min häst "tappar" bakbena?

S

snor88

Efter jag galopperat och ska sakta av till trav, tappar min häst bakbena? Hon hamnar i korsgalopp med bara bakbena känns det som! sen har hon svårt att trava efteråt, hon saktar själv gärna av till skritt. kanske dax för en kiropraktor? någon som haft samma problem? Hon är ett vlb och har precis fattat att det är ok att galoppera och har tidigare gått på banan.

När jag saktar av så gör jag det självklart mjukt och hon lyssnar bra på hjälperna.

Är lite orolig och vill inte göra något som kanske förstör henne, men hon är pigg o glad och galopperar gärna utan att dra iväg i fullt fräs..:)

Sen...vart hittar jag en kiropraktor i Gävle? sökt på google, men verkar rätt omöjligt.. :O

Sv: min häst "tappar" bakbena?

Min förra travare kunde oxå tappa bakbenen efter galoppen. Spec på volt. Att det blir så och att den börjar korsgaloppera är för att den inte orkar balansera upp riktigt. Så det är en tränigssak, och om den nyss börjat lärt sig att galoppera så är det inte så konstigt om den inte orkar än. Men det kommer säkert :) sen är det ju inte säkert att h*n kan få en helt perfekt galopp.

Att hästen "tappar" bakbenen är ofta ett tecken på att de har ont i knälederna . Jag föreslår att du kontaktar klinik som kan behandla det. Hände mitt hbl och det var iaf vad vet. sa till mig och vi sprutade knäna och sen var det borta.:) Lycka till

En av hästarna på ridskolan jag red på några år, tappade ofta bakbenen vid övergångar "nedåt" (till långsammare gångart, galopp-trav/trav-skritt) om man inte var 100% med hela tiden och samlade ordentligt. (Jag fick jobba som en galning.. :angel: :D)

Utöver smit-försök från arbetet, kan det vara att hästen inte riktigt orkar "hålla ihop".
(förutsatt att inget är fel, förstås..?)

Hej
Jag tror att du behöver kontakta en kiropraktor/ET.
Kolla på ET-förbundets hemsida så ser du vilka du kan kontakta.

Jag har en erkänd kirop/et som jag kan rekommendera och som är anlitad av eliten inom travet tex. Hon är med i styrelsen för detta förbund. (PM:a mig om du vill veta vem).

Hemsidan hittar du om du söker på Svenska Equiterapeutförbundet. Du ser vilka du kan anlita om du går in och kollar medlemmar.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·
Ridning Söker hjälp från er som är erfarna i piggare hästar! Själv så föredrar jag en lugnare typ där man behöver driva på, och där det överlag...
2
Svar
22
· Visningar
3 396
Senast: Mabuse
·
Ridning Behöver verkligen tips och råd.... köpte för 2 månader sedan ett jättefint, välutbildad och välstammat dressyrsto som jag skulle ha som...
2
Svar
23
· Visningar
5 214
Senast: villhöver
·
Ridning Hej. Jag har sökt efter en medryttarhäst då min egen häst gick bort för ett tag sedan. Nu har jag hittat en islandshäst som jag har...
Svar
6
· Visningar
1 534
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama