Min hund haltar!

dramatik

Trådstartare
Kickan, min hund har börjat halta mer och mer på senaste tiden. Spec under veckan som gått.

Vi var ute på en långrunda förra veckan och det var mer motion än hon är van vid. Senare på kvällen märkte jag att hon haltade rätt mycket, men det försvann igen tills dagen efter. Sen har hon haltat till och från nu i några dagar.

Det har hänt förr att hon haltat lite (knappt märkbart) då och då. Kanske under de senaste 2 åren. Men det har aldrig varit något som oroat mig då det varit så minimalt och så sällan. Men nu när hon haltar här nästan varje dag så att det syns ganska tydligt blir jag ju lite orolig.

Kickan är 11 år och är pigg och frisk i övrigt, jag misstänker att det kanske är artrit hon fått? Finns det isf någon behandling för det? Blir jätteglad för lite hjälp då detta är den första gamla hunden jag haft (haft henne halva mitt liv nästa år).

Ska tillägga också att jag tyvärr inte har råd att gå till veterinären förrän nästa månad. Jag vet att det låter hemskt, men jag har haft oväntat mycket veterinärbesök hela detta året med både råttor och hundar så ekonomin är väldigt, väldigt ansträngd just nu.:crazy: (varit hos vet flera gånger i månaden varje månad detta året, så snälla klandra mig inte).

Sv: Min hund haltar!

Finns det inte möjlighet att besöka veterinären och få det på faktura, så du kan betala nästa månad?
Ring o fråga.

Nej tyvärr inte, de tillämpar kontant betalning eftersom de har svårt att få in pengarna annars säger de. Jag har frågat dem flera gånger och det går inte tyvärr:(

Finns det ingen annan veterinär du kan gå till som kan ta faktura då? Det borde ju finnas någonstans..

Jag vet faktiskt inte var det finns fler veterinärer häromkring. Tror jag får åka till Ystad/Lund/Malmö isf. Hur hittar man veterinärer?:p Måste ju ha telefonnummer till dem så jag kan ringa och fråga om de tar faktura isf:)

Börja med att kontrollera hundens ben från kolspets till bogblad millimeter för millimeter!
En sprucken klokapsel, en sticka/tagg i en trampdyna, ett sticksår i en muskel osv behöver inte se mycket ut "utifrån", men kan vara väldigt smärtsamt för hunden.

Den klassiska "första hjälpen" åtgärden vid hältor är annars vila - dvs kortare promenader företrädesvis på mjukt underlag - och ev. behandling med smärtlindrande och antiinflamatorisk medicinering.
Det är sällan man slår på stort och börjar röntga, ultraljuda osv för en tillfällig hälta på en äldre hund.
Lite pga att behandligen nästan oavsett vad man "hittar" ger samma behandling = smärtlindring/anti.infl samt vila.

Om du haft många veterinärbesök under året kanske du till och med känner din vet. så väl att du kan ringa och be om ett recept med rimadyl/metacam? (Utan att behöva bekosta ett helt besök!)

Andra åtgärder som kan underlätta för "artoshundar" är glukosamin, "ledfoder" - typ Hills J/D, back-on-tracks "ledskydd" osv.

/Swat

Ps. I stort sett alla distriktare tar endast emot betalning mot faktura!

Senast ändrad:

Jag har kollat igenom ben och tass på henne, hela vägen från tassen upp till skulderbladet och jag hittar ingenting. Men jag kan kolla en gång till, ännu nogrannare för säkerhets skull:)

Du skriver att man ger smärtstillande/antiinflamatoriskt vid hälta, undersöker man inte anledningen till hältan på hundar?

Tyvärr tror jag inte att jag bara kan ringa och be dem skriva ut recept, så bra känner jag inte dem. Har nämligen varit på två olika veterinärpraktiker i år den ena med hunden och den andra med råttorna och det har mest varit råttorna jag varit iväg med så det blir fel veterinär tyvärr.

Var hittar man det foder du skriver om? Eller det kanske är dumt att byta foder innan man vet den riktiga orsaken till hältan? Spec med tanke på att hon inte tålde foderbyte för något år sedan trots att jag blandade med det gamla länge och noga:/

Sablar! Varför ska allt komma samtidigt? Detta har verkligen varit ett hemskt år för mig och när jag nu står här utan pengar känner jag mig bara dum och hjälplös:(

Jag tänkte precis på distriktsveterinären också, men tar de emot hundar? För de ska väl ha en praktik också som man kan åka till?

Jag vill ju ha en veterinär som är duktig på sånt här också så att man inte betalar i onödan utan att ha blivit mycket klokare. Sådant är ju bara trist.

Jag har kollat igenom ben och tass på henne, hela vägen från tassen upp till skulderbladet och jag hittar ingenting. Men jag kan kolla en gång till, ännu nogrannare för säkerhets skull:)

Du skriver att man ger smärtstillande/antiinflamatoriskt vid hälta, undersöker man inte anledningen till hältan på hundar?

Tyvärr tror jag inte att jag bara kan ringa och be dem skriva ut recept, så bra känner jag inte dem. Har nämligen varit på två olika veterinärpraktiker i år den ena med hunden och den andra med råttorna och det har mest varit råttorna jag varit iväg med så det blir fel veterinär tyvärr.

Var hittar man det foder du skriver om? Eller det kanske är dumt att byta foder innan man vet den riktiga orsaken till hältan? Spec med tanke på att hon inte tålde foderbyte för något år sedan trots att jag blandade med det gamla länge och noga:/

Sablar! Varför ska allt komma samtidigt? Detta har verkligen varit ett hemskt år för mig och när jag nu står här utan pengar känner jag mig bara dum och hjälplös:(

Glucosamin kan man ge i pulverform. Det strös över maten.Dos finns angivet på burken. Det finns att köpa både hos veterinären,på zooaffärer och på apoteken. Det brukar fungera bra och är bra att ge till alla äldre hundar,även om de inte är halta. Dte hjälper till att mjuka upp deras leder litegrann om de börjar bli stela t ex.

Jag hade en äldre hund som började halta på samma sätt som din. Det visade sig att hon hade diskbråck i nacken.
Hon hade även en korsbandsskada i ett bakben. Hon fick rimadyl utskrivet av veterinären och fick gå till sjukgymnast och få akupunktur. Och så blev hon naturligtvis ordinerad vila. Dvs inga långpromenader utan bara gå ut och få göra sina behov i stort sett,tills hon blev bättre igen.
Hon blev faktiskt mycket bättre bara av detta så vi slapp operera henne. Hon var c:a 12-13 år när hon fick dessa diagnoser och blev nästan 15 år.
Så hon fick några år till trots detta.
Jag hoppas att du får tag på en veterinär som kan skicka faktura.

Lycka till!

De flesta distriktarna utgår ifrån någon form av distriktsvet.station där de även brukar kunna ta emot "smådjur".
Ring och fråga.

Om man har en äldre hund som blir halt efter belastning - i detta fall en längre promenad - så brukar man ofta börja i den änden att man undersöker hela benet - tass till bog - jämför värme, "tjocklek" osv mellan de båda fram-/bak-benen. Om ingen anmärkningsvärt upptäcks så ordinerar vila och smärtis i10-14 dagar och så utreder vidare om den "första behandlingen" inte ger resultat.

Självklart KAN man börja utreda och röntga och ultraljuda och rehabilitera osv. men i bland kan jag uppleva att det är att skjuta mygg med kanon.

Personligen brukar jag dock alltid köra vila och smärtis INNAN jag besöker vet. för vidare undersökningar.

Jag hade i dina skor sparat pengarna som spec.foder och "kosttilskott" kostar och hellre lagt dem på ett besök hos vet och ev. läkemedel om 10 dagar om hunden inte är ohalt då!

/Swat

Är hon HD/AD röntgad tidigare i livet? Med vad för resultat? Sånt kan ju börja spöka senare i livet om det inte var helt bra. Är det samma ben hon haltar på jämt, eller varierar det? Kan ju vara det mesta, men med tanke på åldern är det ju inte jättekonstigt om lederna börjar ta stryk heller. Ta det lugnt med henne, inget onödigt spring, undvik promenader på hårt underlag och undvik för långa promenader om det går, tills du tar dig till veterinären.

Som sagt brukar distriktsveterinärer ha en mottagning också, och där är det faktura som gäller.

Okej:) Då ska jag prova att ge henne glucosamin i maten också om det är bra oavsett:)

Nej hon är inte röntgad någon gång i livet.

Det är alltid samma ben hon haltar på, dock bara när hon går upptäckte jag igår. Hon springer och hoppar och studsar som vanligt utan att hältan märks, det är just bara när hon går det syns.

Borde inte hältan märkas när hon springer och hoppar och studsar och har sig också?

Liknande trådar

Hundhälsa OBS Varning för långt inlägg. I slutet av maj ifjol sprang jag och min ena dvärgschnauzer ihop på en agilitytävling. Det blev en ganska...
Svar
2
· Visningar
456
Senast: igbest
·
Hundhälsa Helt klart största nackdelen med hundägandet är ju sjukdomar/skador på våra hundar. För en hundägare som dessutom ska använda hunden...
Svar
13
· Visningar
1 076
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Hej! Ber om ursäkt för långt text! 😓 Min 9-åriga lilla tik Nova har på 4 månader nu haft 3 tillfällen då hon inte mått bra, ingen...
Svar
4
· Visningar
774
Senast: WildWilma
·
Hundhälsa Börjar känna mig lätt desperat så letar erfarenheter om det finns några. Har en 1 årig hanhund av aktiv sällskapsras. Han har till och...
Svar
15
· Visningar
1 414
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka