Min lilla kattflicka är borta

Empalie

Trådstartare
Usch jag vet inte vad jag ska ta mig till. Vår lilla kattflicka på ca 7 månader ville inte komma in i går kväll. Jag släppte ut kissarna någon gång vid halv tio, de hade fått mat än och båda ville ut. (den andra är en kastrerad hankatt på fyra år)
Båda brukar alltid vilja komma i och ha mat men när jag sedan entimme senare ropade och skallrade med matskålen så kom bara hanen. Vår lilla flicka brukar vara i ladugården nästan alltid när hon är ute men vi har letat igenom varje vrå. Hon kan inte ha blivit inständg någonstans för vi har letat över allt och när min sambo kom hem igår kväll gick vi och la oss efter en bra stunds letande. Nu när jag kom hem har jag gått igenom skog och mark och kört längs vägar, inte en skymt av henne. Kankse ska tiläggas att hon aldrig är ute om nätterna samt att hon tycker om att vara inne och gosar och kelar med sin matte och husse. vad kan ha hänt henne, skulle hon ha blivit påkörd skulle ju hon antingen legat vid vägen eler om hon blivit skadad gömt sig och då är det väl omöjligt att hitta henne känns det som.
Vi bor nära ett stort sågverk och hade någon kört på henne och kört in henne till djursjukhus borde de ha kontaktat sågen tycker man för det borde skett här runt. I byn där vi bor bor bara vi och sedan är det dem vid sågen och de har aldrig förr sett henne där nere. Lilla flickan ska steriliseras om ca en vecka så hon kan alltså löpa än...

Är det för tidigt att oroa sig för mycket, vad skall jag göra, jag är helt förstörd.
Era erfarenheter tack!

Sv: Min lilla kattflicka är borta

En av våra katter var borta en dag och ca en halv natt men han kom in sen på natten, och han mådde bra.han brukar inte heller vara ute på natten.
och en annan gång var en annan av våra katter borta en natt men hon kom oxå hem sen, hon var väldigt skitig och kom hem med en hankatt........
men båda mådde bra

hoppas din kisse kommer hem snart

Jag hade helt klart varit orolig, våra katter får inte vara ute på nätterna och kvällstid är det utegångsförbud efter 21. Jag kan sitta uppe halva natten eller mer om det krävs, utomhus, och vänta om ngn inte kommer in som de ska. Extra viktigt då den ene är siames och inte får gå ut under vinterhalvåret även om olyckor händer och han smiter ut som igår. :mad: Fick ha ytterdörren öppen tills han behagade att komma in själv och det är ju inte så kul när jag jobbat natt och ska till veterinären med hästen på morgonen. :crazy:

Tack och lov har vi aldrig blivit kattlösa så de försvunnit, men oron finns alltid och jag är rädd att andra ska jaga bort dem, att de ska bli påkörda trots inhägnad tomt eller att de ska bli tagna av ngt rovdjur, trots att jag tycker att det är för lite rovdjur där vi bor. Hade gärna sett mer varg, räv och lo trots riskerna. :d

Å andra sidan brukade min gamla katt försvinna 3 veckor/år och återkom alltid "safe and sound" oavsett om det var uppe på kalfjället eller vid villaområdet. :bow:

Våra katter får inte heller vara ute på nätterna när dom är ute (dom har nästan bara ute på sommaren hitills)

Vet precis hur du känner! :(
Min lilla katt försvann i 2 veckor nu i höstas med.. hon hade bara varit innekatt tidigare och bara varit ute ca 30 min åt gången ca 3 gånger innan hon försvann.. och då hon var ute så var hon bara på tomten, så jag var väldigt orolig jag med!

Men det visade sig att hon var i närheten helatiden.. troligtvis på grannens tomt (där finns mycket rat att gömma sig bland)
Men hon var så rädd när hon var ute att hon inte äns vågade komma fram till mig (hon som är världens keligaste annars) Jag såg henne en gång.. men hon drog som en vessla när vi kom för nära..
Det slutade iaf med att hon tydligen bestämde sig för att det var dags att komma in, för en kväll satt hon utanför fönster och skrek så högt hon kunde och då var det bara att håva in henne :)
Mycket mager men annars i bra skick!

Så kanske din lilla katt har blivit rädd för något och sitter och trycker, de är duktiga på att gömma sig och är de rädd vågar de sig inte fram till nån..
Hoppas du hittar henne snart eller att hon som min bestämmer sig för att komma hem snart igen!

Hon kanske sitter inlåst i något förråd?Ert eller någon annans?
Eller då är hon ute och skaffar ungar.....Eller så har någon tagit in henne i tron att hon är hemlös(katter kan ju vara litet illojala att bjuder någon dem på mat och omsorg så kan de få för sig att stanna där.).Så var det det där med rovdjur och bilar.....Eller att hon blivit bortjagad av någon annan katt eller skrämd av något annat...Hmmm....Detta svar blev nog varken ni eller någon annan klokare av men jag hoppas så klart hon kommer tillbaka i gott skick men om ni inte redan gjort det så trumpeta ut i grannskapet att hon saknas ch be folk kolla sina förrådsutrymmen en gång extra. M.v.h

Hon kan ha blivit uppskrämd i ett träd. Det blev min brors katt första gången han var ute på egen hand. Tog två dygn innan jag hittade honom efter att följt ett svagt jamande ljud.

Jag letade oavbrutet i 2,5 månad efter vår försvunna Månsa. När jag till slut givit upp hoppet och skulle dagen efter åka och titta på en ny katt så ringde det från ett djurhem i Helsingborg(48 mil från oss) att de hittat henne där...Hon hade följt med vår granne i ett flyttsläp dit.

Så ge inte upp hoppet!

Hon är tillbaka! Hon satt uppe i ett träd, högt som sjutton. Vi har ett sågverk på andra sidan vägen och på dagarna när det låter har vi antagligen inte hört henne för vi har gått förbi trädet säkert 10 gånger och ropat. Hon lär ha tyckt att vi varit helknäppa. När jag sedan innan det mörknade och sågen har tystnat skulle gå ner och ropa en sista gång så hörde jag ett svagt jamande, uppe i en hög björk satt hon och tittade på mig. Min lilla flicka!
Vi hämtade stegar men när min sambo kom upp till henne kund han bara ta henne med ena handen och fick inte loss henne för hon klamrade sig fast. Så vi fick ringa de som bor nere på sågen och de fick komma upp med en truck och en stor korg på den och så fick vi ner henne. Hon skakade och låg alldeles stilla i min famn ända upp till huset. Hon måste alltså ha suttit där uppe i alla fall 18 timmar. tur att solen var framme på dagen för då blev hon ju varm. Min lilla tjej.
Hur gör egentligen katter som inte kommer ner och som ingen upptäcker, tar de sig ner tillslut eller dör dem däruppe...!!!!
tack för alla svar och alla peppning!

Vad skönt att hon är hemma igen! :)

Jag skulle dock tro att de flesta katter tar sig ner på egen hand, förr eller senare, men det skadar förstås aldrig att hjälpa dem ner om de sitter uppe för länge.

De kommer ner !

För att citera brankåren när jag ringde - "Har du nånsin sett ett kattskinn i ett träd?"

Vad skönt att lilla katt är hemma igen !

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 681
Senast: Lhas
·
Hästvård Nu behöver jag bolla lite tankar ang om jag behöver oroa mej eller inte. Kan börja med att säga att hon är inbetad för hand och sen...
Svar
5
· Visningar
1 012
Övr. Katt Detta kommer säkert vara osammanhängande o lite luddigt men jag är otroligt upprörd o ledsen just nu... Vid 12-tiden idag så hade jag...
2
Svar
32
· Visningar
8 024
Övr. Katt Det känns helt overkligt, jag har nog inte förstått det än. Sent i onsdags kväll försvann hon i mina armar, hon fick det lugnt den sista...
Svar
5
· Visningar
2 272
Senast: tassel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama