Min häst är proteinkänslig! HJÄLP MIG!

C

CaroliineHansen

Har en unghäst som jag håller på att "byggas upp" för senare tävling. Kruxet är att han är proteinkänslig vilket gör att han inte kan äta allt för mycket hösilage och lusern.
Musklerna måste ju komma någonstans ifrån och som sagt omvandlas ju "fett" till muskler. Pga att han är så proteinkänslig har han knappt något "fett" över att bygga muskler av, om ni förstår vad jag menar..
Någon annan som har en protein känslig häst? Vad gör/hade ni gjort för att hjälpa honom med muskel byggnaden? Något annat jag kan tillsätta?:confused:
Just nu går äter han på en dag:
ca 7 kg hösilage, 4 liter havre, 1liter betfor (uppmätt torrt), mineraler och salt.

Snälla hjälp!

Sv: Min häst är proteinkänslig! HJÄLP MIG!

Vad är det som får dig att tro att hästen är proteinkänslig?
Det är protein i typ all mat och havre är väl inte så proteinsnålt?

7 kg silage till en unghäst (stor?) är på tok för lite!!

Varför havre? Stärkelsen i havren är en sak som en del hästar är känsliga emot.
Vad har hästen för symtom?

Vem har ställt diagnosen proteinöverkänslighet och hur har man testat fram detta? Blodprov?

Jag undrar som de övriga om proteinkänslig?
Men också om det är hel eller krossad havre.

Med den dieten får hästen definitivt problem. "Proteinkänslig" finns inget som heter, däremot kan vissa hästar reagera på ett kraftigt överskott. Basbehovet måste förstås vara uppfyllt, likaså grovfodermängden. Om hösilaget inte passar så får du hitta ett med bättre värden. 4 kg havre till en unghäst?? Skulle snarare tro att överkänsligheten ligger här.

Märkligt med denna övertro på kraftfoder!! Hästen är en gräsätare och behöver stråfoder av god kvalitet i första hand. Om man efter en grundligt uträknad foderstat inte tillgodoser proteinbehovet så tillsätter man någon form av kraftfoder. 4 liter havre borde väl vara runt 3 kg!! Helt vansinnig mängd till en ung häst. Muskler byggs upp genom träning varierat med vila. Låt någon duktig foderkunnig person räkna ut en foderstat med de värden som ditt hösilage har så ska du se att det blir muskler utan en massa proteintillskott!! Att ge 7 kg hösilage är ju helt beroende på hur mycket torrsubstans det är i fodret och hur stor häst du har!! Kan nämna att min egen halvblodshäst på i runda slängar 600 kg äter 7 kg hö och äter i en gräsfylld hage från morgon till kväll. När vintern kommer så får han mumsa nästan hur mycket hö som helst. Han får en liten skvätt havre i krubban mest för syns skull ihop med lite betfor och mineraler. Det är finfina muskler överallt!! Satsa på ett fint och näringsrikt hö så kan du fodra din häst med många kg så att ättiden blir lång, du slipper köpa dyra tillskott och du får dessutom ett trevlig häst att rida på som inte är snurrig i skallen av för mycket kraftfoder.

*delvis KL*

STår 4 liter havre och inte 4 kg, nu är litervikten på havre ganska skiftande, men för krosshavre så lär den ligga på max ca 500 gram/l, dvs 4 liter blir ca 2 kg max.

TS: Man anger alltid i kilo, inte i liter. I övrigt så har du fått bra svar redan, och jag undrar också hur man fastställt 'proteinkänsligheten'? Hästar kan vara känsliga för vissa proteinfodermedel, men inte mot 'protein'. Eller mot kraftiga överskott. Sitt proteinbehov måste den ha oavsett, och snällaste sättet att täcka det är via grovfoder.

Jag tycker det låter som att du skulle behöva räkna ut en ordentlig foderstat till din häst! Det den får idag känns inte särskilt balanserat..

VIKTIGAST om man har en häst som är känslig för ex vis proteiner är att man ser till att den har en balanserad kost där man har en bra kvot mellan Proteinet (Smbp) och energin.. Grovfodret skall vara huvudfödoämnet och det som inte täcks upp utav detta ger man "utöver"

Min erfarenhet är att de hästar där de slarvats med detta är de som ligger i riskzonen för ex-vis fång!
Mitt råd är att få till en analys av grovfodret, det skiftar så OTROLIGT mycket i värdena mellan olika skördar så man kan inte säga att en häst ska ha ex-vis 7 kilo av detta när man inte vet vad det innehåller! det kan lika gärna behövas 14 kilo! Och i vissa fall så är Energin så hög i silaget att man kanske inte alls behöver ge så mycket kraftfoder som man tror..

Sen när du har analysen i din hand så tar du hjälp av någon som kan räkna ut vad din häst ska ha.. Finns säkert många på buke som kan tänka sig att hjälpa till!
1 Liter torr uppmätt betfor låter också lite för mycket.. men som sagt, man kan inte säga någonting alls innan man sett en analys av grovfodret!

Att tänka på också är att alltid köpa analyserat hösilage/hö.. annars får man se till att göra en analys varje gång man köper av en ny skörd! Det är såååå värt det ifall det kostar några kronor extra. Att själv skicka in en analys är ju lite bökigt om man står på exempelvis silage då man ska ta prover ur flera olika balar för att få ett så riktigt resultat som möjligt och en silage-bal kan man ju inte bara öppna hur som helst ifall man inte gör av med det inom några dagar..

Senast ändrad:

Ledsen men du är ute och cyklar.
TantEster har kommenterat "proteinkänsligheten".

Fett omvandlas INTE till muskler. Fett har inget med protein att göra (i princip) eftersom protein i kosten inte lagras som fettreserver.

Ta hjälp av någon kunnig person att kolla hästens hull, ge den ordentligt med stråfoder, inte så mycket kraftfoder, och låt hästen få lagom mängd varierad träning för att bygga muskler.
Bästa muskelbyggaren är att ha en annan unghäst att busa med i hagen, och att inte träna den med ridning för ofta.
Jag är förtjust i skogsturer för att bygga muskler:hästen får lyfta på hovarna och dessutom träna koordinationen i ojämnt underlag.

Börja med att analysera hästens grovfoder (hö/hösilage) sedan räknar du ut ett ordentligt foderstat. Finns ett bra program på internet som heter Hippokampus (sök på google). -Har själv jämfört det med ett "riktigt" uträknat med hjälp av kunnig.

Hästen ska i första hand få stråfoder(grovfoder), kraftfoder, extra mineraler osv ger man för att komplettera om hästen inte får i sig tillräckligt utav något. Har du en saltsten i hagen och boxen så behöver du inte ge extra salt, salt reglerar hästen själv om den får tillgång till saltsten.

För att sedan bygga upp en häst så behövs varierad träning varvat med vila. Själv tycker jag att ridning i skog och mark är väldigt effektivt om man vill bygga upp en häst.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag hittade ingen nyare tråd om detta och leverantörerna hittar ju på nya/ändrar produkter hela tiden så jag startar en ny. Vilket...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 256
Senast: Beeboppe
·
Hästvård Fick ett erbjudande om att ta med min häst till en alternativ behandlare (kinesisk medicin, akupunktur) då det blivit ett återbud...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
19 140
Senast: Lickety
·
Hästhantering Hej! Vet inte om detta är rätt forum. Men har ett sto som är het, alltså krut under huven. Hon går MVS dressyr är 15 år efter...
Svar
2
· Visningar
1 302
Senast: Görel
·
O
Foder & Strö Hur får jag till en bra foderstat utan hö/silage som bas? Det jag har tillgång till är hackad halm (havre).. Bor i Israel och pga...
Svar
3
· Visningar
928
Senast: Natasja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Att inte vara så sentimental
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • ChatGPT

Hund, Katt, Andra Djur