Min magre häst!

Sv: Min magre häst!

Det kräver mycket vatten. 3 ggr så mycket vatten som pellets har jag för mig är lagom. Däremot tror jag att det sväller ganska fort. Ger du det två timmar så bör det räcka.
 
Sv: Min magre häst!

Det går ganska fort för pelletsen att blöta upp sig, runt ca 30 min.
Det är inga problem att blötlägga det kvällen innan.

/malin
 
Sv: Min magre häst!

Hippo Alfalfa är bra och linfröolja typ Kentucky Carronoil är också super.
Kli som någon annan skrev är också bra samt lutzern, föredrar pelletsen som man kan blötlägga i kraftfodret
Gamle pållen (varmblod) tappade också sista vintern och jag pumpade i honom massor av olja, kli och kornkross (kunde ej ge havre) samt att jag höjde höransonen samt införde fler fodringar per dygn från två till fyra.
Hästar klarar ju ej av att sätta i sig hur stora givor som helst per gång och får de det tex på morgonen och det är lite stressigt med att äta innan de ska ut kan det få motsatt effekt att de inte äter alls.
Har du ingen som kan hjälpa dig så kan du ju alltid prova att ge hästen en liten lunch i samband med att du kommer till stallet, medan den äter kan du ju mocka. Sedan kan du ge den ytterligare ett mål efter ridningen medan du sätter foder och plockar undan utrustning.

Fick det att fungera så på både gamla och nya hästen och då tar de sig snabbt, men ett par veckor tar det allt innan något syns
Nya hästen äter med nöje sitt hösilage (1kg) ur en korg i stallgången medan jag sliter med kaoset hon orsakar i sin box (spån)
Får sedan ytterligare två kilo hösilage när hon har ridits (30-40min) samt kraft utöver det 2kilo hösilage till frukost + kraft samt 3 kilo hösilage + kraft på kvällen

Näst sista tipset är att fodra höet först och kraftfodret en stund senare har de ätit sig "mätta" på höet först så tuggar de långsammare på kraften och kroppen tar till sig den näringen bättre . I stället ör att kraften kommer ner först och sedan snabbt blir undanskuffad av allt höet som också ska få plats och proceseras.

Ett slutligt tips är ju att i fortsättningen köpa analyserat hö alt. analysera själv (rekomenderar Hjortens lab). Mycket viktminskning beror ju på att höet inte är tillräckligt näringsrikt speciellt om sommaren varit dålig samt få och stressiga fodringar.

Apo
 
Sv: Min magre häst!

Glömde påpeka att jag aldrig har förlorat en krona på att analysera själv. Tvärtom har jag fått tillbaka de pengarna samt sparat pengar på att inte överfodra.
De två viktras jag har erfarit har det ena varit en missräkning på fodermängd kontra förbränning samt detta år då mitt sto hade en otroligt stark första brunst och min annars så matglada tös rörde knappt vid maten.
Nu är hon rund och god igen tack vare 8-9kilo analyserat hösilage per dygn i kombination med 2,5kilo hippo och 1kilo betfor. Flickan har aldrig fått så mycket mat och aldrig varit så lycklig... :rofl:

Apo
 
Sv: Min magre häst!

Jag har själv ett varmblod som har svårt för att hålla sig och magrar gärna....Har nu satt honom på Krafft Groov, Lucenhack och så klart mycket hösilage....fungerar jätte bra...testa gärna det!Hoppas att du snart hittar en lösning!
 
Sv: Min magre häst!

Vill bara påminna om att all protein också ger energi, alltså kommer MJ:n att stiga oavsett vilket proteinmedel du fodrar med. Det som brukar vara billigast per proteinandel är soja, det är helt enkelt mer koncentrerad protein. Lucern ger också växttråd, vilket gör mer bulk och alltså större fodermängder för hästen att äta. På 10-11 kg hö lider hästen förmodligen inte någon brist på fibrer. Jämför 500g lucern med 125g soja i volym!

Hästen måste alltså upp i en miniminivå av protein för att inte bryta ner sina egna vävnader för proteinomsättning. När man kommer över den nivån kan hästen muskla på sig. Om hela näringsinnehållet blir för lågt, kommer hästen inte att lägga på sig ändå, därför att energin inte räcker. Om näringsinnehållet är för högt, men lägsta proteinnivån inte uppnås (säg en foderstat på dåligt hö och betfor, bara för att konstra till det) så kommer hästen visserligen att bli fet, men den kommer inte att kunna skapa muskler, eftersom den fortfarande måste bryta ned sina egna proteiner i proteinomsättningen. En mycket lättfödd häst som äter lite foder för att inte bli fet (eller en som pga andra orsaker har svårt att äta tillräckligt mycket för att täcka sitt energibehov), måste alltså ha högre andel proteinfoder än en svårfödd häst som äter större mängder foder, helt enkelt för att de flesta fodermedel innehåller protein i större eller mindre mängder.
 
Sv: Min magre häst!

Pluss Grön är en typ av tillskottsfoder som Krafft har i sitt sortiment som man kan fodra med om ex höet inte innehåller tillräckligt mycket protein och man dessutom vill att de ska få lite extra energi (MJ). Granngården brukar ha en informationsbroschyr för Kraffts produkter (En mörkblå i A4 format med gul text). Där står exakt vad alla foder innehåller och rekommendationer. Du kan också gå in på Kraffts hemsida och läsa mer om Pluss Grön.

Du kan blötlägga Pluss Grön både till kvällen och morgonen. Det du ska fodra efter ett par timmar skulle jag hälla på varmt vatten på så att det hinner svälla. Häll på drygt dubbelt så mycket vatten som foder. Det drar åt sig mycket. Det du blöter upp till morgonen som ska stå över natten skulle jag ta kallt vatten, så att det inte blir dåligt.
 
Sv: Min magre häst!

Asa_S skrev:
Vill bara påminna om att all protein också ger energi, alltså kommer MJ:n att stiga oavsett vilket proteinmedel du fodrar med. Det som brukar vara billigast per proteinandel är soja, det är helt enkelt mer koncentrerad protein. Lucern ger också växttråd, vilket gör mer bulk och alltså större fodermängder för hästen att äta. På 10-11 kg hö lider hästen förmodligen inte någon brist på fibrer. Jämför 500g lucern med 125g soja i volym!

Hästen måste alltså upp i en miniminivå av protein för att inte bryta ner sina egna vävnader för proteinomsättning. När man kommer över den nivån kan hästen muskla på sig. Om hela näringsinnehållet blir för lågt, kommer hästen inte att lägga på sig ändå, därför att energin inte räcker. Om näringsinnehållet är för högt, men lägsta proteinnivån inte uppnås (säg en foderstat på dåligt hö och betfor, bara för att konstra till det) så kommer hästen visserligen att bli fet, men den kommer inte att kunna skapa muskler, eftersom den fortfarande måste bryta ned sina egna proteiner i proteinomsättningen. En mycket lättfödd häst som äter lite foder för att inte bli fet (eller en som pga andra orsaker har svårt att äta tillräckligt mycket för att täcka sitt energibehov), måste alltså ha högre andel proteinfoder än en svårfödd häst som äter större mängder foder, helt enkelt för att de flesta fodermedel innehåller protein i större eller mindre mängder.

Okej! Antingen är klockan alldeles för mycket eller så är jag korkad för jag fattade inte mycket av vad du skrev. :confused: Har du några mer handfasta tips på hur jag kan ändra hans foderstat för att det ska bli bra? Vet att det är svårt när man inte har en analys men ändå.
 
Sv: Min magre häst!

Tack för alla råd. OM jag nu skulle köpa Lucernpellets. Kan jag då blötlägga det i samma hink som jag blötlägger betforn eller ska jag ha en annan hink?
 
Sv: Min magre häst!

Mitt fullblod (ca 500kg, 163cm hög) som har en tendens att falla ur på våren och som äter ca

10-12kg hö med dålig protein (han får inte i sig mer)
2kg havre
1kg lucernhack
0,2kg soja
0,5 kg vetekli
0,5 kg betfor
mineraler

Föll ändå ur nu på våren :(
Nu har jag ändrat igen i foderstaten och på denna foderstat har han redan börjat visa tecken på förbättring igen:

10-12kg hö
2kg havre
0,5kg Krafft groov (ska öka till ca 1kg eller ev byta ut mot 1kg Mustang Protein +)
0,5kg krafft hackat lucernstrå (ska ta bort succecivt)
0,25kg vetekli (ska ta bort succecivt)
0,25kg betfor (ska ta bort succecivt)
0,2kg soja
2msk olja (ska öka till ca 2dl)
1dl Foderjäst (B-vitamin)

Mycket mat blir det!
Om jag skulle rekommendera något förrutom det som nämnts innan är att ge din häst en rejäl dos med b-vitamin. När min häst fäller kräver han mycket b-vitamin, antingen i flytande form eller foderjäst (det sista innehåller ju en hel del protein så det är att föredra tycker jag, är billigare oxå och bra för magen). Är hästen matt så kan du med fördel ge olja (raps eller solros).

När jag gav min häst lucernpellets (vilket han inte riktigt gillade) så blötte jag den i samma hink som betforen.
 
Senast ändrad:
Sv: Min magre häst!

Du kan blötlägga betfor och luzernpellets tillsammans! Det gör jag!
 
Sv: Min magre häst!

Om jag hade varit du så hade jag inte höjt beforn utan provat att ge kornkross i stället! Toppen för magra hästar! :) Lucern har jag aldrig gett då det har räckt med kornet. Men jag har hört att det ska vara bra. Lite majsolja i maten brukar också vara bra... Lycka till!
 
Sv: Min magre häst!

lånar tråden: Luzern hackat strå ger jag till min häst för att "göda" upp honom. Men den står inte högt i kurs, äter inte gärna ur den spannen, kan jag blötlägga det med betforen?
han får annars 9 kg analyserat hösilage, 1,5 kg havre, 0,5 kg betfor, skvätt flytande B-vitamin, 1 dl olja, islandshäst. Men det räcker inte riktigt att bygga muskler med.
 
Sv: Min magre häst!

Hur är han när han äter? Äter han glatt eller är han seg när han äter? Är maten viktig för honom?
En del hästar tar inte till sig maten, hur mkt de än äter.Jag har själv haft en sådan häst och han visade sig ha stora problem med tänderna, som är åtgärdat. Idag springer min lite för tjocka häst och möter mig i hagen, och magen hoppar och far...
 
Sv: Min magre häst!

Detta är vad JAG skulle testa med. har funkat för dom hästarna jag vet iaf.

ge Nya grov och antingen lucern hack el lusern pellets.
Mitt halvblod har väldigt svårt att hålla hullet men han fick i vintras
1l nya grov och 1,5 l lusern pellets. 3 l havre om dagen och 5 dl beftor. sen samtidigt fick han äta så mycket hö han ville nästan. o Han blev kanon fin.

jag tycker man borde se resultat på två månader ungefär-vet en annan häst som var jättesmal och man började ge den grov och lusern och han blev jättefin på två månader. Men självklart behöver hästen samtidigt bygga muskler

Jag är ingen expert men detta är vad som funkat för mej och några jag känner.

Mysaan skrev:
Skrev ju om honom innan och fick massa tips. Valde att höja havren och betfor litegrann. Men hur länge ska man vänta innan man kan se resultat?

Som dte är nu äter han som följer.

10-11 kg hö. (Har tyvärr ingen analys)
1 kg havre
3 dl betfor
80 gr Krafft Miner Grön.

Funderar på om jag ska höja betforn mer. Har även blivit tipsad om att Lucernhack ska vara bra just till varmblod som har svårt att knubba till sig.

Just nu är han på gång att sättas igång så han tränas inte särskilt hårt. Han är mager över baken mest synligt. Buktar i vid kotorna bak vid virveln och dessutom börjar revbenen kännas lite väl mycket.

Mer hö kan han inte få för det får han inte i sig helt enkelt.
Någon med tips?
 
Sv: Min magre häst!

blötlägg ihop lusernen och betfor. det funkar jättebra
 
Sv: Min magre häst!

Mysaan skrev:
Nya grov vadär det? Ges det som det är eller blött?

Nya grov är ungefär som den vanliga grov. lite högre värden.
Jag blöter det lite men det ska man nog inte behöva. jag gör det för att min häst slänger i sig fodret annars.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag sitter i valet och kvalet om vilka foder slag jag ska använda och hur mycket till min lite magra häst. Höet vi har att tillgå...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 467
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Mitt treåriga varmblodssto har svårt att lägga på sig och just nu är det gränsläge. Hon är inte så tunn att hon tar skada av det, men...
Svar
10
· Visningar
1 008
Senast: tuaphua
·
Foder & Strö Köpte en ny häst på våren, ett sto på 16år, ca 165cm. Har nu gått på bete sen början av sommaren och magrat av! Har blivit smal över...
2 3
Svar
48
· Visningar
6 000
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 215
Senast: Zamira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp