Min häst har hosta

solhattar

Trådstartare
I går när jag ridit och även innan så lät min häst så konstigt ungefär som om han små gnäggar och "pratar"lite,Han hostade även till några gånger.I dag när jag kom så tyckte jag att han verkade bättre och jag tog in honom och borstade för jag skulle ut och rida,men då fick han några host anfall och började låta lite konstigt igen.Det låter som om han har ex ett hö strå som sitter och killar i halsen.Jag tog ut honom igen utan att rida,sen åkte jag upp igen men den här gången stod jag ute och borstade lite,sedan tog jag en ytterst liten tur barbacka,men flera gånger så fick han hostanfall och lät ansträngd i luft rören. I övrigt verkar han väldigt pigg,han har ingen feber inget snorig och verkar som sagt inte vara sjuk.Vad kan det vara för fel på honom? Har ringt veterinären som genom telefon tror att han är dammallergiker.Har i varje fall börjat blöta höet samt tar i från småbalar i stället för på rund bal få se om han blir bättre..
 
Sv: Min häst har hosta

Har också hästar som hostar, detta beror på att höet är dammigt. Jag vattnar höet och det hjälper. Blir gärna dammigt när det är så blöta och milda vintrar har jag hört.
Hoppas din häst blir bättre snart.
 
Sv: Min häst har hosta

Dammigt hö är mögel!!!
Släng dammigt hö, hostan kan bli kronisk.
Förstör inte hästarna på dåligt grovfoder.
 
Sv: Min häst har hosta

Passupp så du inte får en kronisk bronkit-häst!
Går det så gå över till hösilage, låt hästen stå på lösdrift alt torvbädd i boxen och låt hästen få "hosta ur sig" varje dag, t ex genom att löslongera (i måttliga mängder!)
 
Sv: Min häst har hosta

Jag har med problem med min foderhäst, har fått hosta pga dammigt hö hos sin ägare. Har nu gått så långt att vi ska till djursjukhus imorgon=(
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 935
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Jag och min syster är fodervärd till en häst. Vi har haft henne i ca 3 veckor ”själva”. Min syster har ridit henne hos ägaren i...
Svar
7
· Visningar
1 852
Senast: Hoarfrost
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För drygt 10 år sedan plöjde jag böcker om hälsa och framförallt hormonell hälsa, och läste boken “Kaos i kvinnohjärnan” för första...
Svar
8
· Visningar
957
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
0
· Visningar
377
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp