Min häst blir vit?

FadeAway

Trådstartare
Har en val på 13 år som blir allt vitare. När jag köpte honom som fyraåring var han brun med stjärn, vita hår på nosryggen och två vita kotor. Han hade även några vita hår i manen. Nu har han vitnat så han har ljusa kronränder bägge fram samt två ljusa fläckar på insidan av kotorna och manen är på undersidan ordentligt vit. Även svansen finns numera vita strån i. Han är även från och till stickelhårig dock ej denna sommaren. Vad beror detta på? Är det genetiskt?

Sv: Min häst blir vit?

Har en kompis som har en connemaravalack som började skimla av först ordentligt vid 8-9 års åldern. Fram till dess var han svart/brun.

Vid närmare koll visade det sig att hans pappa först skimlade av vid 13 - så det var inte alls ovanligt i den "stammen" - som jag tyvärr inte minns just nu...men någon annan CM speciallist kanske vet vilken hingst jag talar om :-)

om det är fullblod i den så kolla om birdcatcher finns i stammen. inte ovanligt med vita fläckar och hår här och där!

Har en kompis som har en connemaravalack som började skimla av först ordentligt vid 8-9 års åldern. Fram till dess var han svart/brun.

Vid närmare koll visade det sig att hans pappa först skimlade av vid 13 - så det var inte alls ovanligt i den "stammen" - som jag tyvärr inte minns just nu...men någon annan CM speciallist kanske vet vilken hingst jag talar om :-)

Senskimliga Connemaror i Sverige kommer huvudsakligen från två linjer. Hagens O´Chief och Lofty Roderic har samma källa (Ashfield Sparrow). Så han borde vara efter någon av dessa två, eller så Finney Master som är den andra. Eller tex Shirley´s Thunderbell som fått anlaget från honom.

Senskimliga Connemaror i Sverige kommer huvudsakligen från två linjer. Hagens O´Chief och Lofty Roderic har samma källa (Ashfield Sparrow). Så han borde vara efter någon av dessa två, eller så Finney Master som är den andra. Eller tex Shirley´s Thunderbell som fått anlaget från honom.

Ashfield Cathal Crobdhearg "Ash" är pappa till den hästen jag tänker på, Myrens Wilbur - Branthammars Korak på mödernet.

Ashfield Cathal Crobdhearg "Ash" är pappa till den hästen jag tänker på, Myrens Wilbur - Branthammars Korak på mödernet.

Ja och han med så klart. Han stod ju i Finland förra säsongen, så han har liksom fallit ur minnet. Han har samma källa som O´Chief och Roderic dock, mor hans är helsyster till Ashfield Sparrow.

Han är ett halvblod efter Ahorn u La Fleur - Bordeaux.
Skimmel blir han inte då vare sig mor eller far var skimlar.
Bilder har jag tyvärr glömt att fixa :o

Det är sannolikt åldersförändringar.
Jag har själv ett svart ponnysto, 9 år, som i våras när hon tappade vinterpälsen plötsligt såg ut så här:

PICT1734.jpg

PICT1741.jpg

Samma ponny augusti 2008:
hippoteketscassis-1.jpg

Enligt premieringsdomaren (som även utbildar ID-kontrollanter = är färgkunnig) som dömde henne i somras så är det sannolikt just åldersförändringar.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Min häst har fått fläckar där hon är stickelhårig, på ett ställe på magen är hon nästen helt vit. Hon har vitt på ena sidan vid manen...
Svar
9
· Visningar
1 187
Senast: Görel
·
Hästvård När hovslagaren var här i förrgår upptäckte jag att hästens öron såg "skabbiga" ut. Jag kan plocka/skrapa bort päls och vid rötterna på...
Svar
3
· Visningar
1 260
Senast: Constance
·
Avel Här kommer en uppföljning. Enligt en mkt insatt i färger som jag började diskutera med och sedan sände över bilder till råder det ingen...
Svar
4
· Visningar
1 570
Senast: cirkus
·
C
Övr. Katt Våra två älsklingar är ju "huskatter" kort och gott - och helt underbara. Men jag funderar ändå litegrann... Vad som kan finnas i... Om...
2
Svar
22
· Visningar
7 710
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka