Min katt har förhöjda njurvärden.

Shilton

Trådstartare
Hej! Jag var hos min vetrinär häromdagen för en hälsokontroll på min katt Zorro för jag tyckte han visade tecken på att inte må bra. Han är en 18 årig bondkatt så att hans hälsa börjar svikta kanske inte är så konstigt. Vetrinären fann att hans njurvärden var förhöjda så nu ska jag ge honom en specialkost med njurmat. Han är rätt kräsen vad det gäller ny mat så jag bävar lite inför hur jag ska få honom att äta. Har redan provat Hills blötnjurmat med kycklingsmak och den ratade han fullkomligt. Får bege mig till zookompaniet och köpa på mig lite andra sorter och prova tänker jag. Är det någon som har några goda råd att ge angående hur jag kan få min katt att äta den nya maten?Sen älskar han att dricka whiskas kattmjölk. Kan han fortsätta med det eller är det inte bra för njurarna?Jag nämnde för vetrinären att han dricker mycket kattmjölk men hon sa inget speciellt om det. Han dricker nästan inget vatten utan mest av kattmjölken.
 
Våra äldre katter med njurbesvär ratade också Hill's. Royal Canin gick däremot jättebra. Veterinärfoder behöver köpas hos veterinär, de varianter som finns i djuraffärer har inte lika bra effekt.
 
Jag kan ju tillägga att han har ätit mestadels gourmet blötmat tidigare. Han gillar inte blötmat med bitar i utan gillar mest paté eller mousse.
 
Man kan beställa online med, billigare än hos vet, det gör jag med mitt veterinärfoder, får det direkt till dörren! Supersmidigt :)
Inte för katt, men för hund beställde jag från Vet.zoo och så som jag bor behövde jag inte vara hemma och passa. Lagt på altanen.:)
 
Hej! Jag var hos min vetrinär häromdagen för en hälsokontroll på min katt Zorro för jag tyckte han visade tecken på att inte må bra. Han är en 18 årig bondkatt så att hans hälsa börjar svikta kanske inte är så konstigt. Vetrinären fann att hans njurvärden var förhöjda så nu ska jag ge honom en specialkost med njurmat. Han är rätt kräsen vad det gäller ny mat så jag bävar lite inför hur jag ska få honom att äta. Har redan provat Hills blötnjurmat med kycklingsmak och den ratade han fullkomligt. Får bege mig till zookompaniet och köpa på mig lite andra sorter och prova tänker jag. Är det någon som har några goda råd att ge angående hur jag kan få min katt att äta den nya maten?Sen älskar han att dricka whiskas kattmjölk. Kan han fortsätta med det eller är det inte bra för njurarna?Jag nämnde för vetrinären att han dricker mycket kattmjölk men hon sa inget speciellt om det. Han dricker nästan inget vatten utan mest av kattmjölken.
Mjölkprodukter har mycket kalcium och fosfor och just fosforhalten ska vara låg vid njursvikt. Så jag hade skippat det om det går eller åtminstone spätt ut det med vatten.
När du testar en ny mat ska du aldrig servera den nya maten pang bom. Särskilt inte till en katt och framförallt inte till en njursjuk.
Ge den vanliga maten och ha i bara pyttelite av den nya. I början kommer han säkert sortera ut det nya men det gör inget. Han behöver vänja sig vid att det finns något nytt där. Öka andelen ny mat väldigt långsamt. Tänk att det ska ta ca 6-8 veckor innan han enbart har den nya maten i skålen. Njursjuka katter har ofta dålig aptit och är illamående, det är därför man måste ta det väldigt lugnt och medicinering kan även behövas mot nedsatt aptit och illamående.
 
Mjölkprodukter har mycket kalcium och fosfor och just fosforhalten ska vara låg vid njursvikt. Så jag hade skippat det om det går eller åtminstone spätt ut det med vatten.
När du testar en ny mat ska du aldrig servera den nya maten pang bom. Särskilt inte till en katt och framförallt inte till en njursjuk.
Ge den vanliga maten och ha i bara pyttelite av den nya. I början kommer han säkert sortera ut det nya men det gör inget. Han behöver vänja sig vid att det finns något nytt där. Öka andelen ny mat väldigt långsamt. Tänk att det ska ta ca 6-8 veckor innan han enbart har den nya maten i skålen. Njursjuka katter har ofta dålig aptit och är illamående, det är därför man måste ta det väldigt lugnt och medicinering kan även behövas mot nedsatt aptit och illamående.
Tack för dina råd. Otroligt att inte min vetrinär har nämt det för mig?🤔
 
Hej! Jag var hos min vetrinär häromdagen för en hälsokontroll på min katt Zorro för jag tyckte han visade tecken på att inte må bra. Han är en 18 årig bondkatt så att hans hälsa börjar svikta kanske inte är så konstigt. Vetrinären fann att hans njurvärden var förhöjda så nu ska jag ge honom en specialkost med njurmat. Han är rätt kräsen vad det gäller ny mat så jag bävar lite inför hur jag ska få honom att äta. Har redan provat Hills blötnjurmat med kycklingsmak och den ratade han fullkomligt. Får bege mig till zookompaniet och köpa på mig lite andra sorter och prova tänker jag. Är det någon som har några goda råd att ge angående hur jag kan få min katt att äta den nya maten?Sen älskar han att dricka whiskas kattmjölk. Kan han fortsätta med det eller är det inte bra för njurarna?Jag nämnde för vetrinären att han dricker mycket kattmjölk men hon sa inget speciellt om det. Han dricker nästan inget vatten utan mest av kattmjölken.
Våran kräsna fröken som ratat all blötmat som vi ställt fram fullkomligt älskar detta märke med kalkonsmak. Det kan ju vara värt att testa? Fanns för njurproblem:
https://www.amazon.se/OrganicVet-Vå...0&psc=1&mcid=bcd4150bac8834f0bc5a23c634b9f89d
 
Fråga din veterinär om pronefra är aktuellt. Det hjälpte min katt mycket.
Man brukar börja med njurdiet och sedan uppföljning. Om fosfatvärdet fortfarande är förhöjt då sätter man in fosfatbindare, som pronefra är. Man behöver dock ha koll på kalciumvärdet då, eftersom pronefra innehåller kalciumkarbonat och en del katter redan har högt kalcium vid njursvikt.
Jag hade tidigare en hund med njursvikt som åt Pronefra ett tag men hennes kalciumvärde steg så pass mycket att vi fick avbryta den behandlingen.
 
Man brukar börja med njurdiet och sedan uppföljning. Om fosfatvärdet fortfarande är förhöjt då sätter man in fosfatbindare, som pronefra är. Man behöver dock ha koll på kalciumvärdet då, eftersom pronefra innehåller kalciumkarbonat och en del katter redan har högt kalcium vid njursvikt.
Jag hade tidigare en hund med njursvikt som åt Pronefra ett tag men hennes kalciumvärde steg så pass mycket att vi fick avbryta den behandlingen.
Ja. därav fråga veterinär. Vi satte in direkt pga mkt illamående pga fosforen troligen (skulle alltså aldrig fått i den njurmaten utan). Medan en annan veterinär inte ens visste om att det fanns. Så fråga.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 491
Senast: Sassy
·
Katthälsa Har en gammal katt som jag inte vet exakt ålder på då vi tog henne som hittekatt för elva år sedan, hon var vuxen då med ålder okänd...
Svar
7
· Visningar
2 053
Senast: Lindon
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 556
Senast: mackan
·
Katthälsa Vi har en katt som är runt 7 år gammal. Vi vet inte exakt eftersom vi fick honom från ett katthem. Vi har haft honom i 6 år och han har...
Svar
4
· Visningar
2 531
Senast: Rhinos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Födda 2022
  • Annonsera mera VII

Omröstningar

Tillbaka
Upp