haltade men mer va det inte. Efter mkt petande o klämmande fann dom så att han hade ont i vänster armbåge. Han röntgades å man fann lindriga förändringar.. :cry: Förmodligen växtvärk sa veterinären de e tydligen sånt som kan ske på unga hundar av hans sort.
Iaf trodde vetrerinären att hans problem kommit av att han ätit ett foder som kanske inte va helt anpassat för valpar eller som va för dåligt.
Får man försvara sig så är det inte så lätt för han och familjen stora labrador skall alltid äta samtidigt. Först äter min Malte och sen den stora hunden. Han äter jämt men är inte så särskilt tjock för det. Han rör sig mkt kanske lite för mkt men han är som ett kvicksilver omöjlig o hålla stilla. ;) Det hoppas o stutsas o morras o springs dagarna i ända. O öppnas dörren för o gå ut i stallet skall han med.

Veterinärens råd till mej va således. Att han skulle äta Hills Puppy foder(som dom va återförsäljare av och som är svindyrt) han skall hållas lugn..(lycka till) han får inte gå i trappor och inte hoppa för mkt.. Hrmm bara de att nån glömde o berätta de för honom.
Han skall äta ca 250g av maten /dag. Idag har han redan ätit 200g och är ständigt hungrig. Han har varit på köksbordet 3 gånger snott grejjer från soffbordet och rensat papperskorgarna.. Hur 17 kan dom tycka att man skall svälta en valp?? Visst på påsen är det räknat att han bara skall ha en viss mängd mat men är inte de upp till varje individ? 250 g mat om dagen o kan kommer 1 o magra av och 2 tugga sönder allt annat som finns i hela huset.. :confused: :cry:

Hjälp tack??

Sv: Min valp är satt på diet.. Hjälp..

Han väger ca. 12 kg nu. Veterinären tror att han kommer att väga ungefär 25 när han är vuxen. Han är byggd precis som en basset.

För mig låter 250 g ganska vettigt? (eller?)
Det är alltså 2,5 hekto mat. Min stora hund äter inte ens 1 kg (1000 g) torrfoder per dag, och han väger strax under 60 kg.

Visst är Hill's dyrt per påse, men du ger ju mindre mängd så det hela går nog på ett ut i plånboken. Ge valpen råa morötter att gnaga på som bulk. Det ger dels bukfyllnad, dels något att göra som inte påfrestar benet. Din valp kommer knappast att magra. Den ska röra sig mindre och får ett kraftigare foder.

Vet för övrigt precis hur du har det. Vi har en beagle på 4 mån som går på antiinflamatoriskt och smärtstillande för ett bakknä. Hon ska hållas lugn en månad :eek: :crazy: För att det skulle funka bra borde hon ha fått sedering istället.... :D Nåväl, det är bara att bita ihop och försöka aktivera henne mentalt.

Mvh,
Duvan

Finns ju även andra dietfoder... Jag har just nu en hund, som äter
AXESS Special, baserat på kyckling och ris är det speciellt framtaget för hundar med känslig mage, mindre aktiva hundar, överviktiga och äldre hundar. Det innehåller även glycosamin, (bra för leder). Av det, skulle din hund få äta 5-6 dl / dag...
Funkar jättebra för min hund, som efter utlåning kom hem och såg ut som Dunderklumpen :crazy:

Jag tror inte syftet är att svälta din valp, utan snarare få valpen att inte växa så fort. Som det är nu och som jag kan utläsa av din tråd verkar valpen vuxit lite för fort...därav hältan. Om du jämför ditt gamla foder och det nya Hills så kanske det alls inte är särkillt mycket skillnad i näringintag på dessa. Dessutom får den ju mera av hills (s50 g) än vad du gett med ditt gamla foder (200 g). Sedan är det ju så att valpar för det mesta alltid är hungriga..tror dom ;)...En del kan äta tills dom spyr, sedan äter dom lite till..och ändå verkar dom hungriga. Du kan nog vara lugn, din valp svälter knappast...Hellre då en lite för smal hund nu än en vuxen hund som vuxit alltför fort och får problem med leder/skelett senare i livet.

Nä meningen va väl inte o svälta honom fast de känns så. Vi har ju honom och en stor hund. Den stora hunden går o äter av sin mat lite då och då. O jag misstänker att den lilla snor hans mat typ hela skålen.. :D Ett par gånger om dagen för den lilla blir allt tjockare o den stora allt smalare.. Kanske skall säga att den lilla korven bestämmer över en 1 år gammal labradorhane.. ;)
Iaf har han sedan skålen med vuxenmaten tagits bort och han fått sin egen mat på bestämda tiden (så som man väl egentligen borde göra) ätit upp 1 limpa bröd (stulen från diskbänken den va frusen :eek: ), tömt alla husets papperskorgar i jakt på mat, satt i sig två råa potatisar (som vi inte ens visste att vi hade) Han har rensar allt krafftfoder som låg på golvet utanför hästarnas boxar.. :D Liiite hungrig.
Försöker o hålla honom lugn o framförallt inga trappor.. Vilket inte e så lätt för han älskar trappor :crazy: O skriker som en stucken gris när man skall bära honom upp o ner i dom..*S*
/PennyLane från svarthårig till gråhårig..

Kansk idé att begränsa valpens utrymme... Gör en lite "hage" med hjälp av kompostgaller, så tar h*n det lugnare och kan inte stjäla mat i tid och otid!

kan man verkligen påverka tillväxttakten så mycket genom att byta foder? att man kan minska den genom svält är väl klart, men kan man verkligen öka den? är det inte så att för stort energiintag bara leder till fetma? det var lite snack om detta för ett tag sedan och jag är nyfiken på om någon hittat fakta om detta.

Energin ja, men det finns ju protein också. Och i en rejäl tillväxtfas finns ju ingen mening att driva på med ännu mera protein eller hur. Kanske det *nya* fodret har mindre av Mj/protein än det gamla och att hon då kan ge mera..och tillsammans blir det ändå mindre intag av resp näringsämnen ?! Man kan ju påverka tillväxten med föl, så varför inte med valpar ? Jag vet att tex höns på fabriker drivs rejält hårt för att växa så fort som möjligt på kort tid...Och det gör dom visserligen, alldeles för fort. Men så lever dom inte speciellt länge heller eller så får dom skört skelett eller annat i vuxen ålder...

Fabrikshöns växer inte fort enbart av fodret. De är avlade för att göra det. Jag har svårt att se att man kan påverka tillväxt med enbart foder utan det måste nog till en genetisk disposition också. Jag är skeptisk mot allt som kallas växtvärk och skylls på fodret.

Ok, men så har jag fått det beskrivet av en hönsfabriksmänniska. Förklara då om föls tillväxt..för jag vet man kan driva dom rejält med protein när dom är inne i en tillväxtfas..Hästen växer fort och för mycket..men håller inte i vuxen ålder. Och ingen har väl påstått att allt skylls på fodret..det handlade ju i detta fall om bara 1 valp..trådskaparens valp.

Mynta2 skrev:
Kanske det *nya* fodret har mindre av Mj/protein än det gamla och att hon då kan ge mera..och tillsammans blir det ändå mindre intag av resp näringsämnen ?!

Som jag uppfattade det hela gav hon ett mindre energitätt foder för vuxna hundar tidigare, men i fri tillgång. Nu har hon blivit ordinerad ett valpfoder och en giva enligt tillverkarens rekomendationer. Jag skulle tippa att veterinären misstänker, eller vill utesluta, brist på något näringsämne, inte att valpen är övergödd och/eller driven för då hade det räckt bara med att dra ner på det foder hon redan gav.

Mvh,
Duvan

Har alltid hört att Hill´s är ett "skonfoder"/dietfoder... :angel:

De har både diet/medicinskt foder och vanligt. Hill's Puppie är ett vanligt valpfoder.

Med vänlig hälsning
Hannah

Var på Hill´s föredrag om just foder och näringslära. De sa att man inte kan fodra sin hund så att den växer för fort. Däremot så påverkar ju fodrets innehåll hur hållbara de blir. Starkt skellett med mer.

Jag är lika skeptiskt till att föl kan fodras att växa för fort. Det måste finnas någon genetisk disposition med i bilden. Alla föl som överutfodras växer ju inte för fort och det gör inte alla hundvalpar heller. Många blir bara feta.

Att ha en hund på diet har man ju av en anledning..

Vi hade våran schäfertik på diet när hon var fem månader i två veckor efter en tarminfektion.
Hon fick inte äta ordentligt, utan först risdiet sedan hills dietfoder.
Hon är enormt MATGLAD, och vi fick inte ens ge henne en godis
vid träning osv..men så är det, och hon fick äta sin mat ensam,
och den vuxna hunden sin mat ensam.

Tyckte inte att det kändes som om vi svalt vår hund, el att det var synd om henne :smirk:

Personligen så irriterar jag mig på folk *hukar mig* :o som matar sina hundar
för att " den är hungrig", "det är synd" osv, pga sådant "trams" kan man få en hund som får problem med höfter osv..

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Har ni några bra tips att få i en fem veckors valp mat? Hon vill bara dia men mamman börjar tröttna på 10 valpar som diar. De andra...
Svar
9
· Visningar
755
Senast: hollypolly
·
Hundhälsa Vår äldre hund (grönis) på 9 år som är väldigt kräsen i maten tycker att vår valps foder (Dogge professional puppy) är jättegott, han...
Svar
1
· Visningar
507
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 327
Senast: Castellini
·
Hundhälsa Vår tyska spets har nyss fyllt 1 år. När han var liten hade han ofta ont i magen, vilket blev bättre med åldern samt när vi började...
Svar
5
· Visningar
1 161
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter