min travare slår sig på fram kotan när hon travar

H

hermitage

när jag travare med min travare eller galoppera slå hon sig på kotan så hon får sår och blöder det har hon aldrig gjort innan vad ska jag göra?har testat boots som alla säger men det täcker ju intw kotan hjälp!!:S:confused: :cry:

Sv: min travare slår sig på fram kotan när hon travar

hjälp snälla:(

Av vilken anledning har hon börjat med det? Kanske hon har ont och tar ett kortare steg fram, eller har för långa "tår" på bakhovarna? Testa att longera henne och se hur hon rör sig då. Då är det lättare att se vad som kan vara fel.. För du skrev även att hon inte gjort det innan .. //Suz

nej hon har aldrig så innan ser ut som hon tar kortare steg

Använder du inte benskydd?.. Se till att de täcker själva kotan väl. Det finns sådana att köpa.

förlåt det är under kotan hon slår sig

förlåt det är karleden som hon slår sig på

min travare slår sig på fram karleden när hon travar

förlåt menar karleden

Sv: slår sig på karleden när hon travare vad ska jag göra

byta hovslagare?ofta går det att ändra med hjälp av annorlunda skoning.

okej om jag ska ha skor på frambenen i sommar är inte risken att hon slå av dom?

Slår hon sig på insidan av karleden upp mot kotan?

Det finns superbra neoprenboots som täcker där. :idea:

Jag hade en häst som fick en sårskada med ärrvävnad som följd, hon skar upp skadan med skon hela tiden så hon gick alltid med såna.

Numera har jag hittat en modell som inte ens snurrar som jag har på travaren (till Travshopens ägares förskräckelse - de är till RID-hästar :D ) som går på som högt ovanför vanliga boots, hon blir heltäckt med senskydd.

boots.jpg

Senast ändrad:

nej hon har aldrig så innan ser ut som hon tar kortare steg

Såna här problem kan sitta i ryggen! Men testa longera henne och se hur hon rör sig då, och även be ngn rida henne så du ser om det är någon skillnad när hon är belastad. Självklart bör du i annat fall ta upp veterinär och få henne kollad!!!

nej inte på insidan var köper man sånna boots

Jag köper mina på Mantorps Travshop som även har postorder.

Men det dära måste väl din hovslagare kunna åtgärda ? :confused: endera får ni fördröja bakbenssteget (längre skänklar, tyngre skor) eller skynda på frambenet (tårikta).

Vad har din hovslagare gjort och sagt om saken ??

byta hovslagare?ofta går det att ändra med hjälp av annorlunda skoning.

En hältutredning på en bra klinik kanske man oxå ska ha i tanken. Den kan faktiskt ha en skada som secundärt ger ett avikande rörelsemönster.

Förmodligen väldigt långsökt.

kl

Först och främst ska du, som hovis skriver, kolla upp hästen. Har den börjat med en sak den inte gjort tidigare kan den ha en hälta eller ha andra problem som man själv inte kan se.
Både veterinär och ET vet hur en häst ska se ut när den är bra skodd så även det bör du kunna få svar på.

Skulle det vara skoningen så tar det ju ofta en stund att räta till, testa då under tiden att använda kotringar (finns på vilken hästbutik som helst). Dem sätter man runt karleden och de håller ut benen från varandra på ett bra sätt.

Vi har en häst på jobbet som är otroligt trång mellan bakbenen och han slår sönder alla boots man tar på honom under bara en dagstur - men kotringarna har han haft hela i näsan en månad nu!

Billiga är de oxå! :D

Jag hade samma problem med Pinky ett tag, hon slog sig mellan strykkappa och boots...

Hovslagaren fixade det så småningom, men till dess spanade jag in dessa skydd från Racing Tack. Kotskydd med gamaschflärp!:idea:

Jag köpte dock aldrig några, för det rättade sig själv med ett par skoningar. Men du vet att de finns iaf.:)

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
914
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 761
Senast: Sirap
·
Hundträning Jag behöver alla råd hur jag ska hjälpa min hund som jag uppfostrat helt fel. Jag har gjort henne rädd och osäker. Vid hundmöten har jag...
Svar
7
· Visningar
833
Senast: Red_Chili
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 181

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar