Min häst är för smal!! Öka foder?

Sv: Min häst är för smal!! Öka foder?

oj,,, de jag tänkte på var att om du ger henne mer krafft protein så kanske hon blir för pigg, att hon får för mkt energi.. därför hade de vart perfekt om hon nu gillade lucern :)

okej men det gör inte så mkt om hon skulle bli lite piggare:) Men hur mkt krafft protein kan jag öka med om jag ökar på höt rejält?

Jag tycker du inte ska ge mer över huvud taget till en början,, jag vet inte så mkt, jag har inte direkt haft de problemet att de blir tunna :) men fråna krafft eller i en foderaffär eller var som. men jag tycker gott du kan bara öka högivan först och främst.

Mask och tänder är dom kollade?

Skulle jag iaf göra framförallt med tanke på att hästen, trotts samma mängd energi och antal kilo foder under längre tag plötsligt tappar när soja läggs till foderstaten.

Mängden strå räcker upp till 680 kilos häst på minsta giva och 450 kilos häst på rekomderad giva. Till det får den halm.

Så om det är för lite beror ju på hur mycket hästen väger?

Höet har en kvot på under 4 så proteintillägg är ju att föredra om du ökar givan så att det inte blir proteinbrist.

Nej det är inte kollat det hade ja tänkt att göra i andra hand då jag inte tror att det beror på det utan jag tror helt enkelt hon får för lite grov foder.

Andledningen till att jag inte tror att tänderna har med saken att göra beror på att hon tuggar och maler bra inte visar några som hellst tecken på att hon inte kan mala kosten. Hon sätter dessutom i sig allt hon får.

Ang kolla masken testet så tycker jag att dom andra hästarna borde ha visat upp liknande symtom? Dom är nämligen jätte fina i hullet.

Ang kolla masken testet så tycker jag att dom andra hästarna borde ha visat upp liknande symtom? Dom är nämligen jätte fina i hullet.

Eller så har de andra hästarna inte mask.
Eller så har alla mask, men din häst har börjat falla ur tidigare.

Nu är det kanske inte mask som är orsaken, men att göra regelbundna kontroller skadar ju inte.

Skulle vara intressant att höra vad ni har för värden på höet?

Skulle helt enkelt utgå från att du ska ge mer hö. 0,6 l soja borde väl vara runt 300-350 g? och 1,5 dl krafft protein är nog bara runt 80-100 g, varför ge så lite? Skaffa en köksvåg också så du vet hur mkt det blir.

Jag tycker det helt enkelt låter som för lite mat, öka på höet och ev. också kraftfodret beroende på höets värden. Får jag fråga varför du ge BÅDE krafft och soja, varför inte ge lite mer av bara det ena? Båda två är proteinkoncentrat.

Senast ändrad:

Både din kraftfodergiva och grovfodergiva är faktiskt väldigt låg för en stor häst.
Hade hästen varit väldigt lättfödd hade den funkat, men om den är normal/svårfödd så är det jättelite.

12 kg hö låter som en mer lagom mängd.
Öka på kraften kan du ju vänta lite med, du ser nog ganska snabbt om det behövs eller inte.

Sen är ju inte 0,6 liter (?) soja någon maxgiva, så behöver du mer protein är det ju bara att öka på.

Och nu vet jag inte vad krafft protein innehåller, men 1,5 dl är ju typ en näve :p
= inte mycket.

Jag kan pma en analys på höt till dig om du vill :) Hade vart bra att få en utomståendes åsikt:) Andledningen till att jag ger soja är för att jag blivit rekomenderad det och sedan så tycker hon att det är väldigt smaskigt:d Sedan är hon uppe i maxgivan av soja så därför har jag kompleterat med just krafft protein.

Men jag skall testa att öka på höt till 11-12 kg. Och ev öka på krafft proteinet också. Skulle de vara så att hon faktiskt går upp i vikt då så kan man väll utesluta att det är tänderna som de skulle vara fel på?

Skall ju tilläggas att hon inte är något stort halvblod. Utan en relativt liten flicka ca 159 i mkh:)

ja det låter rimligt. Men borde jag inte öka på med krafft proteinet också eftersom jag ökar högivan? I förhållande till hennes storlek så har jag fått till mig att jag ger henne maxgivan av sojan. :confused:

Jag tror inte det är nåt fel alls på hästen, du har bar legat ett litet snäpp för lågt med fodret över vintern vilket brukar visa sig rätt drastiskt framåt februari. Om ja har en häst som lätt tappar brukar jag öka fodret lite lite grann även fast foderstaten "borde vara bra" precis där i månadsskiftet jan-feb så faller de inte ur, typ 1 kg hö extra eller lite mer lucern.

Ja skicka nalaysen så ska jag kolla:) Vi kan inte veta hur mkt mer kraftfoder man kan behöva annars. Tänk på att maxgivan soja även inkluderar krafft protein, alltså alla proteinkoncentrat. Ge max 100 g per 100 kg kroppsvikt och utfodring, dvs om din häst väger 500 kg kan du ge upp till 500g.

Kom ihåg att du måste mäta i vikt. :)

Ja skicka nalaysen så ska jag kolla:) Vi kan inte veta hur mkt mer kraftfoder man kan behöva annars. Tänk på att maxgivan soja även inkluderar krafft protein, alltså alla proteinkoncentrat. Ge max 100 g per 100 kg kroppsvikt och utfodring, dvs om din häst väger 500 kg kan du ge upp till 500g.

Kom ihåg att du måste mäta i vikt. :)

har du nån källa till det?

Huruvida du ska öka på proteinet vet man ju inte iom att det beror på värdena. Jag skulle börja med att öka på höet och se om det blev någon effekt, om det inte är så att du vet om att hästen har ett högt proteinbehov.

Precis som heidi skrev så kan du ge 100 gram soja /100 kgs häst per utfodringstillfälle.
Så det beror på hur mycket det du ger väger.
Men skulle det behövas skulle du kunna ge den där mängden (eller mer) 3 gånger om dagen exv.

Jag ger min 0,5 liter och det ger jag bara som en "skvätt" i förebyggande syfte :p
(hon är 163)

Ja självklart är det ju bara en tumpergel, nån magisk gräns på just exakt 100g per 100 kg kropssvikt finns ju egentligen inte naturligt sett men det är för att intaget ska hållas nere på rimliga nivåer för hästens matsmältning. Det är alltså själva aminosyrorna som är "problemet", inte nåt specifikt för just soja.

Källor som kan bekräfta detta har jag inte på rak arm, men HelenaHandberg förklarar detta på ett bra sätt i inlägg nr 8 i denna tråd:http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?p=13284877#post13284877

"Sojagranulat kostar 125 SEK för 25 kg med 400 gram SMRP/kg, Alltså 1,25 per 100 gram SMRP med bra aminosyresammansättning.

Begränsningen per mål gäller ALLA proteinkoncentrat inte bara soja, Orsaken är att man vill att aminosyrorna ska hinna tas upp maximalt i tunntarmen för att inte rinna ner i grovtarmen och göda elaka bakterier. Samma princip som med spannmål alltså (fast andra bakterier). HH "

Okej ja skall alltså öka på till fri tillgång . Men Hon får inte i sig för lite protein då om jag inte ändrar det övriga i foderstaten?

Stirra dig inte helt blind på att räkna foderstater, utan ge hästen maxgiva av grovfodret samt en ordentlig portion av lusernhack. Iom. att lusernhack är ett stråfoder så kan man ge det betydligt friskare än om man ger det kraftfoderformat.

Går det flera hästar i hagen under dagen så ger du henne mer inne i boxen.

Kicki :laugh:

Senast ändrad av en moderator:

Eftersom pållarna går på lösdrift pga det ena stoets damm allergi så äter dom ju en hel del av varandras mat:grin: Men igår gav jag dom en hel bal extra och den innehåller ca 11 kg. Lite svårt att hålla exakta mått när dom går i grupp sådär:)

Nej jag hoppas inte heller att det är några fel på henne. Hon brukar ha lätt för att lägga på sig så de återstår ju att se nu om hon lägger på sig av mera mat :)

Men jag blev osäker för att jag har aldrig haft någon som kollat tänderna på henne för jag har aldrig misstänkt att det vart nåt fel. Hur ofta rekommenderar du att man kolla tänderna?

Vi kollar alltid en gång om året, oavsett problem eller inte. :) Har en kalender där vi skriver vaccinationer, tandraspning/koll, maskprov, hovslagare och allt sånt. Vi är lite väl petnoga kanske, men allt görs regelbundet oavsett så slipper man stå med skägget i brevlådan om det gått lång tid och man hittar nåt tokigt som hästen kanske mått dåligt av en längre tid utan att man märkt något.

Skulle vi misstänka problem är vi inte sena att ta en extra koll. :) När det gäller häster i princip letar jag problem, just för att de inte kan säga något om något inte skulle stå rätt till.

låter vettigt. Veterinären kommer denna månaden och vaccinerar kan ju be honom titta över dom i munnarna på samma gång:)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 212
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
2 053
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 647
Senast: Habina
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
2 046
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka