Min hund - flugornas beskyddare?

Killaloe

Trådstartare
Varje gång vi jagar flugor här hemma blir hunden helt hysterisk, han nästintill hyperventilerar, gnyr och blir otroligt fjäskig. Jag tvivlar på att det egentligen är för att han tycker om flugor så hemskt mycket, men jag kan ha fel.

Vi har jagat flugor både med tidning, flugsmälla och med händerna utan att det är någon skillnad i reaktionerna från Ru. Aha, det måste vara ljudet? Han är trots allt skottberörd och väldigt påverkad av fyrverkerier, även om det blivit lite bättre. Men nej, jag börjar tvivla för inte ens när min sambo fångar flugorna med händerna (i princip ljudlöst) uteblir reaktionen. Reaktionen blir inte ens mindre när vi försöker vara ljudlösa utan det är precis samma stress och snudd på hysteriska beteend.

Det är som att Ru helt enkelt inte vill att vi tar kål på dem, trots att han själv kan äta upp en fluga eller två om de kommer för nära.

Varför gör han såhär?

Sv: Min hund - flugornas beskyddare?

Jag gissar på att hanblir upphetsad pga att ni beter er konstigt. Kanske ni varit lite irriterade eller upphetsade ngn gång när ni jagat flugor? Det ses kanske som ett jaktbeteende från hundens sida?

Tar man min pudelmix som lätt hetsar upp sig som ex när våra undulater råka flyga in i vardagsrummet så är det enorm skillnad på om vi sakta går efter fågeln och motar den mot rätt rum än om vi snabbt rör oss i rummet! Likaså när det ringer på dörren. Genom att vara väldigt lugna kring undulaterna så lärde han sig hur han skulle bete sig. Lära sig genom vårt föredöme helt enkelt.

Sv: Min hund - flugornas beskyddare?

Jag tror det har med skotträdslan att göra, att han har kopplat ihop det obehagliga ljudet med att ni jagar flugor. Sen om smällen kommer eller inte har nog inte så stor betydelse, bara den kommer ibland. Det blir tillräcklig bekräftelse för att han ska fortsätta vara rädd när ni jagar flugor.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Uppdateringstråd #2
  • Hur ska jag rida het häst
  • Hård nacke

Omröstningar

Tillbaka