Min häst har fått astma! *LÅNGT blev det visst*

N

Ninne77

I torsdags började min häst att hosta, lät det gå över helgen för att se vad som hände. Ingen bättring snarare sämre så jag ringde ut veterinären som var här igår.

Hon lyssnade på honom och han hade en ansträngd andning och hon gav diagnosen astma. Hon sa att många hästar som aldrig hade varit sjuka i detta tidigare hade insjuknat under den senaste veckan pga. de höga halterna med pollen...Däribland min... :cry:

Han fick utskrivet medicin för en månad (slemmlösande & luftrörsvidgande) och jag var och hämtade första 2 veckors perioden igår. 1700:- för TVÅ veckor!!
Herregisses innan denna månaden har gått så har jag lagt 4000:- på mediciner. Och sen tillkommer veterinärens besök oxå med 20% av totalkostnaden såklart.

Skall även berätta att jag för tre veckor sedan löste ut honom på djursjukhuset med 10.000:- pga en sandförstoppning som visst oxå är super vanligt iår pga. den milda vintern.

Jag känner mig så lessen och uppgiven och vet inte vad jag ska ta mig till snart. Min redan hårt belastade ekonomi blir ju inte bättre av detta. Hade bestämt mig innan hostan kom att jag skulle sälja honom och hade hittat en supertrevlig tjej som var intresserad av honom först som foderhäst och ev. senare köp. Hon blev ju jätte ledsen och jag med! :cry:

Känns som jag står i en återvändsgränd och kan inte hitta ut på någotvis. Jag har inte råd att ha honom kvar om jag ska behöva medicinera honom med så dyra mediciner, ingen kommer väl vilja köpa en häst med astma heller?! :confused:

Betackar mig för onödiga kommentarer som bara sårar istället för att peppa/hjälpa. Jag har haft egen häst i 15år och vet att det kan kosta pengar när de blir sjuka men nu har det bara gått förlångt... :cry: :cry: :(

Sv: Min häst har fått astma! *LÅNGT blev det visst*

JObbigt för både dig och hästen. :(

Egentligen borde du fara till klinik för se med endoskop hur luftrören ser ut ( men förstår att du inte har råd just nu och slemlösande brukar funka bra, ialfl för min). Mot astma borde han även få kortison. En grej som ska funka kanon mot astmahästar är en andningsmask som man har vanligt astmamedicin till. Man kan då ge kortison som endast påverkar luftrören och även luftrörsvidgande. Jag har fått en till min häst men har inte behövs använda den hittills tack och lov. :)

Beror hostan på damm och sånt också är det viktigt med stallmiljö och väldigt mycket utevistele.

Din försäkring täcker inte medicinen? SOm tur var hade jag en som gjort det, kolla det ordentligt. Det underlättar mycket, för som sagt är det dyrt. :crazy:

Jag hoppas verkligen det löser sig för er och även om han nu fått astma kan han förhoppningsvis bli symtomfri och fungera som vanligt! Lycka till! :bump:

Tack för ditt svar Flummflicka!

Jo jag går och inväntar ett blodprovssvar för att utesluta att det verkligen inte låg någon bakteriell infektion bakom hostan innan hon ville ge kortison, ska ringa imorgonbitti och få provsvaret.

Min försäkring täcker inte medicinkostnader och det känns så surt nu när man har fått en så sjuk häst... :cry:

Jag vattnar hö och kraftfoder, borstar inte honom inomhus, inte heller golven när han är inne. Har öppnat upp alla tänkbara fönster och dörrar som finns...

Det här med andningsmask, även om det fungerar bra så känns det ju som det skulle kosta skjortan...:confused: eller??

Hej!!

Vad tråkigt med din häst, lider med er...:crazy:

Men medicineringen ska väl ändå bara ges som en kur?? Och sedan ska du ju bara ge vid behov eller?
Tycker det låter lite knepigt att hon ställt diagnosen så snabbt , har han haft problem tidigare?

Tycker ändå du ska lämna ut honom på foder, inte precis just nu men när han mår bättre..för bättre kommer det ju att bli..;)

Usch jag vet varken ut eller in, annso80! Kände att jag inte fick all info jag behövde..har googlat mycket och det är ju både på gott och ont det där. Hittar både solskenshistorier och sorgliga...:cry:

Det är första gången han har "hostproblem", aldrig tidigare och jag har haft honom i 7år.

Tror du att det kommer bli bra?... jag bara gråter här hemma :cry: känner mig så ledsen.. känns som om ingen i hela världen skulle vilja ha en häst som har astma. De kommer ju bara bli avskräckta eller?? Känns som jag kommer "tvingas" (missförstå mig inte -JAG ÄLSKAR HÄSTEN och vill hans bästa) att ha honom kvar för att ingen skulle vilja köpa honom... :cry:

Usch, känner så väl igen mig i alla dina funderingar, eller förvirrade tankar. Pojken min blev också sjuk jättefort utan några som helst symtom innan. Kände som du att jag inte alls fick den information jag behövde och had aldrig tidigare haft erfarenhet av hosthästar. :crazy:

Det blev en hel rad klinikbesök och min stackars veterinär fick stå ut med mig ringandes stup i kvarten. :angel: Min häst skulle endast kunna gå som lätt promenadhäst sa han. Att jag kanske gentligen borde avliva honom. Idag funkar han exakt lika bra som innan han blev sjuk, lika bra kondis och allt! Men fy vad frustrerande det var en tid att inte veta.

En andningsmask kostar ca 1000 kr, det gjorde ialfl min. Sen är det vanliga inhalatorer för människa man har till dom.:angel:

Tror absolut du kan lämna ut honom på foder, till rätt ägare som är medveten om problemet. Men du borde kanske vänta och se några veckor hur "sjukdomen" utvecklar sig. Det kan hända att det blir värre av att flytta just nu eftersom det ger en stressreaktion och det kan göra hästen sämre nu.

Skickar ett PM till dig angående mediciner.

Hej igen!!!

Måste vara en jättejobbig situation...men det kan ju vara övergående..en veterinär kan ju aldrig säga säkert utan att ha kollat ner i halsen på klinik osv...
Många människor lider ju av astma men inte har de stora problem för det...;)
Vet en pålle som tävlade i hoppning som hade atma ingen fara med honom..=)) Lite mer andfådd vid rejäl ansträning men inget påtagligt,...Astma kan ju även växa bort så småningom..
Vad säger tjejen som skulle haft honom då?? vill hon ha honom fortfarande?
Ett annat litet tips är att du går över till hösilage då det är mer dammfritt än hö..samt att du kollar upp mer med veterinären hur länge du ska mediciner osv...Det ordnar sej ska du se!!! Kram

Annso80: Jag pratade med henne igår och hon blev nog helt avskräckt tyvärr...

Ensilage ska jag kanske prova som du säger, har ju bara två hästar så jag kan ju inte köpa några större balar.. får kolla runt lite vad som finns på annonser. Men då måste man spruta dom med något oxå väl- alltså hästarna.. ;-)
Har dålig erfarenhet av ensilage eftersom jag aldrig andvänt mig av det..:angel:

Annso80: Jag pratade med henne igår och hon blev nog helt avskräckt tyvärr...

Ensilage ska jag kanske prova som du säger, har ju bara två hästar så jag kan ju inte köpa några större balar.. får kolla runt lite vad som finns på annonser. Men då måste man spruta dom med något oxå väl- alltså hästarna.. ;-)
Har dålig erfarenhet av ensilage eftersom jag aldrig andvänt mig av det..:angel:

ok! Vad synd men det kanske inte ens är astma tycker inte man kan säga det sóm vet rent av när han aldrig tidigare haft problem..:crazy:
Men det finns ju många bra människor , ta de tid och leta eller sätt ut annons om att du söker fodervärd och kolla upp noga. Det finns som sagt bra mediciner mot astma och det bör inte vara ngt framtida hinder för din häst..Låt de ta honom på prov ett kort tag om de /du är osäker, fördelen med att vara /låna ut till foder är ju att du har makten..*L* och de kan alltid återlämn om mkt problem uppstår ...
Nej du ska inte ha ensilage utan hösilage det har lägre vatten %..
Det är delade åsikter om det,, vissa vaccinerar andra inte...risken är minimal att de skulle få botulism, men risken finns ändå..
Vi valde att vaccinera våran lånehäst , men däremot gammelhästarna har vi ovaccinerade pga att en grundvaccination tar 3mån för ett fullgott skydd..och vi fick tvärt börja med hösilage nu i mars eftersom den ena ponnyn börjat hosta en del av vårat hö...så ngn grundvaccination hann vi inte med då skulle han inte kunnat börja käka förrän till somaren och då är det ju sommarbete...så men i annat fall hade jag nog vaccinerat tror jag..:bump: :bump:

I torsdags började min häst att hosta, lät det gå över helgen för att se vad som hände. Ingen bättring snarare sämre så jag ringde ut veterinären som var här igår.

Hon lyssnade på honom och han hade en ansträngd andning och hon gav diagnosen astma. Hon sa att många hästar som aldrig hade varit sjuka i detta tidigare hade insjuknat under den senaste veckan pga. de höga halterna med pollen...Däribland min... :cry:

Han fick utskrivet medicin för en månad (slemmlösande & luftrörsvidgande) och jag var och hämtade första 2 veckors perioden igår. 1700:- för TVÅ veckor!!
Herregisses innan denna månaden har gått så har jag lagt 4000:- på mediciner. Och sen tillkommer veterinärens besök oxå med 20% av totalkostnaden såklart.

Skall även berätta att jag för tre veckor sedan löste ut honom på djursjukhuset med 10.000:- pga en sandförstoppning som visst oxå är super vanligt iår pga. den milda vintern.

Jag känner mig så lessen och uppgiven och vet inte vad jag ska ta mig till snart. Min redan hårt belastade ekonomi blir ju inte bättre av detta. Hade bestämt mig innan hostan kom att jag skulle sälja honom och hade hittat en supertrevlig tjej som var intresserad av honom först som foderhäst och ev. senare köp. Hon blev ju jätte ledsen och jag med! :cry:

Känns som jag står i en återvändsgränd och kan inte hitta ut på någotvis. Jag har inte råd att ha honom kvar om jag ska behöva medicinera honom med så dyra mediciner, ingen kommer väl vilja köpa en häst med astma heller?! :confused:

Betackar mig för onödiga kommentarer som bara sårar istället för att peppa/hjälpa. Jag har haft egen häst i 15år och vet att det kan kosta pengar när de blir sjuka men nu har det bara gått förlångt... :cry: :cry: :(

dedär med ASTMAN, min vetrenär var här i fredags och sa precis likadant :( Min häst äter nu slemlösande! Blir inte de bättre på 2 veckor. ska vi behandla med Korteson, Eftersom hon har fång är de jätte stor risk att hon får de igen om vi behandla med Korteson :( Så nu är de bara att vänta. Jätte Jobbigt! USHA. Inte bara min häst som ä dåligt. HON MÅSTE BLI BRA! HON FÅR INTE VARA SJUK.

dedär med ASTMAN, min vetrenär var här i fredags och sa precis likadant :( Min häst äter nu slemlösande! Blir inte de bättre på 2 veckor. ska vi behandla med Korteson, Eftersom hon har fång är de jätte stor risk att hon får de igen om vi behandla med Korteson :( Så nu är de bara att vänta. Jätte Jobbigt! USHA. Inte bara min häst som ä dåligt. HON MÅSTE BLI BRA! HON FÅR INTE VARA SJUK.

Usch ja jag vet vilket helvete du går igenom! Vi kan väl följas åt och se hur det går för våra pållar? Idag har varit en bra dag för min häst, lite pollen i luften pga. regn
Men imorgon kommer solen igen och så även besvären kanske??:confused:

ok! Vad synd men det kanske inte ens är astma tycker inte man kan säga det sóm vet rent av när han aldrig tidigare haft problem..:crazy:
Men det finns ju många bra människor , ta de tid och leta eller sätt ut annons om att du söker fodervärd och kolla upp noga. Det finns som sagt bra mediciner mot astma och det bör inte vara ngt framtida hinder för din häst..Låt de ta honom på prov ett kort tag om de /du är osäker, fördelen med att vara /låna ut till foder är ju att du har makten..*L* och de kan alltid återlämn om mkt problem uppstår ...
Nej du ska inte ha ensilage utan hösilage det har lägre vatten %..
Det är delade åsikter om det,, vissa vaccinerar andra inte...risken är minimal att de skulle få botulism, men risken finns ändå..
Vi valde att vaccinera våran lånehäst , men däremot gammelhästarna har vi ovaccinerade pga att en grundvaccination tar 3mån för ett fullgott skydd..och vi fick tvärt börja med hösilage nu i mars eftersom den ena ponnyn börjat hosta en del av vårat hö...så ngn grundvaccination hann vi inte med då skulle han inte kunnat börja käka förrän till somaren och då är det ju sommarbete...så men i annat fall hade jag nog vaccinerat tror jag..:bump: :bump:

Ja det verkar ju knappt aktuellt med hösilage nu om vaccineringen tar så lång tid innan den har full verkningsgrad. Fråga är om man skulle våga chansa att ge hösilage ca 1 månad (innan betet) utan vaccinering eller om man ska fortsätta ge hö som är ordentligt blött? Med den oturen jag ligger inne med just nu så fattas väl bara att han skulle få botulism oxå....:(

Vojne vojne jag har hamnat i en helt nu värld... har ju aldrig ens behövt tänka på detta innan...

Chansen att få botulism är liten, som annso80 skrev. Men självklart finns en lite risk. Det som är kruxet med vanligt hö är att om det mögelsporer i det (som avger damm och orsakar hosta mm) hjälper det inte att vattna höet. :( Det döljer bara dammet, men mögelsporerna är kvar.

Hade jag vart du hade jag köpt hösilage och bytt. Men det där måste du känna själv. Jag har en häst vaccinerad och en inte och jag kännermig inte alls orolig. Men som sagt, det där måste du verkligen känna efter. Det är ju ingen idé om du ger hösilage och bara oroar dig för att han ska få botulism. Det mår ingen av er bättre av. En vaccination är dessutom dyr och tar tid. MEn faktum är ju också att ingen häst som insjuknat i botulism har hittills haft fullt skydd, så man kan ju anta att vaccinet hjälper. Men det finns ju en hel rad delade meningar om det.

Lite tankar bara, men du måste som sagt känna efter själv. Du kan ju alltid prata med din veterinär också och höra. :)

Jag har en pålla som fick diagnosen astma för 9 år sedan, behandlades med Ventipulmin i 2 v, jag bytte till hösilage (ingen vaccination), o ger bara uppblött foder, hon har inte hostat sen dess. Denna vintern har jag dock fodrat med hö o hon började hosta på en gång. Nu får hon hö som är ordentligt uppblött o det fungerar bra, nästa vinter blir det ensilage igen.

Chansen att få botulism är liten, som annso80 skrev. Men självklart finns en lite risk. Det som är kruxet med vanligt hö är att om det mögelsporer i det (som avger damm och orsakar hosta mm) hjälper det inte att vattna höet. :( Det döljer bara dammet, men mögelsporerna är kvar.

Hade jag vart du hade jag köpt hösilage och bytt. Men det där måste du känna själv. Jag har en häst vaccinerad och en inte och jag kännermig inte alls orolig. Men som sagt, det där måste du verkligen känna efter. Det är ju ingen idé om du ger hösilage och bara oroar dig för att han ska få botulism. Det mår ingen av er bättre av. En vaccination är dessutom dyr och tar tid. MEn faktum är ju också att ingen häst som insjuknat i botulism har hittills haft fullt skydd, så man kan ju anta att vaccinet hjälper. Men det finns ju en hel rad delade meningar om det.

Lite tankar bara, men du måste som sagt känna efter själv. Du kan ju alltid prata med din veterinär också och höra. :)

Jag ska höra med veterinären imorgon när jag talar med henne och se vad hon säger. Höra lite vad hon har för "statistik" på hästar och botulism-vaccinerade eller inte vaccinerade..
Kollade runt lite på nätet och det finns ju massor av olika storlekar. Vilken storlek kan passa mig tro? Har en stor häst som vanligtvis får ca: 10 kilo vanligt hö om dagen och en liten shettis.. Ger man mer eller mindre eller samma mängd av hösilage?

Massa frågor av en som är helt grön i hösilage världen... ;)

Man ger fler kg hösilage eftersom det innehåller mer vatten. Brukar räkna med omkr. 2kg/100kg kroppsvikt som minimum

Godmorgon!

Jag har pratat med veterinären nu och allt tyder nu på att han har en virusinfektion. Han hade högt antal vitablodkroppar som brukar tyda på virus... Så det har satt sig i luftrören och ger honom astmasymtomen.
Så jag skulle fortsätta med medicinerna honom, blöta höet, mycket ute, öppna upp hela stallet... Ja sakerna som jag redan har gjort... Sen ut på bete så fort vädret tillåter.

Känns som en mkt bättre prognos för min häst trots att det kan bli en långvarig läkningsprocess innan han är helt hostfri.

Tack alla ni som har svarat i min tråd! Ni har verkligen stöttat mig ska ni veta!

Usch ja jag vet vilket helvete du går igenom! Vi kan väl följas åt och se hur det går för våra pållar? Idag har varit en bra dag för min häst, lite pollen i luften pga. regn
Men imorgon kommer solen igen och så även besvären kanske??:confused:

Ja de tycker jag att vi ska göra. ja usha ska ut och se hur hon är nu, (varit i skolan hela dan, men mina föreldrar kolla till henne.) kan säga sen hur hon vatt idga , du får också göra de.

Känner mig lite matt just nu, ringde upp min veterinär igen och talade med henne, den jag pratade med igår var bara en kollega till henne. Hon var inte alls inne på en virusinfektion som han var igår. Det höga antalet vita blodkroppar var ändå för låga för att hon skulle kunna säga att det var ett virus. Så hon är helt säker på att det är astma ändå! Så nu är jag tillbaka på ruta ett igen! Men råden var dom samma, fortsätta medicinera och byta till hösilage trots att han inte är vaccinerad mot botulism.

Så jag får väl bara försöka ta det lugnt låta denna månaden gå och kommer hostan tillbaka så skulle han få kortisonbehandlig. Ska försöka få iväg honom på bete så fort det har växt upp såpass så det går att släppa dom.

Känner mig orolig över att ge hösilage trots att veterinären sa att jag skulle byta... tänk om han blir sjuk... Då kommer jag stå utan en enda kr i ersättning från försäkringsbolaget troligtvis....

Ucsh massa tankar i skallen... tror jag får spader

Det behöver inte bli så att du måste medicinera honom jämt. Jag har en häst som har haft bronkit i omgångar. Han måste ha hösilage, kan i perioder få lite halm (tills han börjar hosta), är ute så länge som möjligt, står i ett stall med bra luft och står på torv. Sen första vetbesöket för drygt 2 år sen har han inte behövts medicineras med kortison mer än en gång.

Liknande trådar

Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 611
  • Låst
Hästvård Lånade annan tråd först men tänkte det kanske lättare få svar om jag skriver direkt här. För att göra en lång historia jättekort...
Svar
5
· Visningar
1 556
Senast: TantEster
·
Hästvård Jag har redan skrivit hyllmeter efter hyllmeter om min otursfågel till häst här på buke så en del av er känner kanske igen min historia...
2
Svar
29
· Visningar
3 492
Senast: Reebok
·
M
Hästvård Har nu haft ut veterinären x-antal gånger till min pålle som åter insjuknade i ngt som låter som fång på alla symtom men enl hovslagaren...
Svar
6
· Visningar
1 537
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bästa hagbootsen?
  • Stora shoppingtråden III