"Min häst ska inte ha något vatten i hagen"

L

Little_Chance

\"Min häst ska inte ha något vatten i hagen\"

I mitt stall finns verkligen den värsta iq-måsen som finns. :smirk:
Vi har klagat på att hon är VÄLDIGT dålig på att fylla på vatten i hagen åt sin häst.
Och när jag frågade varför så svarade hon inte direkt på frågan utan sa
"Jag och (ex pojkvän) fyller på vatten varje söndagmorron". :idea:
Liksom, ursäkta? :confused:
Varje söndag?
Smaaaart.
Så hästen får liksom se till att vara lite huslig med sitt drickande?
Är det slut på torsdag så får den tänka om när det gäller ransoneringen, eller?
Man blir vansinnig för mindre. :mad:

Till slut säger hon att "då ska min häst inte ha vatten i hagen".
Frågan är varför, och hennes svar är:
"Vildhästarna behöver minsann ingen vattenhink" :rofl:

Så nu ska häststackarn inte ha nåt vatten i hagen.
(vi fyller ju givetvis på vatten i hans hink ändå, men hon kommer säkert skälla ut oss för det)

Men ärligt.
Vad ska man ta sig till med denna människa? :confused:

/Lisa, som verkligen behövde skriva av sig.

Re: \"Min häst ska inte ha något vatten i hagen\"

Fråga om hon tänkar anlägga en bäck eller dam där då, det har minsann vildhästarna!! :crazy:

Finns såna i mitt stall också, som tur är samarbetar vi inte men sköter all fodring och utsläpp separat.

Det värsta är att hon är en tvättäkta besserwisser, jobbar på kommunkansliet och med typ ALLA miljöfrågor i kommunen.

Och vildhästar äter ju knappast torrt hö och kraftfoder.

-Det kliar i mina fingrar, jag vill banka lite vett i människan- :d

Jag lägger inga aspekter på själva inlägget men jag såg ett program på "Animal Planet", där Kelly Marks (tror jag) skulle "tämja" vildhästar i Afrika. De hästarna levde i öknen och de hade ett vattenhål dit de gick för att dricka. De kom till vattnet var 30-40de timme för att dricka. Men då drack de antagligen rejält också.

Det fick i alla fall mig att undra om vi inte är överdrivet hysteriska med att ha fri tillgång till vatten åt hästarna, dygnet runt.

Självklart tycker jag att de ska ha tillräckligt med vatten i boxen, gärna 25-30 liter i hink samt vattenkopp.

Jag tror att hästar inte behöver ha vatten så ofta som vi tror men de behöver definitivt en viss mängd. Får de inte vatten i hagen måste de antagligen ha obegränsad tillgång i boxen. Och inte bara vattenkopp, för den orkar de ofta inte dricka tillräckligt ur.

Får de bara i sig sina 30-60 liter varje dygn så spelar det inte så stor roll när på dygnet de dricker.

mvh Jessica

Jo, men hästen är ute mellan 8 och 16, och eftersom den alltid har druckit upp vattnet på em, så tycker jag inte att det är så väldigt snällt att inte ge den vatten i hagen...

Okej, du vet ju läget bäst. Ska inte protestera. :p

mvh Jessica

Men går det att jämföra riktigt då?
förstå min tanke rätt här nu...
Vildhästarna kan väl inte ha levt helt i öken? De måste väl haft något, lämpligen gräs att äta? Isf måste de ju fått i sig bra mycket mer vatten genom gräset än våra hästar får genom sitt hö/hösilage.

Jag bara funderar högt. För min häst har tyvärr inget vatten i hagen just nu då allt fruset och hon går ute 8- ca 19. Hon får lunch-hösilage i hagen 13:30 och ofta har jag sett henne sparka på badkaret när vattnet är fruset. När hon väl kommer in ställer hon sig direkt och dricker ur sin vattenkopp, lääänge.
Då får jag dåligt samvete.
För det känns som att hon borde ha vatten i hagen också och slippa dricka 15-20 liter kallt vatten på en gång när hon kommer in för att hon är så hemskt törstig.

I övriga hagar i mitt stall (17 privatisar) så vänder de uppåner på alla badkar i oktober med motiveringen att de fryser sönder annars, och fyller på dem igen kanske i april? Jag bor i Småland, vi har minusgrader kanske en tiondel av alla de dagarna och flera hagar fodras lunchen ute i. Hästarna står och sparkar på sina badkar för de är så törstiga.
I min hage är vi av en annan åsikt, så länge det inte är fruset SKA hästarna ha vatten, så vi får konka ner stora vattendunkar och fylla på själva (personalen gör det annars, är rätt långt ner dit) men det gör vi gärna får våra hästars skull.

Visst måste väl våra hästar som äter hö och hösilage ha vatten oftare än vildhästar? eller? *tänker*

När jag flyttar till nya stallet blir det andra bullar... :D

Jag vet inte vad de åt, bara att de såg ut som staket. :crazy: så inte kan det ha varit "fett" bete direkt.

Men hur lite de än åt så måste det ju innehållit mer vätska än vårt hö, men kanske inte mer än i ensilage?!?

Har din häst vattenhink också?

Min häst har 25 liter i hink varje natt och inget vatten i hagen, men han går aldrig och dricker varken i vattenkoppen eller i hinken när jag fyller upp den.

Jag tror personligen att sanningen ligger någonstans mittemellan, man behöver ju inte överdriva åt något håll. Jag tycker att hästarna behöver obegränsat med vatten åtminstone någon gång under dygnet, inte nödvändigtvis mitt på dagen.

Vi har vattenkoppar i alla boxar i mitt stall men jag har ändå påverkat "alla" till att sätta in hinkar också, eftersom jag upptäckte att hästarna var nästan hysteriskt törstiga när de kom ut på morgonen. De stod och trängdes runt vattnet i hagen och då hade de ändå stått i box med vattenkopp hela natten. :confused:

Så min åsikt är att har hästarna endast vattenkopp på nätterna behöver de vatten i hagen, har de däremot tillgång till att dricka minst 30 liter varje natt behöver de inte vatten i hagen.

Men den åsikten får ju stå för mig, det funkar med min häst. :crazy: Kan inte påstå att det är en universell sanning.

mvh Jessica

Jag såg också det programmet, och med tanke på att hästarna verkligen såg ut som spjälstaket så slog mig två saker:

1) De åt mycket mindre än de behövde. Ju mindre "torrt foder" en häst äter dessto mindre vätska behöver den "extra"

2) Jag undrar om de hästarna verkligen hade rätt vätskebalans, jag misstänker de var uttorkade..

Mina har INTE vatten i hagen vintertid (det fryser). Om de äter HÖ i hagen (fri tillgång) så går de och bankar på badkaret vid lunchtid ungefär. Jag brukar ge dem 15 - 20 liter att dela på då (en 9-årig arabvalack och en 9-månaders arabfölis). och de är näjda med det (dvs de vill inte ha mer).

Sen när de kommer in vid 20 har de vatten, och båda dricker då. Inne äter de hösilage, och de dricker ungefär 20 l/var nattetid.

Det blir för lågt om man summerar det, men jag antar de får i sig en hel dle vatten via hösilaget inne (fri tillgång) och så måste de äta en del snö med? Om de äter snö för det inte finns vatten, eller för de bara väljer äta snö vet jag inte. Jag har planer på att skaffa frostfritt vatten i hagen nästa år och får återkomma då.

Om jag ger HÖSILAGE i hagen sjunker vattenförbruket rejält. Om jag ger HÖ inne så ökar vattenförbruket rejält, så det är helt klart kopplat till foder med.

I vårat stall har inte hästarna vatten i hagen på vintertid för hinkarna bara fryser till så fort man fyller på. Men de visar inga tecken på att bli törstiga. De brukar ställa sig och äta sitt hösilage så fort de kommer in på eftermiddagarna. på sommrarna har de dock alltid tillgång till vatten. Vi har dessuotm inga vattenkoppar utan bara hinkar så vi har ju hela tiden koll på hur mycket våra hästar får i sig.
MEN våra hästar får ett väldigt blött ensilage på lunchen vilket bidrar till att de inte blir så törstiga.

Detta är absolut inte menat som kritik mot dig på ngt sätt.
Men jag ville bara säga att det finns många hästar som inte har vatten i hagen på vintertid och mår inte dåligt för det. Men fyller hon på lika dåligt när det är sommar?

Jag håller nog med dig där!
I vår strävan att våra hästar ska må bra, så ger vi dem nog "service" de egentligen inte behöver alla ggr!

Visst, jag anser givetvis att hästen ska ha vatten, men anser samtidigt att det är skillnad på sommar och vinter!
Sommar- vår och höst har mina hästar fri tillgång till vatten även i hagen, då jag märker att de dricker mkt.
Minst 40-50 liter/ häst och dygn.

Men nu på vintern när vattnet i hinken i hagen fryser, så har jag skippat vatten i hagen.
OCH noggrant studerat hur hästen reagerar på det.
Det finns snö, och jag gissar att hästen äter av det för att få vätska?
Vintertid dricker de ungefär 20-30 liter/häst och dag.

Jag har märkt, att om jag ställer ut vatten på morgonen, så har de bara druckit MAX ett par liter/två hästar innan vattnet fryser.
Ställer jag sedan ut vatten igen vid lunch, så dricker de inte alls ur det innan det fryser!
Och vore de törstiga, så skulle de ju druckit ur hinken jag ger dem vid lunch.

Väl inne på em runt 16.30, så är det inte alla dagar de dricker ALLS ur hinken!
Ibland ngn liter, men ALDRIG en hel hink, men OFTA inget alls!
Däremot så dricker de ALLTID efter att vi ridit på kvällen!
Och då blir det ofta nästan hela hinken som rymmer 25 liter.
Vid kvällsfodring = full hink, som YTTERST sällan är urdrucken på morgonen!
Vanligast är att ungefär halva hinken är full när man morgonfodrar.
Och ÄR den helt urdrucken, så har jag faktiskt aldrig sett hästen dricka när jag fyller på den på morgonen!

Mina helt egna iakttagelser...

Hej!
Jag ger alltid mina hästar vatten ute vinter som sommar, använder murbruksbaljor som finns att köpa lite varstans. De går inte sönder så lätt och kan därför tömmas relativt lätt även om det har frusit (svårare vid bottenfrusning). Jag bor i småland och här har vi inte haft det så kallt att man behöver ställa in vattengivan ute.

En sak som ni glömmer när diskuterar är vattenhalten i luften. På vintern vid kallt väder är det oftare torrare ute och det känner hästarna av och blir mer törstiga. Till skillnad från oss människor så känner hästarna när de behöver något, t ex vatten. Finns det inget vatten att dricka, men det finns snö så äter hästarna det istället.

Kan förstå om det är problem där det är många minusgrader hela tiden, men som sagt här i småland så är det just nu plus.

Jag vet att mina hästar dricker väldigt mycket därför försöker jag att hela tiden se till att de har tillgång till vatten. :rofl:

Det jag försöker säga är att man visst kan ha vatten ute på vintern men det innbär att man får jobba lite mer för att det ska fungera.

Var snäll mot våra djur. :bump:

Fast...du kan ju inte först skriva att du förstår om det är problem där det är minusgrader, men att man visst kan ha vatten ute på vintern, det går bara att det är mer jobb?

Visst kan man ha fri tillgång på vatten vintertid med - det är bara en KOSTNADSFRÅGA. Man kan skapa frostfritt vatten.

Men i övrigt så är det att vattna för hand som gäller, dvs erbjuda vatten på lunchen, något annat går inte här, det bottenfryser innan du hunnit vända ryggen till.

(jag ger som sagt vatten vid lunch, de dricker ungefär 5 - 10 l vatten var och sen är det bra, trots fri tillgång på hö. )

I vårt stall står det 14 hästar, ungefär hälften ston och hälften valacker och de går könsuppdelade i 2 hagar. I den ena hagen finns en damm, i den andra ett stort vattenkar. När det är milt ute finns det vatten, men inte när det blir minusgrader och hästarna går ute i hagen från 8 till 16. De får hö och kraftfoder före utsläpp på morgonen och har då tillgång till vatten i boxen, men sedan får de inget foder förrän de kommer in igen. Ingen av hästarna visar några som helst symptom på att fara illa av de vatten och foderlösa timmarna i hagen.

/TIGERHEART

Ja, men eftersom hästen dricker upp allt vattten i hinken, NÄR den är påfylld, så tror jag inte att dricker bara för att det är så roligt.
Hästar dricker ju när de är törstiga.

Det står faktiskt att jag bor i småland och att jag förstår att det är svårt där det är många minusgrader. Än så länge har jag kunnat ha vatten ute även om det är fryskallt ute. Jag byter vatten varje gång det är fruset på morgonen så de har vatten när de åtminstone äter hö't ute. Använder murbruksbaljor som jag bankar ur isen, än så länge har de inte gått sönder. De flesta känner väl sina hästar och ser på dem om de inte mår bra, det jag vill säga är att det faktiskt går att ha vatten ute (iallafall här i södra Sverige) även om det är minusgrader. :banana:

Det är upp till var och en att göra som de tycker passer dem bäst.

MVH AnnKristina :rofl:

Det är nog lite skillnad på vildhästar och våra tamhästar. Våra hästen är hårt tränade, behöver mycket/ofta vatten.

vildhästar som inte gör så mycket klarar sig bättre, men det betyder inte att dom mår bra av det. !!

Kolla i djurskyddslagen vad den säger.Själv så går jag ut med hinkar med vatten till våra hästar när dom får sin lunch...har sett en häst med foderstrups förstoppning...inget kul alls.Och visst är det tråkigt med bessiwisser människor...jag tror det finns en sån i varje stall...i stallet jag står har vi 2!!!arma oss andra när dessa sätter igång.

Jag tror faktiskt att hästarna anpassar sig efter de förhållanden som råder. Om det är minusgrader så att man inte kan ha vatten i hagen, ja då märker ju hästarna det snart - de är ju vanedjur och således dricker de inne. Hur det än är så behöver ju inte hästar dricka lika ofta som oss människor. Dessutom tycker jag nog att hästarna dricker mer på sommaren när det är varmt oavsett luftfuktighet.

Sv: \"Min häst ska inte ha något vatten i hagen\"

Little_Chance skrev:
"Vildhästarna behöver minsann ingen vattenhink" .

1. Vildhästarna behöver inte ridas
2. vildhästarna behöver inte gå i hage
3. vildhästarna behöver inte stall
4. Vildhästarna behöver inte hanteras av människor.
5. vildhästarna äter (som nån annan också sa) hö eller torrfoder m.m.m.m.m.m.

TROR hon att hennes häst är en vildhäst eller VAD ? :mad: :eek:

Liknande trådar

Hästvård Tjena tjena. Ursäkta om detta är långt, hoppas ni orkar läsa. Blev utskälld av en i stallet för att jag missköter mina 3 hästar (en...
Svar
5
· Visningar
1 951
Senast: Dopy
·
Hästmänniskan Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 690
Senast: mackan
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Inspirerad av Magianas blogginlägg om HSP – ”etiketten” Highly sensitive person = högkänslig personlighet – så började jag fundera över...
Svar
0
· Visningar
801
Foder & Strö Har en herre på 25år hemma som varje vinter blir dålig i magen. Jag tror med säkerhet att det är hösilaget som gör det, men då han står...
Svar
4
· Visningar
1 585
Senast: lomuxx
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama