min häst går gärna bakom mig, varför?

J

jezekl

Hej!

Jag undrar om någon kan hjälpa mig tolka ett beteende min häst har:

När jag leder min häst från och till hagen så brukar han ibland vilja gå precis bakom mig. Jag brukar vilja ha honom på min högra sida, snett bakom mig (så att mulen är ungefär vid min axel). Vid de tillfällen jag menar så går han avslappnat med sänkt huvud och sen går han lite åt sidan så han hamnar precis bakom mig (han går fortfarande med sänkt huvud och är avslappnad). Varför gör han så? Ska jag låta honom göra det eller få honom att gå på min högra sida igen? Ibland kan han gå över till min vänstra sida, men oftast går han bakom mig.

Jag funderar mest på betydelsen av det, för att veta om jag ska tillrättavisa honom eller inte.

Jag tränar inte ledarskap med honom regelbundet och är väl kanske inte helt säker på att han ser mig som "ledare" i alla lägen, han ifrågasätter mig ibland, men är oftast lydig. Jag har dock inga problem att få honom följa med mig när jag leder honom.

//Jez

Sv: min häst går gärna bakom mig, varför?

Att hästar går bakom tyder på att de går efter sin ledare... tänk på hur hästarna gör... där går ledaren först. Hästen ser dig som leare och vill därför gå bakom dig...

Precis som Ämelie säger så beror det nog på att han ser dig som sin ledare. Om man ser på hästar som går i hagen, så går ledaren först och dom andra följer efter. Du ska inte tillrättavisa honom eftersom det han gör, är helt rätt. I NH träning strävar man efter att hästen ska gå bakom när man leder den, så det är bara bra om han gör det, för då visar han att han axepterar dig som ledare.

men som ledare tycker jag att man ska kunna placera hästen där jag vill ha honom..
inte där han tycker de att de passar bäst utan därjag tycker de passar bäst..

Visst, om du är ledaren ska du kunna flytta runt honom i princip som du vill, men han gör bara det som är naturligt för honom. Om du vill att han går brevid dig, får du lära honom att han ska gå brevid dig.

Min häst går också gärna bakom mig om jag har henne i grimma men går hon lös så går hon först. Stannar jag så går hon några steg men sen väntar hon in mig. Vi har aldrig gjort upp om vem som leder vem utan det blir som det faller sig. Vill jag att hon ska stanna så säger jag bara "vill du vänta lite". Vi ser inte på varann som ledare - underordnad utan som ett team som gör saker tillsammans i stället och i det läget behövs ingen ledare.

Hästen ser er inte som ett team. Det är alltid nån som är överordnad den andre. Om hon inte rättar sig efter dig kan det bli problem längre fram. En häst som respekterar dig ska gå bakom dig i alla lägen och stanna i när du stannar - alltid. Annars respekterar h*n dig inte. Och en häst som inte respekterar människor kan bli farlig. Tänk på det... Man har inte så mycket att sätta emot när en häst sätter emot.

Allt är inte svart o vitt o enkelt... Hästen smyger väl in bakom för att det känns tryggt där - matte får gå först när det är läskigt. Min älskling gjorde så som tvååring på promenaderna, om det var lite trafik eller annat busäckligt. Sen ibland tog jag ett steg åt sidan så att han fick fri sikt o uppmuntrade honom försiktigt med klapp på halsen o prat att våga ta för sig lite, gå jämsides, o till sist ta täten ibland - för att bygga på hans självförtroende.
Jag kan skicka honom framför mig nu om det är en trång stig i skogen; med ledlinan liggande över rumpan o så går jag bakom. Kommer vi till ett vägskäl på stigen så stannar han - vilket håll matte? - däråt, gubben pekar jag o så går vi... Samspel, vänskap, förtroende, tillit, kärlek. :love: :love: :love:

Diabolical_Kitten skrev:
Hästen ser er inte som ett team. Det är alltid nån som är överordnad den andre. Om hon inte rättar sig efter dig kan det bli problem längre fram. En häst som respekterar dig ska gå bakom dig i alla lägen och stanna i när du stannar - alltid. Annars respekterar h*n dig inte. Och en häst som inte respekterar människor kan bli farlig. Tänk på det... Man har inte så mycket att sätta emot när en häst sätter emot.
Jo min häst ser oss som ett team och att det kan bli problem längre fram tror jag inte ett smack på. Vi har ingen som helst respekt för varann utan brukar behandla varann ganska så respektlöst. Min häst är över 20 år gammal så vi vet var vi har varandra vid det här laget och vi har alltid kul ihop och busar och gnabbas som ett gammalt gift par där ingen vill ge sig utan båda ska ha sista ordet. Jag har aldrig försökt befäst någonsomhelst ledarskap för det har aldrig behövts.

Men är det inte hästen som blir den drivande om den väljer att gå bakom! Vet tat en Nh-tränare sa till mig att när jag tömkör min häst, så är jag den drivande och bestämmer tempo frammåt. Man delar väll in kroppen i olika sektioner, där man själv eller hästen är den drivande.

Jag tror folk hakar upp sig för mycket på ordet ledare. Hästar har inga som helst problem att falla in bakom vem som helst som går framför. Om "ledarhästen" alltid skall gå först då blir det väldigt krångligt på tex ridskolor när man rider efter varann. Hästar har heller inte samma ordning i hagen när dom går omkring. Visst finns en ledare men han kan befinna sig var som helst i flocken. Det är naivt att tro att ledaren alltid går först.

"En häst som respekterar dig ska gå bakom dig i alla lägen" Betyder att hästen ska gå bakom dig fast den blir rädd, eller den ser sin bästa kompis som h*n vill springa fram till. En häst som respekterar sin matte kan ju gå före, men han ska se upp att h*n inte börja testa. Ger man dom lillfingret tar dom oftast hela handen.

Antagligen är din häst låg i rang. Jag har en ranghög häst och där är det inget snack om saken att jag går först, no matter what. Får han gå först en liten stund av nån anledning kommer han kanske inte stanna direkt när jag stannar utan ta det där extra två stegen, bara för att se vad jag gör. Min häst kommer förmodligen alltid göra så. Han är likadan mot hästar. Han sätter sig upp emot hingstar (han är valack) och han ger sig inte. Han kan hållas i schack men han har ett så starkt psyke så det inte funkar i långa loppet.
Men fast jag är konsekvent betyder det inte att vi inte respekterar och tycker om varandra.

Du kanske int tycker att ledarskap behövs befästas (det är ju ingen ide nu, men när de är yngre) men en häst som inte respekterar människan kan få för sig att ta kontroll och bli farlig längre fram.
Jag tycker inte heller det låter speciellt bra att ni behandlar varandra respektlöst.

Diabolical_Kitten skrev:
Du kanske int tycker att ledarskap behövs befästas (det är ju ingen ide nu, men när de är yngre) men en häst som inte respekterar människan kan få för sig att ta kontroll och bli farlig längre fram.
Jag tycker inte heller det låter speciellt bra att ni behandlar varandra respektlöst.
Jag har haft hand om ett par asociala och felhanterade hästar genom åren och det är dom hästar som är ranghöga och tänker själv som kan bli farliga när fel metoder används. Båda var opålitliga när dom kom, den ena var bara en unghäst men jag har alltid låtit hästarna vara med där dom kan vara med och dom ingår så att säga i det dagliga livet på gården. Jag har alltid behandlat hästar som stora busiga hundar och dom fungerar just som - hundar. Den vuxna folkilskna hästen jag tog hand om är den jag har nu, världens busfrö och totalt pålitlig. Visst har hon en del egenheter men det ska dom ha, bara det inte går till överdrift.
Och angående respektlöshet, vi umgås i samförstånd i stället för att bråka om en sån löjlig sak som ledarskap och rang. Vi vet inte vem som ska ta över ledarskapet, ibland är det jag som bestämmer tror jag. Men jag är inte riktigt säker på hur det förhåller sig så därför blir det som det blir, ibland nafsar jag åt henne och ibland hon åt mig. Vi har i alla fall inte tråkigt.

Jag är säker på att du har den säkraste relation man kan ha med en häst. Själv låter jag min häst vara häst och vara fri, det är det viktigaste tycker jag. Men om jag skulle se till majoriteten av Sveriges hästbefolkning (jag menar människorna) så skulle dessa inte klara av att hålla en säker relation med sina hästar utan dominansmedel. Och då får jag rent krasst säga att det är bättre med en häst som har ett påtvingat ledarskap över sig än en häst som blir farlig för sin människa.
Du får inte glömma av at du är en annorlunda människa och att de flesta andra inte klarar av sånt som du gör. De flesta skulle nog inte ens begripa. :cool:

Fast jag tycker nog att ditt sätt är "rätt" (det är ju "mitt" sätt), men ja...vi är nog för få, tyvärr. Ja, du fattar nog... :(

Jag är lite på din linje, jag kan ställa vissa krav på min häst, samtidigt som han också kan få ställa lite krav på mig.

Vi har en kanon relation, han lyder mig när jag kräver det, och är en riktig gentleman, men samtidgt så har han ett eget liv också, Vi brukar vara ute på promenader där han går helt lös, han kan gå 10 meter bakom mig och filosofera i sin egen värld, ta en tugga från närmsta gren kanske stanna och beta en stund, men likförbannat blir han aldrig kvar en längre stund, utan kommer när man ropar.. :)

Jag kan även låta honom gå före mig ibland då och då, och få honom att stanna med hjälp av kroppsspråk och röst.

Han är helt kanon i hanteringen, ingen som har klagat än iallafall. Däremot finns det några som brukar träna ledarskap på stallet som har hästar som 10 ggr jobbigare att hantera. Vad beror detta på?

Jag kan leda de flesta av stallets hästar helt lösa utan problem. Deras hästägare däremot brukar bli runtdragna i grimskaft och dylikt, kommunicerar med mycket ryck och slit, en ständig kamp sas, för att få sina hästar dit de vill.
Deras kommentar till min egna häst är däremot ofta: "Åh, hon är så snäll, bara följer efter så lätt i grimskaftet. Jag hade kunnat leda henne i en sytråd."
Det är väl bara att inse att vissa inte har häshantering som fungerar friktionslöst. Men jag hyser dock dåligt hopp för att "vårt" sätt att hantera hästen på skulle fungera för dem. Var och en har sitt sätt och det får man respektera.
*flumflum* - jag är nog inte riktigt vaken...

Jo hästen ser en som ett team. Flocken är ett team. Hästarna samarbetar för att överleva och just därför behöver de en ledare. Endast om alla följer samma beslut kan det bli ett samarbete. Hästar har inte lika brett sätt att se på saker som vi. De har inte heller lika bred förståelse för varandra. Därför måste de ha olika rang - var häst för sig, annars känner de ingen trygghet. De måste veta vart de har varandra för att veta hur de ska gå tillväga, och för att flocken ska hålla sams. Bråk och slagsmål ökar riskerna för att flocken ska råka illa ut.

jezekl: Det finns två anledningar för en häst att gå bakom en annan.
1. Den vallar den andre hästen. Dominant handling som hästen ofta tar till vid oroliga omständigheter, men även annars också. De föser den andra hästen mot faran först. Denna position intar ledaren när den leder sin flock - av den anledningen att den då har utsikt över alla individer och sitt område och den är också säkrast där.
2. Den intar en ranglåg position för att visa att den vill att den andra hästen leder. Att gå framför en häst ger ledaren allra största inflytande på den bakre. Den bakre hästen har ingen frihet att handla själv utan ska följa ledaren exakt så som han säger/visar. Den bakre hästen är tydligt dominerad och detta kan vara ett sätt att trycka ner honom ännu mer.

Egentligen finns det alltså två olika syften som eg är varandras motsats. Vilken som är din hästs kan ingen här veta för man måste se hästens utförande i situationen. Hästar se oftast på människor med vänliga ögon och ser oss som dominerande individer (och rovdjur). Men de ger oss inte sin fulla respekt och förtroende, och absolut inte ledarskapet. Vi är inte samma varelser som de, och beter oss inte så. De kan inte lita på oss som ledare - om vi inte talar till dem på deras språk.

Sen ska man veta att hästar kan inta positioner utan något speciellt syfte. Han kanske bara trivs att gå där? Eller så har det urvecklats utav vad han lärt sig av att bli ledd. Han vet att där är han lite skyddad för ev faror och samtidigt är människan nöjd. De är inga dumma djur. :cool: De anpassar sig efter oss.

Liknande trådar

Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 087
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 034
Senast: Sel
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
4 229
Senast: Badger
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 177
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar