Min katt är död, instängd någonstans....Nää han lever

Dana

Trådstartare
Vår ena katt 7 år var borta i 6 dagar, nu i värmen. Trodde han var instängd någonstans. Inget vatten å varmt var det.

Frågade grannarna om de sett/hört något efter några dagar. Ingen visste eller hade hört någon katt som varit instängd i deras förråd. Nu var jag inne på att han var borta. Kunde inte sova osv. Ovissheten är jobbig.

Trodde nog att han var död, pga värmen. Instängd någonstans utan vatten, i denna värme som varit.

Så igår kväll kommer han tassande, inget mager, inget törstig utan bara ville komma in å äta. Jag blev jätteglad, ville gosa, men han ville bara äta å sen gå ut igen.

Man undrar ju... Varför har han inte varit hemma på 6 dagar? Fanns det mat där han varit "instängd"? Någon som tagit hand om honom? Är kastrerad, går inte långt, många frågor, men....

Är glad att han är i livet, liksom vår hund. Han har också tydligen märkt att han varit borta. Han vill gosa extra mkt med katten.

Undrar lite bara...Har han varit instängd, med tillgång till mat å
vatten. Har han fått go mat hos någon granne, valt att gå hem efter 6 dagar? Svårt detta om var han varit. Har ni själva med katt varit med om något liknande?

Vår ena katt 7 år var borta i 6 dagar, nu i värmen. Trodde han var instängd någonstans. Inget vatten å varmt var det.

Frågade grannarna om de sett/hört något efter några dagar. Ingen visste eller hade hört någon katt som varit instängd i deras förråd. Nu var jag inne på att han var borta. Kunde inte sova osv. Ovissheten är jobbig.

Trodde nog att han var död, pga värmen. Instängd någonstans utan vatten, i denna värme som varit.

Så igår kväll kommer han tassande, inget mager, inget törstig utan bara ville komma in å äta. Jag blev jätteglad, ville gosa, men han ville bara äta å sen gå ut igen.

Man undrar ju... Varför har han inte varit hemma på 6 dagar? Fanns det mat där han varit "instängd"? Någon som tagit hand om honom? Är kastrerad, går inte långt, många frågor, men....

Är glad att han är i livet, liksom vår hund. Han har också tydligen märkt att han varit borta. Han vill gosa extra mkt med katten.

Undrar lite bara...Har han varit instängd, med tillgång till mat å
vatten. Har han fått go mat hos någon granne, valt att gå hem efter 6 dagar? Svårt detta om var han varit. Har ni själva med katt varit med om något liknande?

Min gamla honkatt kunde vara borta några dagar ibland, har ingen aning om vad hon gjorde. Grannens hankatt var borta i sex år och stod plötsligt utanför dörren en dag och jamade. En kompis katt kommer och går med veckor/månader emellan. Detta i ett större samhälle så han har nog ett andra hem. Ibland önskar jag att jag hade en kamera på katterna. =)

Ts: Är han id-märkt samt har halsband med ditt telefonnummer? Om inte så fixa det. Lättare att få tillbaka honom om han skulle försvinna och om någon tar in honom så kan de se att han tillhör någon och kontakta dig.

Edit: Dessutom går han säkrare för folk som anser sig ha rätt att minska antalet "herrelösa katter" = alla katter som de inte känner till ägaren av.

Ja, han är id-märkt. Det kanske inte fungerar alla gånger...Han är väldigt kärvänlig, kommer till en familj tex. De bryr sig väl inte om han är id-märkt?? Kommer en gosig katt, som tex barnen gillar eller vad det nu beror på. De ser att han tillhör någon, men kan de behålla honom utan att någon reagerar?

Har inte halsband på honom mkt pga av id-märkning. Kanske fel, vad vet jag.

Går säkrare för vad? Skjuter någon honom, tror han är herrelös. Tar de då kontakt med mig då de ser att han är id-märkt?

Jag vill egentligen bara veta vad som hänt. Som jag egentligen aldrig kommer att få reda på. Väljer en katt att komma hem efter 6 dagar? Fanns det mat å vatten där han var instängd? Kastrerade hanar brukar ju inte gå så långt?

Förra året kom en hankatt, okastrerad, mager hem till oss. Ingen id-märkning eller halsband. Åkte runt till grannar, annonserade i affärer å på nätet.

Fick flera svar, även svar ca 20 mil från oss. De var hoppfulla, att katten hoppat in i bil. Ingen....Katten fick till sist ett bra hem.

Ja, var vår katt varit får jag nog aldrig veta. Önskar jag hade gps på katterna. Något slags chips.

Han har nog bara varit på äventyr. Det längsta mina har varit borta har varit 2 veckor. De är kastrerade hankatter som annars kommer in dagligen för att äta eller vila lite i värmen. Sen tar de någon tur någonstans och dyker upp igen när de tröttnat på äventyr.
De har aldrig varit i dåligt skick när de kommit tillbaka. Tror inte de blivit matade eller liknande eftersom de inte gör såna utflykter regelbundet utan det händer någon gång per sommar kanske. Alla mina katter jagar så de kan ju skaffa mat själva.

En av mina katter var borta i sex månader. Hon försvann på midsommarafton och kom hem strax innan jul. Hon var rund och go och fin i pälsen, det var uppenbart att någon hade matat henne. Hon är fortfarande lite av en vildkatt som kommre och går lite som hon vill men numera är hon sällan borta längre än ett par dagar. Jag satte halsband på henne efter incidenten när hon varit borta så länge, just för att det ska synas att hon har ett hem

Katter som är bra jägare kan må väldigt bra under en ganska så lång tid speciellt nu under sommaren när det är varmt och fint ute. Det är ju på vintern som "vildkatterna" inte har det så bra.

Brorsan har satt en liten GPS på sin ena katt så de ser precis vart han går hela tiden. Jättebra. Jag vet att den var lite dyr, men lätt värt att veta vart ens husdjur befinner sig. Ska fråga vad modellen heter och vart han köpte den. Tror nämligen att han köpte den från USA. Men den får plats på halsbandet som en liten grej. Verkligen ingenting som stör.

Hej!

Om du verkligen vill veta var missa är sätt gps på honom. Hade jag lätt gjort om jag haft katt kvar. Halsband hade jag också satt på, så det blir uppenbart för "kattälskare" att misse inte är hemlös. När väl misse blivit ordentligt matad hos nån annan kan det bli svårt att övertyga honom om att komma hem.

/Lavinia, saknar att ha katt såååå mycket

Vår katt, som varit vildkatt i många år men som ursprungligen bott i en familj, försvann en varm sommarnatt och var sedan borta till november. Frågade runt om någon sett/tagit and om henne, bor på landet så det är relativt enkelt att nå alla. Satte även upp lappar. Men nej. En hade kanske se sett den på ett fält där det är gott om sork...... Och jag tror att det var där hon höll hus. Är en skicklig jägare som tar ödlor, småfåglar etc. Var högst välmående när hon kom hem, men tyckte nog att det började bli kallt och kom ihåg att det fanns ett varmt hem som var ganska ok ;). Dessutom så minskar ju tillgången på bytesdjur när det blir vinter.
Den här varma sommaren vill hon inte komma in på nätterna. Drar sig in i skogen när det är som varmast på dagen. Äter och dricker förvånansvärt lite. Tror att hon livnär sig på egen jakt, som ju även ger vätska.

För en massa år sen bodde jag i ett gammalt hus (bostadsrätt) som behövde grundförstärkas, så vi var tvungna att gräva oss ner i grunden och kolla hur där såg ut. Hålet skottades sen igen. Efter några veckor började en tjej som bodde på bottenvåningen klaga på att det jamade i hennes garderob. Jodå, sa vi, säkert.

Efter ytterligare ett par veckor hade ett barn ritat en teckning av en katt och tejpat fast på ett stuprör. "Det sitter en katt under huset - vems?" stod det under katten. Då plötsligt var det nån som la ihop två och två, vi slet upp en ventil och ut kom en totalt avmagrad katt. Men pigg och glad! Den hade halsband med namnlapp så det var bara att ringa och en överlycklig matte dök upp. Jag minns inte exakt hur länge efter grundundersökningen det var, men flera veckor, säkert en månad. Så man vet aldrig vad en katt kan råka ut för....

Fera av katterna vi haft genom åren har givit sig av på sommaräventyr i upp till ett par månader som längst. Resten av året har de varit vanliga sociala bekväma soffkuddar. Jag tror att de njöt av att leva vildkattsliv ett tag helt enkelt. De var vanligen pigga, glada om än något magra vid hemkomst, så jag tror inte att de flyttade in till något tillfälligt sommarboende. Det var bara våra kastrerade hannar som gjorde på det här sättet. Vissa varje sommar, andra någon enstaka gång.

Liknande trådar

Övr. Katt Vår ena hona har varit borta i 5 dagar, idag kom hon äntligen hem igen. Hon var väldigt väldigt hungrig och törstig, verkligen kastade...
Svar
3
· Visningar
683
Senast: Grazing
·
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 225
Senast: Marvin
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 594
Senast: Sassy
·
Övr. Hund Vi har en hundvalp på 5 månader som gör utfall mot katterna vid maten. Vi har alltid gjort så att hon får äta själv i köket men ibland...
Svar
18
· Visningar
1 222
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama