Min magre häst!

Mysaan

Trådstartare
Skrev ju om honom innan och fick massa tips. Valde att höja havren och betfor litegrann. Men hur länge ska man vänta innan man kan se resultat?

Som dte är nu äter han som följer.

10-11 kg hö. (Har tyvärr ingen analys)
1 kg havre
3 dl betfor
80 gr Krafft Miner Grön.

Funderar på om jag ska höja betforn mer. Har även blivit tipsad om att Lucernhack ska vara bra just till varmblod som har svårt att knubba till sig.

Just nu är han på gång att sättas igång så han tränas inte särskilt hårt. Han är mager över baken mest synligt. Buktar i vid kotorna bak vid virveln och dessutom börjar revbenen kännas lite väl mycket.

Mer hö kan han inte få för det får han inte i sig helt enkelt.
Någon med tips?
 
Sv: Min magre häst!

HAr hört att Krafft groov ska vara bra till tävlingshästar som har svårt att gå upp i vikt. Vet däremot inte om det skulle passa just din häst.
Själv skulle jag ge ännu mera hö men det funkade ju inte för dig. Solrosfrön gav jag till en arab jag tog hand om för lääänge sen. Det funkade bra för honom och han gick upp i vikt.

Några tips iaf men inte från ett proffs :smirk:
 
Sv: Min magre häst!

Tack för svaret! Nä mer hö går inte för det hinner han helt enkelt inte äta upp. Det var därför jag var inne lite på Lucern eftersom det tydligen ska vara bra om de inte hinner äta så mycket hö. Min första tanke var att höja höet men testade det och han har halva boxen full med hö på morgonen då.

Vart köper man solrosfrön? Kan man köpa det typ på Lantmännen eller?
 
Sv: Min magre häst!

Skulle tipsa om Lucern. (Min håller sig jättefin i hull på det, dock halvblod) Kan tänka mig att det är billigare än solrosfrön. Annars har du ju även soja och kli om man vill blanda själv. (ger även detta till min lilla pålle)
Soja ock kli ligger runt 100-150kr för 25 kg på Granngården.
Om du inte redan har gjort det kan du ju alltid gå in på Krafft´s hemsida, de brukar ha en massa bra tips.

www.krafft.nu

Ang väntetiden innan man ser resultat kan vara varierande, men det tar nog minst nån månad.

Mvh Malin
 
Sv: Min magre häst!

Vad är då bäst? Lucern hack eller pelleterad? Det här med foder är en ren djungel ju.
 
Sv: Min magre häst!

Eftersom vi inte vet vad höet innehåller skulle jag absolut ge lucern i det här läget, för att säkra ett visst proteinintag. Risken är rätt stor att höet är dåligt (många skördar blev urvattnade i fjol) eftersom han är mager på en så pass stor giva och lite motion.
Lucern är grovfoder, så det kan du ge ganska mycket av, t om ersätta en del av höet med (när han väl tagit sig vill säga, nu ska han ha allt han kan äta). Satsa på att ge åtminstone ett kilo, fast vänj in försiktigt.

Kombinera gärna med lite kli, som också är proteinrikt, och balanserar den höga kalciumnivån i lucernet. ca 0,4 kg (efter invänjning) kan han nog få. Soja är ett alternativ. Och / eller linfrökaka. Inget av det kan man ge i stora mängder, men lite (1 hg / 100 kg häst) är bra.
Ev kan du ge en skvätt olja i maten för att få upp hullet, men det innehåller inget protein, så det kan vara fel om det är just protein han behöver (troligt - för även protein omvandlas till energi / fett om det finns i överskott). Det ska inte heller ges i stora mängder, 1-2 dl ger ändå ganska koncentrerad energi.

Det tar ca 2 veckor för magen att ställa om sig till ett nytt fodermedel eller reagera på en foderstat, så efter den tiden bör man se en positiv förändring. Sedan tar det ju längre tid att få upp hullet till målet.
 
Sv: Min magre häst!

Jag föredrar Lusern hack, och ger min totta 3 kg/dag. Hon är svår att hålla hullet på och lusern funkar kanon. Vi har urusla protein värden på höt, och därför har jag ersatt 3 kg hö med lusern.

Höt i år har ju generellt dåligt med protein, så jag skulle ge lusern om jag vore som du, om du nu inte har möjlighet att göra en analys?
 
Sv: Min magre häst!

Smaksak. Hack har ju kvar stråfoderstruktur och blir därför mer att tugga på för hästen. Pellets måste blötas för att inte fastna i halsen på hästen. Får han inte i sig allt hö kan hacket göra att han äter ännu mindre, i värsta fall. Pellets kan då vara ett sätt att lura i honom mer mat, men det är inte alla hästar som gillar "blask" heller.
Och äter han bara upp lucernen så gör det inte så mycket om han orkar mindre hö, eftersom det ändå blir mer näring totalt sett.
 
Sv: Min magre häst!

Det funkar att blanda upp lucernhacket med betfor för att truga i magra hästar mer mat. Tillskott av B-vitamin kan också hjälpa upp aptiten så att hästen lägger på hullet fortare, och olja ger extra energi i form av fett.
 
Sv: Min magre häst!

Korn kross är också bra till smala hästar. Mitt gamla sto kallblods travare äter det och hon håller hullet på det över vintern. Så ser jag ocksp till att hon går på sommar bete så att hon kan äta upp sig till vintern. Då kan de lättare hålla hullet över vintern.
 
Sv: Min magre häst!

skrållan skrev:
Eftersom vi inte vet vad höet innehåller skulle jag absolut ge lucern i det här läget, för att säkra ett visst proteinintag. Risken är rätt stor att höet är dåligt (många skördar blev urvattnade i fjol) eftersom han är mager på en så pass stor giva och lite motion.
Lucern är grovfoder, så det kan du ge ganska mycket av, t om ersätta en del av höet med (när han väl tagit sig vill säga, nu ska han ha allt han kan äta). Satsa på att ge åtminstone ett kilo, fast vänj in försiktigt.

Kombinera gärna med lite kli, som också är proteinrikt, och balanserar den höga kalciumnivån i lucernet. ca 0,4 kg (efter invänjning) kan han nog få. Soja är ett alternativ. Och / eller linfrökaka. Inget av det kan man ge i stora mängder, men lite (1 hg / 100 kg häst) är bra.
Ev kan du ge en skvätt olja i maten för att få upp hullet, men det innehåller inget protein, så det kan vara fel om det är just protein han behöver (troligt - för även protein omvandlas till energi / fett om det finns i överskott). Det ska inte heller ges i stora mängder, 1-2 dl ger ändå ganska koncentrerad energi.

Det tar ca 2 veckor för magen att ställa om sig till ett nytt fodermedel eller reagera på en foderstat, så efter den tiden bör man se en positiv förändring. Sedan tar det ju längre tid att få upp hullet till målet.

När du skriver kli är det vetekli du menar då??? Linfrökaka vart får man tag i det?
 
Sv: Min magre häst!

majja22 skrev:
Jag föredrar Lusern hack, och ger min totta 3 kg/dag. Hon är svår att hålla hullet på och lusern funkar kanon. Vi har urusla protein värden på höt, och därför har jag ersatt 3 kg hö med lusern.

Höt i år har ju generellt dåligt med protein, så jag skulle ge lusern om jag vore som du, om du nu inte har möjlighet att göra en analys?

Funderar på att fixa en ny analys. De jag hyr in mig hos gjorde en analys på hö taget från samma bonde. De tappade bort lappen så jag vet bara att det är 55 sbrp. Säger inte så himla mycket.
 
Sv: Min magre häst!

skrållan skrev:
Smaksak. Hack har ju kvar stråfoderstruktur och blir därför mer att tugga på för hästen. Pellets måste blötas för att inte fastna i halsen på hästen. Får han inte i sig allt hö kan hacket göra att han äter ännu mindre, i värsta fall. Pellets kan då vara ett sätt att lura i honom mer mat, men det är inte alla hästar som gillar "blask" heller.
Och äter han bara upp lucernen så gör det inte så mycket om han orkar mindre hö, eftersom det ändå blir mer näring totalt sett.
Problemet är att han helt enkelt inte hinner äta upp. Blask gillar han nog för betforn han får brukar bli balskig och det svullar han i sig för glatta livet. Fast då kanske pelleterad lucern är bättre då i mitt fall.
 
Sv: Min magre häst!

Gullan86 skrev:
alltså har du kollat tänderna?
Det är inget fel på hans tänder. Varför skulle det vara det menar du??? Om du syftar på att han inte hinner äta mer än 11 kg hö per dygn så kan jag förklara det. Där han stod innan jag köpte honom hade han fri tillgång på hö och ensilage. Där han står nu fodras de i hagen två ggr per dag istället för fritillgång. Tyvärr så misstänker jag att han inte får ro att äta så mycket han behöver då och under natten och morgonen kan han ju inte trycka i sig hur mycket som helst heller.
 
Sv: Min magre häst!

lingonben skrev:
Det funkar att blanda upp lucernhacket med betfor för att truga i magra hästar mer mat. Tillskott av B-vitamin kan också hjälpa upp aptiten så att hästen lägger på hullet fortare, och olja ger extra energi i form av fett.
Klurar på om inte pelleterad lucern är bättre till min kuse. Tror att om han får mer strå mat så hinner han inte äta det. Fast hacket kanske inte tar så jättemycket tid att pilla i sig?
 
Sv: Min magre häst!

Becca85 skrev:
Korn kross är också bra till smala hästar. Mitt gamla sto kallblods travare äter det och hon håller hullet på det över vintern. Så ser jag ocksp till att hon går på sommar bete så att hon kan äta upp sig till vintern. Då kan de lättare hålla hullet över vintern.
Hmmmm! Jag som alltid trott att havre är bättre än korn. :confused:
 
Sv: Min magre häst!

Förmodligen får din häst för lite protein och/eller protein.

Du ger ju så mycket hö att om det vore ett bra näringsvärde (MJ = energivärde och g smältbart råprotein) i höet skulle han hålla hull. Nu gör han inte det och får således för lite. Eftersom du inte har någon analys kan man bara gissa om det är energi eller protein du bör tillföra. Förmodligen båda...

Krafft har en rad utmärkta kompletteringsfoder om du (som jag) fodrar med havre och betfor. Exempelvis
* Pluss Grön, som ger 10 MJ och 200 g srp (smältbart råprotein)/kg
* Protein, som ger 12 MJ och 330 g srp/kg
* Luzernpellets, som ger 8,5 MJ och 105 g srp/kg

Granngården (som saluför Krafft) säljer även
* soja, som ger 11,7 MJ och 390 g srp/kg.

Om jag hade varit i dina kläder hade jag ökat foderstaten till att börja med med 50 g srp/dag. Det kan du göra genom att ge exempelvis
* 250 g Pluss Grön (ger dessutom 2,5 MJ)
* 150 g Protein (1,8 MJ)
* 500 g Luzern (4,2 MJ)
* 125 g soja (1,5 MJ)

Här hade jag valt 500 g Luzern eftersom det även ger extra energi. Vänj honom försiktigt till att börja med, ex 100 g och öka successivt på upp till 500 g. Det är superviktigt att BLÖTLÄGGA luzernpelletsen, så de inte sväller i magen. Gillar han inte luzern skulle jag ha provat Pluss Grön. Avvakta ett par veckor och se om han tar sig. Annars får du öka ytterligare.
 
Sv: Min magre häst!

Gatsby skrev:
Förmodligen får din häst för lite protein och/eller protein.

Du ger ju så mycket hö att om det vore ett bra näringsvärde (MJ = energivärde och g smältbart råprotein) i höet skulle han hålla hull. Nu gör han inte det och får således för lite. Eftersom du inte har någon analys kan man bara gissa om det är energi eller protein du bör tillföra. Förmodligen båda...

Krafft har en rad utmärkta kompletteringsfoder om du (som jag) fodrar med havre och betfor. Exempelvis
* Pluss Grön, som ger 10 MJ och 200 g srp (smältbart råprotein)/kg
* Protein, som ger 12 MJ och 330 g srp/kg
* Luzernpellets, som ger 8,5 MJ och 105 g srp/kg

Granngården (som saluför Krafft) säljer även
* soja, som ger 11,7 MJ och 390 g srp/kg.

Om jag hade varit i dina kläder hade jag ökat foderstaten till att börja med med 50 g srp/dag. Det kan du göra genom att ge exempelvis
* 250 g Pluss Grön (ger dessutom 2,5 MJ)
* 150 g Protein (1,8 MJ)
* 500 g Luzern (4,2 MJ)
* 125 g soja (1,5 MJ)

Här hade jag valt 500 g Luzern eftersom det även ger extra energi. Vänj honom försiktigt till att börja med, ex 100 g och öka successivt på upp till 500 g. Det är superviktigt att BLÖTLÄGGA luzernpelletsen, så de inte sväller i magen. Gillar han inte luzern skulle jag ha provat Pluss Grön. Avvakta ett par veckor och se om han tar sig. Annars får du öka ytterligare.

Det lutar åt att jag får köpa en säck lucern på onsdag då. Vad är Pluss grön? HUr länge ska pelletseen ligga i blöt? Oftast så är jag i stallet åtminstone 4 timmar innan kvällsfodringen och gör då i ordning även morgonmaten. Kan lucernet ligga så kort och så länge?
 
Sv: Min magre häst!

Ja, jag menar vetekli.
Linfrökaka saluförs åtminstone av Hippo foder som "lincubes" (9,8 MJ, 255 g smrp/ kg). Vet inte om det finns på Granngården eller vilka andra foderbutiker som har det. Man kan faktiskt ge kokade linfrön istället, men det är lite kladdigt att hålla på och koka varje dag.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag sitter i valet och kvalet om vilka foder slag jag ska använda och hur mycket till min lite magra häst. Höet vi har att tillgå...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 467
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Mitt treåriga varmblodssto har svårt att lägga på sig och just nu är det gränsläge. Hon är inte så tunn att hon tar skada av det, men...
Svar
10
· Visningar
1 008
Senast: tuaphua
·
Foder & Strö Köpte en ny häst på våren, ett sto på 16år, ca 165cm. Har nu gått på bete sen början av sommaren och magrat av! Har blivit smal över...
2 3
Svar
48
· Visningar
6 000
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 215
Senast: Zamira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp