Min katt äter inte, varför?

nangiialaa

Trådstartare
Så, jag har sedan ungefär 1,5 - 2 veckor tillbaka sett över mina katters matvanor då den ena behöver banta ordentlig. Är under processen att byta mitt Royal Canin torrfoder mot Applaws blötmat. Dock....

Har gett dem applaws blötmat bredvid RC torrfoder i ungefär 1,5 - 2 veckor nu, inga magar som krånglar och den tjocka katten är mätt och belåten.
Dock har jag fått ett annat problem, min andra katt verkar inte "tycka" om blötmaten eller fattar inte att han ska äta den. När jag lägger upp maten i skålarna verkar han skitnöjd över att han ska få mat, stryker sig mot mina ben, jamar, lägger och gnider sig mot golvet o.s.v. Dock när jag sätter ner maten sätter han sig vid skålen som en "vanlig" katt, där sitter han och luktar lite och slickar lite på maten sedan går därifrån och min tjocka katt äter upp hans portion också...:grin:... Jag har provat med diverse fiskblandningar och diverse kycklingblandningar till honom men gör lika dant med alla sorter jag gett honom. Som sagt, den andra katten äter och är supernöjd, men sedan behöver han ju tappa en del i vikt också ;)
Iaf, något tanke på varför han gör såhär? :confused:
 
Sv: Min katt äter inte, varför?

Har han ont i munnen? Då brukar de vilja äta men vågar liksom inte.
Inte bra att kisse inte äter, de får problem med levern jättelätt då.
 
Sv: Min katt äter inte, varför?

Det finns inte möjlighet att mata dem separat?
Han kanske helt enkelt inte gillar just den maten..
Låter dumt, men har varit med om att min kisse ratat vissa saker utan uppenbar anledning.
 
Sv: Min katt äter inte, varför?

Mata dem separat var total katastrof. Den ena blev superstressad om jg stägde in honom i ett eget rum sä han åt inte för den skull och den andra gick omkring och jamade som fan... Dem är ett riktigt radarpar dem två, lite som kling och klang :P
Har testat massvis med smaker men han gör lika dant med dem.... Funderar på att köpa applaws torrfoder istället eftersom jg inte kan få honom att äta blötmate. :P
 

Liknande trådar

Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 190
Senast: Marvin
·
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
10
· Visningar
1 911
Senast: Catsu
·
Övr. Katt Jag funderar lite på hur man göra rent praktiskt om man behöver kattvakt. Grannen som jag kan fråga om det bor 10 minuter bort, enkel...
2
Svar
29
· Visningar
2 800
Senast: Wille
·
Katthälsa (Med hänvisning till min tidigare tråd om torrfoder till mager katt, ”N”, detta är min andra katt :meh:) ”P”: kasterad katthona, Devon...
Svar
7
· Visningar
1 092
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp