Min häst har förvandlats till ett monster

A

anna-maria

Hejsan!
Jag behöver så otroligt mycket hjälp!!! Jag har haft min häst i ett och ett halft år. Han är hannovreanare, vi bor i belgien, han är efter calypso 2 och cor de la bryere ( hur det nu stavas :P) så bra gener lixom. När jag köpte honom var han bra på markarbete men dom hade " hoppat sönder" honom, han vägra hoppa. Nu ett och ett halft år senare är det en dröm att hoppa han DRAR verkligen mot hinder och "räddar" mig om vi kommer lite fel. Han är numera helt trafiksäker och man kan fälla ett träd brevid honom i skogen (det har hänt!! ;)) och han rör inte en fena plus älskar att tävla. Nu till mitt problem, jag KAN inte rida honom på marken längre...det gååår inte, ber jag honom gå framåt travar han några steg och sen stannar och hotar med att gå upp. Och jag lovar han har ingenting i ryggen, bena, magsår eller någonting annat fysiskt problem, tro mig ALLT är kollat. Det funkar med ibland med anndra men inte med mig...jag är i kvalet nu för att sälja min älsklingsom jag har gått igenom så mycket med....eftersom han va så deppig då han kom började jag inridningen från början och han älskade mig. och det är inte bara en fas han går igenom i sådanna fall en jävligt lång fas på ett år. Jag har fått nog...hjälp mig...snälla...förlåt att det blev så långt hoppas ni orkar läsa :P kram anna

Sv: Min häst har förvandlats till ett monster

Försök hitta någon som kan se er ihop. Ofta (läs: alltid när inte fysiska problem är inblandade) gör människan något som hästen reagerar på, och man är sällan medveten om det själv. Men någon utomstående som vet vad han ska titta på kan se det lättare.
Om inget annat kan du ju försöka lägga upp en film på när du rider här, och se om du får hjälp.
Nu när det väl börjat är det inte konstigt om du blir rädd och spänner dig, det gör ju inte saken bättre heller..

Jag hade en tränare här idag.. hehe.. jag trodde att min relation till Crow var bra.. jisses, jag har iaf mycket att jbba på med honom! Red även en anan häst... hon travade direkt när jag lutade mig minsta framåt.. själv kände jag inte ens att jag satt lutad.. så det kan vara svårt att märka själv.

hej, tack för ditt snabba svar. det är det som är grejen jag rider för en dressyr ryttare som själv rider grand prix och när han sätter sig upp blir hästen som en dröm.....det ända som hjälper är att ta ett longerings spö efter och hur kul är det att känna sig som man är tre igen lixom när jag ändå har tävlat upp till (klassen under st george i dressyr) vet ej vad den heter i svenska systemet. Och hoppat tävlat upp till 1.20. Jag fattar inte vad det är som händer. Kanske jag har gjort mitt med denna hästen....(jag är helt förstörd, detta var min drömm häst...)

Prova med en annan tränare nån gång. Kanske nya ögon ser nåt som din nuvarande tränare är ''hemma-blind'' på.

det låter ju lite som att problemet ligger i din ridning eftersom att det går så bra för din tränare. hästen kanske helt enkelt vill vara så till lags att den lyssnar på allt och då blir det helt fel om du gör minsta lilla?
eller så kanske han är i trottsåldern och vill inte lyssna alls på matte? jag och min häst har perioder då vi bråkar om allt, han är en mycket stark individ och blir himla sur på matte när hon vill bossa hela tiden. under sådana perioder är han vidrig.
möjligheterna är många, med rätt tränare/vet så ska du nog hitta det. lycka till!

Vet inte hur gammal hästen är men det låter som att han skulle kunna vara i slyngelåldern 4-6 år! Fast det motsägs ju i o f sig av att han har varit "sönderhoppad".

Hur som helst, om det verkligen är din drömhäst så hade jag satsat dels på att få hästen tillriden under en längre period, vilket ger dig en naturlig paus och återhämtning också. Efter tillridning hade jag satsat på en ny tränare som även kan jobba med ditt självförtroende för det finns väl inget så sänkande som en tränare som sätter sig upp och verkligen visar på att hästen minsann går som en klocka - vad hjälper det dig och hästen som ekipage egentligen? Visst kan man ibland, enstaka gånger, vara hjälpt av att få se sin häst under annan ryttare för att få ett avstamp inför ett nytt moment i utbildningen t ex, men överlag gillar jag inte det tillvägagångssättet.

Under tiden din häst är på tillridning; se till att rid någon annan häst, gärna en läromästare så att du verkligen kan rida, koncentrera dig på din sits m m istället för att bara hålla på med problemlösning.

Känner du därefter att du och hästen fortfarande har stora problem så kanske ni inte passar för varandra helt enkelt och då är det bättre att söka vidare efter någon annan häst.

låter ju inte som om de är hästen de är fel på..antagligen känner den väl av att du blir nervös och tar över..vissa hästar kräver helt enkelt en väldigt bestämd och säker ryttare som vet vad man vill..vet man inte riktigt så tar dom över..min pålle är nämligen likadan..går som en dröm för säkra ryttare men minsta lilla osäkerhet från ryttarn och han har tagit över.
däremot så kan tillome min mamma som är hypernervös med hästar sitta upp o skritta..hon får göra många misstag utan att han blinkar ens.

så skaffa en tränare du trivs med och som kan hjälpa till.
att skicka hästen på tillridning tror ja inte hjälper dej med dina problem..me tanke på att hästen går så bra för andra så visar de ju att de är ryttaren de hänger på.

går det bra i hoppningen? när du rider ut?

alltså- när du inte mark-/dressyrarbetar honom?

om det går bra i hoppningen, hur gör du när du rider fram? ställer du mindre/annorlunda krav på honom då?

om detta går bra (fick det intrycket) så är det ju själva dressyrsituationen som på något sätt krackelerat.
antingen kräver du något av hästen den känner att den inte klarar av eller vill ställa upp på.
eller så ställer du krav på dig själv du inte lever upp till.

hur gammal är hästen?
har ridit en häst med samma härstamning. den är väldigt stor och som 6-åring gick inget. den kunde inte ens trava. så fort man krävde något antingen stressgalopperade den på stället eller så reste den sig.
hoppningen däremot gick kanon :crazy:
den hästen fick gå i den form den ville, ridas ut och hoppas, och arbetas i skritt på tygeln. efter ett halvår var den "normal" igen.

det kan vara "fel" på hästen utan att det är veterinära fel så att säga. växtvärk, träningsvärk, spänningar, stress, mentala blockeringar...mm.

det kan vara "fel" på hästen utan att det är veterinära fel så att säga. växtvärk, träningsvärk, spänningar, stress, mentala blockeringar...mm.

*dkl*

om hästen går som en dröm för tränaren så är de nog inget fel på den.
den kan ju bara vara väldigt stark psykiskt och sånna kräver en tuffare ryttare..alltså menar en mer bestämd som vet vad den vill och får igenom de den vill.

min häst blev sån när han testade mej efter typ 3 månader..då satt min kompis upp som inte lät honom komma undan med de och han gick hur bra som helst..när ja såg att de funka så går han lika bra med mej..har inte testat eller gjort nånting med mej sen dess.

de gäller bara att våga rida..att verkligen veta vad man vill hästen ska göra och få igenom de man bestämt sej för...men sånna hästar är ju inte lätta och passar man inte ihop så gör man inte.

Massor av sympati Anna! Ibland känns allt bara sk*t! Så kloka råda av Neferra! Lägger bara till att det kan vara idé att vara observant på tygeltag / bett - ja, alltså munnen helt enkelt. Så klart du inte ska sälja din drömhäst!!! Håller med Zab - låt ngn annan tränare bedöma. Kram & lycka till.

*dkl*

om hästen går som en dröm för tränaren så är de nog inget fel på den.
den kan ju bara vara väldigt stark psykiskt och sånna kräver en tuffare ryttare..alltså menar en mer bestämd som vet vad den vill och får igenom de den vill.

min häst blev sån när han testade mej efter typ 3 månader..då satt min kompis upp som inte lät honom komma undan med de och han gick hur bra som helst..när ja såg att de funka så går han lika bra med mej..har inte testat eller gjort nånting med mej sen dess.

de gäller bara att våga rida..att verkligen veta vad man vill hästen ska göra och få igenom de man bestämt sej för...men sånna hästar är ju inte lätta och passar man inte ihop så gör man inte.

jag menade inte att det var fel på den heller!

ville bara peka på att det inte behöver vara ngt fel som syns på vet bes, det behöver inte heller vara ngt som gör ont.

håller med til 100 att personkemin sas måste stämma, men ibland kan det bara vara rädslan för att göra fel och alla krav man har på sig som får det att gå i baklås, gäller både häst och människa.

se bara ditt eget exempel! när du såg att det gick- ja då gick det! ts kanske har sämre självförtroende och ett djupare rotat problem att tampas med, neeeej, dressyr! det kommer gå åt pipan! - ja, då går det åt pipan. hästen är förmodligen en känslig individ (med den härst, plus att den protesterat på liknande sätt förut, med att sluta hoppa), den känner av ryttarens tvekan. det går åt pipan.
...och det går ju så bra när tränaren rider- jag är väärdelös...

till TS:
hoppning verkar ju inte vara problem, även då det ställer liknande höga krav fysiskt på samling, prestation etc, men... det är ju kul!

lycka till, det ska nog reda sig, så prata igenom situationen om hur du känner med tex din hopptränare (dressyrtränaren verkar vara lite fel ute?) eller ngn annan du kan öppna dig för!

lyckatillkram

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka