Min häst= mobbare

Lavinia

Trådstartare
hej!
Som rubriken antyder.. Min häst har äntligen fått sin nya "kompis" i hagen, efter att ha stått själv ute i 2,5 vecka. Bara det att hon tycker inte om honom, han är undfallande, feg och springer när hon går till angrepp, vilket bara eggar henne att ge sej på honom igen. Från början fick han inte vara i samma del av hagen ens och kom han i närheten av henne attackerade hon blixtsnabbt och han försvann som en hal år i smör en solig dag. Nu går hon motvilligt med på att han får vara på ca 5-10 m avstånd ifrån henne, men är han närmare blir hon arg.

Jag har aldrig sett detta beteende hos henne tidigare, innan har hon max jagat, bitit, vänt och sparkat och sen har det varit bra, men nu... Vad gör man? Hur uppmuntrar man hennes mesiga "kompis" att sätta henne på plats? (vilket ju är vad hon behöver, det gjorde förra kompisen, in i hagen, hon bitchade, han sparkade en gång och sen var dom vänner för livet (ja, dom 2 månaderna han stog hos henne iaf)). ..

Är det verkligen kul at vara bara 2 hästar i hagen och inte gilla varann, han gillar väl ioförsej henne, men ändå.. Kan man göra nåt eller ska jag försöka byta häst hon går med../ Lavinia, som så gärna vill att ponny ska ha en lika kul kompis som innan..

Sv: Min häst= mobbare

Hur länge har du haft nya hästen då?
Ge dem lite tid,hon kommer säker att acceptera honom.
Det är ju inte säker att de blir kompisar, men det behöver de ju inte heller.
Har själv ett sto och en vallak som går ihop, här är det han som är bossen och hon går undan,de står aldrig och gosar, men de accepterar varandra, de har ju inget annat val.
Däremot är jag själv rättvis i hanteringen med dom, båda är unghästar och blir avundsjuka på varandra om jag gosar för mycket med den ena.
Deras beteende är säkert helt normalt.
mvhR

Hej!

Den andra är inte min och visst accepterar hon väl honom mer nu än för en vecka sen, men är det verkligen kul för hästarna att stå i varsin del av hagen och starrbliga på varann hela dagarna??

Är det inte roligare om de kan vara vänner och gosa och så?? För hon kommer få gå med honom året runt och bara dom två och jag hade ju tyckt att det vore kul om hon hade en kompis istället för ett mobboffer..fst jag kanske är lite väl blödig.. dom är ju ändå hästar../ Lavinia

Iså fall ska du ha två hästar av samma kön,vallaker brukar leka och ston brukar gosa mera.
Om de bara går i hagen hela dagarna utan att bli ridna eller syssesatta så blir de säkert uttråkade,annars tror jag inte det är nån fara.
På sommarbetet går mina i stor flock på fint naturbete, det är bara på vintern de bara är två.

mvhR

Hej!

2 av samma kön är omöjligt, har få ston i stallet, den ena unghäst, ägaren vill inte byta flock på henne, en shettis som sällskap till en annan shettis och en som är gammal och skadad och inte ska utsättas för nya hästar.

Har aldrig varit med om att ston gosar mer, tyvärr, men min tjej har blivit mobbad av en av hästarna som stog med henne förut (3 ston, en riktigt ful en). Dom kommer vara bara dom under sommaren också, tyvärr, för stallägaren tycker inte att två valacker kan gå med ett sto, för då blir det bråk..

Inbillar mej att det är större skaderisk när hästarna inte kommer överens, ibland är min riktigt ful när hon vaktar utgången och han med människa ska förbi.. och sen om hon börjar jaga han ännu mer.. han springer sej sönder och samman.. Usch.. men ingen annan som har några ideér?/ Lavinia, som nog får överleva att min tjej inte gillar sitt nya hagsällskap..

En kompis till mig har två hästar inackorderade hos sig, det är ett sto och en valack. Samma sak här, stoet var riktigt elak mot valacken hela tiden och till slut fick man ge upp och låta dem gå i varsin hage, tyvärr :crazy: . Det gick så långt att den stackars valacken vågade knappt röra sig i hagen för då anföll stoet.

När man skiljt dem åt fick valacken så småning om tillbaka sitt självförtroende och mådde bättre igen. Det syntes att han mådde dåligt av att gå med stoet som verkligen "mobbade" honom.

Mitt råd är alltså, se hur det går ett tag till, men om det inte blir bättre så dela på dem, för valackens skull. :crazy:

Hej!

Nu ringde dom från stallet.. Dom har bytt häst hos min tjej. Den stackars valacken har fått flytta till killhagen och min tjej har fått en lite kaxigare kille att gå med.. Han fick tydligen också spö när han klev in i hagen och håller sej en bit bort, så vi får väl se hur det går...
Vore trist om hon måste gå själv.. och helt omöjligt sommartid..då får vi inte ha hästarna själva..

Lustigt bara, förstår inte alls var detta kommer ifrån. Hon har alltid varit ranglåg och jättelätt att ha med vem som helst i hagen..jaja vi får väl se../ lavinia

Min häst kan bara gå med ston som säger ifrån på skarpen :devil: och inte är brunstiga, för då vill han betäcka). Han är tuff mot mesiga valacker och vill mörda :eek: den som kaxar upp sig. Var med om rena tuppfäktningen för några år sen då min häst tog stryptag med tänderna på en mycket större valack som han ändå stod brevid i stallet som. Väldigt otrevligt! :crazy:
Kompisen han har nu kan han gå lag med (valack) eftersom den är undergiven, men de får gå i separata hagar ändå, för annars äter N upp M:s täcken och man o nafsar på halsen. N blir efterhängsen och låter inte den andra ha en lugn stund.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 403
Senast: mars
·
Hästvård Hej. Har nyss bytt hagkompis till min lekfulla 5åring. Innan så gick han med en 2 år äldre häst som tydligt var ledaren i hagen. Dom...
Svar
3
· Visningar
1 660
Senast: Freazer
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 748
Hästhantering Hej, Jag har precis köpt en häst (6 år) som egentligen är väldigt snäll. Han varken sparkar eller biter så det är absolut ingen...
Svar
10
· Visningar
2 052
Senast: spinxx
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama