Min tik borde inte löpa nu, men trots det är hanar intresserade

Philosophia

Trådstartare
Både idag och i förrgår har hanhundar velat klättra på min tik. Den ena var riktigt pilsk. Min tik (11 mån) löpte för första gången i våras/försomras. Det var ett splittat löp, först två veckor i början av april. Därefter två veckors uppehåll och sedan löp i drygt en månad (dvs. till början av juni)

Hon borde förhoppningsvis inte vara på väg in i ett nytt löp (i så fall börjar jag gråta). Hon visar inga tecken alls på det. Hon är inte svullen och heller inte intresserad av inviterna. Å andra sidan började hanhundarna intressera sig för henne redan någon vecka före löpet kom igång i april ...

Kan det vara så att hon är på väg in i löp trots att det bara är 1,5 månad sedan det förra löpet. eller finns det andra skäl till att hanhundarna tycker att hon luktar så gott?
 
Sv: Min tik borde inte löpa nu, men trots det är hanar intresserade

Efter att ha läst lite på andra ställen så ser jag att det finns andra hundar som löper lika tätt när de är unga. Jag kan antagligen förvänta mig att hon går in i löp igen gissar jag. Hoppas bara att hon inte går ned sig lika mycket som förra gången!

En veterinär rådde en person med unghund som löpt tre gånger inom loppet av ett halvår att kontrollera att det inte fanns cystor eller tecken på livmoderinflammation så jag får väl konsultera veterinär om det visar sig vara ett löp som är på gång.
 
Sv: Min tik borde inte löpa nu, men trots det är hanar intresserade

Yep, eftersom hon ar sa ung kan det mycket val vara sa. Min tjej lopte med 2 manader mellan forsta och andra lopet. Sedan 3 1/2 manad mellan innan hon kom in i normala lop perioder. Nu loper hon med ganska precis 6 manader emellan. Sa aven om hon loper igen snart finns det hopp.:p
 
Sv: Min tik borde inte löpa nu, men trots det är hanar intresserade

Hanar tycker att min tik luktar fantastiskt gott när hon är skendräktig. Kan det vara något sådant?
 
Sv: Min tik borde inte löpa nu, men trots det är hanar intresserade

Kan vara olika saker. Skendräktighet, uvi osv.

Tycker alltid hanarna brukar vara intresserade även långt efter löpet.. Och före.. Känns som om många hanar vill juffsa jämt ;)
 
Sv: Min tik borde inte löpa nu, men trots det är hanar intresserade

Vissa tikar tycks "utsöndra" dofter/hormoner som drar till sig hanar som ligger lite (eller mycket...) över i sexualitet. Hanar KAN INTE låta bli att lukta, slicka, slicka på deras kiss osv. Det kanske kom igång något sådant efter hennes könsmognad/löp? Har hört flera tikägare som berättat om detta och upplevt det själv några ggr med min lapske.

Här nere är just nu löptider och min hane går och slickar en del på marken, bryr sig dock inte om en enda mötande hund så jag har ingen aning om vad det är som löper. En polares lilla hund ska dra igång snart och henne bryr han sig inte ett dyft om. Men, tillbaka till saken, så funderar jag på om det inte kan vara så att tack vare att "alla andra" har dragit igång så är hanarna lite överpilska och din lilla tjej kanske är en sådan som har någon speciell doft eller speciellt beteende som drar dom till sig just nu.
 
Sv: Min tik borde inte löpa nu, men trots det är hanar intresserade

Vissa tikar tycks "utsöndra" dofter/hormoner som drar till sig hanar som ligger lite (eller mycket...) över i sexualitet. Hanar KAN INTE låta bli att lukta, slicka, slicka på deras kiss osv. Det kanske kom igång något sådant efter hennes könsmognad/löp? Har hört flera tikägare som berättat om detta och upplevt det själv några ggr med min lapske.

Här nere är just nu löptider och min hane går och slickar en del på marken, bryr sig dock inte om en enda mötande hund så jag har ingen aning om vad det är som löper. En polares lilla hund ska dra igång snart och henne bryr han sig inte ett dyft om. Men, tillbaka till saken, så funderar jag på om det inte kan vara så att tack vare att "alla andra" har dragit igång så är hanarna lite överpilska och din lilla tjej kanske är en sådan som har någon speciell doft eller speciellt beteende som drar dom till sig just nu.

Känner igen det där:crazy: Min tik har älskats av många hanhundar både före löp, under löp, långt efter löp och nu fortfarande trots att hon är kastrerad sedan ett år tillbaka...
 
Sv: Min tik borde inte löpa nu, men trots det är hanar intresserade

Tikar kan ju torrlöpa också, utan att blöda och svullna nåt vidare i vulva. Sambons tik löper var 8e månad och då torrlöper hon, först bara någon dag innan hon är i höglöpet han märker det då hans hanhund blir galen. Läste om det innan att det händer att de kan torrlöpa mellan sina löp. Upprepas det så borde man kolla upp så det inte är cystor på äggstockar eller på väg till livmoderinfektion. Men en del torrlöper utan att det är något problem för tiken. Kanske inte beror på det men då sambons tik torrlöper här hemma nu så va det träffande.
 
Sv: Min tik borde inte löpa nu, men trots det är hanar intresserade

Svarar alla. Jag hoppas verkligen att det bara är något sådant som att hon luktar ovanligt gott. Hon har precis återhämtat sig från det senaste löpet och vi har kommit igång med träningen. Det vore så typiskt om hon skulle löpa nu!
 
Sv: Min tik borde inte löpa nu, men trots det är hanar intresserade

När min kastrerades så förklarade "min" veterinär att vissa tikar kan ha cystor vid äggstockarna (om jag inte minns fel) som gör så att det utsöndras "löpdoft" hela tiden, alltså även mellan löpen. Kanske kan vara nåt sånt?
Min tik var nämligen också en sån som tycktes lukta väldigt gott året om, och på henne hittade dom cystor när hon kastrerades.
 
Sv: Min tik borde inte löpa nu, men trots det är hanar intresserade

Tack för svaret, även om det var ett år sedan :D. Jag ska ha det i åtanke om jag märker att löpen i framtiden verkar oregelbundna. Då kan det definitivt vara värt att kolla upp. :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
754
Senast: animalasia
·
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 583
Hundhälsa Jag har en 10 årig Weimaranertik som plötsligt för några dagar sen flyger på min 15månaders vorstehtik , till synes helt oprovocerat...
Svar
14
· Visningar
1 978
Hundhälsa Min ena tik är på dag 141 och var på väg mot att släppa vätska och sluta producera mjölk i början av juni. Sen vände det. Hon har...
Svar
9
· Visningar
848
Senast: em-pirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp