Min häst betäcker nya ponnystoet

prusiluskan

Trådstartare
Knäppa knäppa häst. Har en valack som ibland tror att han är hingst (har betäckt innan han kastrerades som unghäst). Har hittills bara sett detta beteende när han gått i mindre hage utan något att plocka med. O i flera år har han gått med ett stort sto som han inte betäcker. Men igår kom en ny ponnyflicka till hagen o då kom hingsten i honom fram igen.

Finns det något som kan få honom att sluta med detta? Något som får stoet att verka mindre intressant el dyl.

Min häst är konvalecent o får enbart skrittas, o detta gör honom säkert uttråkad. Ska jag hoppas att det bara är nyhetens behag eller ska jag flytta stoet illa kvickt innan han skadar henne (eller tvärtom)?
 
Sv: Min häst betäcker nya ponnystoet

Jag skulle absolut flytta stoet tills ni kommer fram till en hållbar lösning.

Han kan ju skada henne rätt illa "där inne" och drar säkert in en massa bakterier i henne.

Kolla även att han inte börjar betäcka det stora stoet när han nu börjat med det andra.

Skulle nog ha honom själv i hagen och stona ihop utan honom.
 
Sv: Min häst betäcker nya ponnystoet

Jag skulle också skija på dom. Om du bestämmer dig för att göra det, ha dubbla staket emellan dom så han inte hoppar.
 
Sv: Min häst betäcker nya ponnystoet

Du måste ta ut honom omedelbart. Stoet kan skadas allvarligt och bli sterilt. Det får inte ske! Mitt sto blev betäckt av en valack när de släpptes ihop av en tjej som inte förstod bättre. Stoet dog så småningom av sviterna.
 
Sv: Min häst betäcker nya ponnystoet

Flytta honom!! Han kan även skada stoets rygg mm, inte bara insidan..! Eftersom han är vallack så har han aldrig "tränat" på att betäcka, och då blir det gärna lite okontrollerat, blir det även för hingstar rätt ofta, skulle tro att det är därför det inte är lika vanligt idag med fri betäckning som det var förr......
Min vallack är likadan och får enbart gå med andra vallacker.. men när stona brunstar så är det han som hänger vid staketet och har stoet på andra sidan.... så jag vågar inte ens prova att släppa honom med ston!!
 
Sv: Min häst betäcker nya ponnystoet

Vi har ett äldre sto och en äldre valack i stallet. Stoet har "väl synliga brunster" :o Och valacken har glatt ställt upp. Grannarna har glatt rapporterat om "liveshower" och sett så glada ut :angel: . Men just som många säger, kan otäcka skador uppkomma och det är så onödigt. Därför får numera "kärleksparet" gå i separata hagar, när det är som värst. :bow: Och det fungerar faktiskt. Många har sagt att hästarna inte ska gå ihop över huvud taget. Men skulle vi separera dem hela tiden, skulle de sörja ihjäl sig. Stoet var på annat håll ett tag. Trots att valacken hade sällskap av en häst som han gått med i 8 år, så var han ledsen och inte samma häst. Och stoet som är låg i rang, fick gå ensam i andra stallet. Gissa om de blev glada när stoet flyttade "hem igen". :bump:
 
Sv: Min häst betäcker nya ponnystoet

Sära på dom omedelbart!

Båda kan skadas och stoet kan bli sterilt! Båda kan få sparkskador och stoet kan få infektioner.
 
Sv: Min häst betäcker nya ponnystoet

Tack för svaren. Jag vet hur onödiga skador som kan uppstå, och har inga planer på att låta honom hållas, men det jag undrade över var inte om det var dumt att han betäcker, utan om det finns någon annan lösning än att dela av hagen?
 
Sv: Min häst betäcker nya ponnystoet

men det är nog knappast möjligt .:angel:
 
Sv: Min häst betäcker nya ponnystoet

Så skönt att höra att det räcker att sära på turturduvorna under värsta brunsten. Jag hoppas att det ska fungera på liknande sätt här.
Hopplöst med valackar som får fös sig att de är hingstar...
 
Sv: Min häst betäcker nya ponnystoet

Nä, om inte det finns någon alternativ lösning (vet inte vad jag hade hoppats på för tips) så är det ju bara skilda hagar som gäller. Just nu går de på nåder ihop, men det funkar ju bara så länge jag har full uppsikt över dem. O jag kan ju inte sitta o glo ut i en hästhage hela livet...:(
 
Sv: Min häst betäcker nya ponnystoet

Jo, det finns en alternativ lösning. Visserligen fungerar den inte för alla, men för mig fungerade den. Hade länge samma problem som du: Min valack kastrerades som sex-åring och när stoet i hans hage brunstade ställde han mer än gärna upp. Som ett sista försök började vi att ge både stoet och valacken munkpeppar. Och resultatet blev över förväntan: de slutade upp med sina kärleksakter direkt.

Återförsäljaren som jag talade med sa att enligt hennes erfarenhet så fungerar det i 50% av fallen. Och att chansen för att det skall fungera ökar om både stoet och valacken får var sin dos.

Hoppas att det fungerar för dig. Lycka till!!!!
 
Sv: Min häst betäcker nya ponnystoet

Tyvär, så kan jag inte hjälpa dej så värst, men jag vet att det finns någon ört som ska dämpa det "hingstiga" kommer inte alls ihåg vad den heter, men du kan ju kolla om du hittar det.
 
Sv: Min häst betäcker nya ponnystoet

Vi har en häst på ridskolan som tror att han är hingst IBLAND, men inte ofta. och han försöker betäcka en liten ponny som fick väldigt ont i ryggen (han är en nordsvensk/halvblod) men sen är det vanligt igen:P Men han gör det inte så ofta så jag vet inte riktigt vad man kan göra:/
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 373
Senast: mars
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 555
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 916
Senast: Joro253
·
Avel Har ett sto som betäcktes (fribetäckning) förra sommaren. Vi åkte från hingsten 1:e juli. Sen dess ingen brunst. Magen har växt men...
Svar
15
· Visningar
2 997
Senast: Karro-Lina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp