Min nya häst!

Enya

Trådstartare
Sålde min nordsvenskkorsning i somras för att jag och han inte kom helt överrens. Har ganska nyligen köpt ny pålle, ett travarsto på 13 år. Lugn, väluppfostrad och jättetrevlig på alla sätt. Har haft henne i en månad nu och första mån aden var på prov då jag dels inte kunde rida henne innan köp och dels så var det viktigt att vi skulle passa i hop. Red henne i söndags för första gången och det gick jättebra. Red samtidigt som min pojkvän i en paddock eftersom de två hästarna går i samma hage och är kompisar, tänkte att min häst kunde lugna ner hans häst som är lite piggare och yngre och ganska nyinriden. Hans häst VAR jättepigg, men min häst var lugn och trots att hans häst sprang runt och fjantade sig lite så tog hon det lugnt. Jag lät henne inte trava förrän hon skrittade lugnt på både lång och kort tygel och det gick jättebra. På det hela taget var det ett BRA ridpass, med tanke p åatt jag har utvecklat rädsla för att rida så satte detta positiva spår hos mig och jag är sugen på att göra om det, så klart!

Men, en sak gillade jag inte hos henne. Hon är lite hård i munnen och hänger sig ibland i bettet och har då och då svårt att lyssna på mig när jag tex vill sakta in elelr stanna helt. Redan under ridpasset så bestämde jag mig för att ett sätt att träna bort det kan vara att träna tempoväxlingar " stopp-skritt" och "skritt-trav" och försöäka få henne uppmärksam på det. Dessutom tänkte jag att jag skulle träna in kommandona ordentligt med rösten så att jag har det att förstärka med. Hon lyssnar ganska mycket på mig när jag pratar med henne men jag vet inte hur pass mycket hon kan röstkommandon.

Men jag funderar också på om jag skulel ha ett skarpare bett, elelr om det bara är att gå runt problemet? Hon har ett vanligt tränsbett nu. Fick med all utrustning till henne och anväder det. Vill egentligne inte ha ett skarpt bett utan en häst som lyssnar på mig även med ett oskarpt bett ju.

Hur ska jag nu gå vidare med ridningen, köpte henne för promenadsridning/skogsridning men vill ju få upp henne i kondition och muskler så att hon kanske kan hoppa lite eller så.
Hur ofta kan jag rida och hur länge? Jag har läst i andra tråden här om muskeluppbyggande övningar så några sånna tips behövs inte direkt, däremot så vill jag veta vilka övningar som gör att hon lyssnar mer på mig.

Usch, känns som om jag är oklar här med vad jag behöver hjälp med....:crazy: Hoppas ändå att det är någon som kan hjälpa mig lite här........

Sv: Min nya häst!

Jag skulle avråda dig att använda ett skarpare bett,det är ryttarens hand som avgör hur skarpt bettet blir för hästen. Det finns nämligen inget bett som är milt om ryttaren är okänslig i handen.

Delat tränsbett med rörliga ringar är det vanligaste och mildaste bettet.

Är bettet av gummi el. dyl. ger det en "mjukare" känsla än stål. Men kom ihåg att det som till sist avgör hur skarpt ett bett blir är den hand som håller i tygeln!

Travare bruka vara väldigt känsliga och lättlärda, ta hjälp av någon instruktör eller någon annan som kan hjälpa dig/visa hur du ska gå till väga för att få en mjuk och lyhörd häst...;)

Lycka till!

Javisst är hon känslig och lättlärd, det verkade så efteroms hon lyssnade på mig när jag pratade och förstod ganska snabbt vad som gällde när jag red.

Jag har tidigare fått beröm för att jag har mjuk hand och jag hoppas verkligne jag fortfarande har det.

Ta hjälp av instruktör ska jag göra så småningom. Ska bara hitta någon;) Ännu är det mycket snö ( hade varit töväder några dagar innan sist jag red, men har nu snöat massor igen) så det blir ingen ridning än på ett tag tyvärr.

Jag är ute och plumsar i snön minst 2 dagar i veckan, jätte mysigt och hästarna bara älska det...sen träna jag i ridhus 1-2 dagar/veck ej mer, för då tycker dem det blir tråkigt....
Lycka till med nya hästen...;)

Det är klart att du ska ut och rida i skog och mark med henne och även hoppa:) Jag tycker det låter jättebra att du tränar skritt-halt-skritt, jobba även mycket med att öka och minska volter i skritt i båda varv. Långa skrittpass "offroad" i skogen gör att hästen sätter muskler, likaså plumsa i snön.

Jag håller ju också på att skola/muskla upp ridtravarstoet jag rider, och jag jobbar mycket tempoväxlingar, ridvägar, volter och försöker helt enkelt rida så varierat som möjligt oavsett om jag rider på bana eller i skogen. Jobbar sidoförflyttningar på biltomma grusvägar, ryggning, växlar mellan kort trav och mellantrav osv. Jag tror att en omväxlande, varierande, mjuk ridning är lösningen om man vill ha en uppmärksam, välmusklad häst.

Måste fråga - vad är det för stam på ditt sto? *nyfiken*

Senast ändrad av en moderator:

Hon är danskreggad fortfarande, ska försöka ändra det elelr nåt.

Heter Aktiv Tempo, har inte regpappret här och minns inte föräldrarna *fniss*

Tack för ditt svar, det gav mig en del idéer helt klart!!:)

Fler tips är ju:
Serpentiner i skritt och trav
Åttvolter
Rida serpentiner runt träd i skogen i olika gångarter
Träna galoppfattning
Framdels/Bakdelsvändning
Cavalettis i skritt och trav, höga och låga
Longering/Löslongering, träna röstkommandon
Ut och promenera

Och såklart långa mysstunder i stallet, massage, streching och allmän samvaro för att lära känna varann ännu mer.

Kan du inte prova bettlöst? Det brukar ge en viss förändring :idea:

Hade samma problem med en travare jag hade när jag var yngre, förra ägaren hade uppenbarligen hängt i tyglarna.:(
Mitt tips till dig är att försöka rida så mycket som möjligt med sitsen och ta så lite du bara kan i tyglarna. Övningarna de andra föreslagit är utmärkta att träna på detta vis. Hästen jag har nu rider jag ofta med lite längre tyglar då jag rider ut. I början blir de lite konfunderade och travar/galopperar fortare, men då gäller det att ha övat vikthjälper ordentligt innan. På köpet får man en väldigt lyhörd och lydig häst och i alla fall min häst tycker detta är jätteroligt.
Hoppas att det kan hjälpa dig!!

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 630
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 042
Senast: MiniLi
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 604
Senast: Rosett
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka