Min häst är för smal!! Öka foder?

eldkyss

Trådstartare
Mitt halvblodsto anser jag börjar blir för smal jag misstänker att hon får för lite grovfoder.

Jag skulle behöva lite goda råd om hur jag ökar på grovfodret i förhållande till det övriga kraftfodret.

Tyvärr har vi i år fått tag i ett foder med lågt protein innehåll så därför äter hon maxgivan av sojan samt ca,1,5 dl krafft protein. plus lite mineraler och fosfor.

Säg att jag vill öka högivan med 3 kg hö hur mkt skall jag öka med krafft proteinen då?

Hon får idag ca 8 kg om dagen om jag ökar på till 11 kg?
(det är högt energivärde i höt)

Sv: Min häst är för smal!! Öka foder?

du måste väl inte öka kraftdoder bara för du ökar grovfoder om du anser hon behöver mer? jag hade gett lusern, själv gillar jag det hackade lusernet.. funkar alltid. men ge henne fri tillgång om värdena inte är så bra?...

Behöver hästen mer energi behöver den förmodligen mer protein också, det är sant, men ta inte detta med proteinkvoter för allvarligt. Behöver hästen mer mat = ge mer mat. Är proteininehållet väldigt dåligt i höet skulle jag lägga till en del av grovfoderökningen i form av lucern. :)

okej då är jag med!:) Jag har ett litet krux och det är att hon inte tycker om lusern:o Jag har testat på den naturella och den sockrade:grin: Finns de nåt annat man kan ersätta de med?

Jag hade gärna gett fri tillgång om det inte vore för det höga enegivärdet i höt:)

ok, men om du har en krubba med hackat strå i,, äter hon ingenting då? på hela natten, om hon står inne då :) de brukar ge med sig och småäta av de lite då och då..

Men om hästen tappar hull behöver den mer energi. Det är överskottsenergi som sätter sig på kroppen som hull, och underskott på energi som gör att den tappar vikt. Sedan behöver den ju annat också för att hålla sig fin och frisk, men du ska liksom inte skära ner på energin om hästen är för smal. Sen kan ju hästen bli het och energisk också, men det är mer en temperamentsfråga, samt troligare om den intar energin i form av stärkelse och snabba kolhydrater som tex via havre, inte hö.

Det finns en massa annat du kan ge istället, tex kombinera mer hö med några hundra gram linfrökaka, (inte för mkt då det är proteinrikt och du redan ger soja), hippo grow alfa, krafft groov 125, hestekraft extra, mm passar ocskå om proteinvärdet är lite lågt i höet. Men ger du redan mkt soja kan det ju räcka med att helt enkelt ge mer hö, om det inte är extremt dåliga värden.

Om du använder ett foderstatsprogram kan det säga att din häst får för mkt energi, men det är bara för att en genomsnittlig häst kanske skulle bli tjock av den matmängden. Din häst kanske behöver ännu mer än så, det varierar jättemycket. Nu måste du hitta läget där just din häst får lagom mkt energi och protein så den håller sig musklad, rund och fin och sen fodra efter det under kommande år och när du får nästa höskörd.

Mitt halvblodsto anser jag börjar blir för smal jag misstänker att hon får för lite grovfoder.

Jag skulle behöva lite goda råd om hur jag ökar på grovfodret i förhållande till det övriga kraftfodret.

Tyvärr har vi i år fått tag i ett foder med lågt protein innehåll så därför äter hon maxgivan av sojan samt ca,1,5 dl krafft protein. plus lite mineraler och fosfor.

Säg att jag vill öka högivan med 3 kg hö hur mkt skall jag öka med krafft proteinen då?

Hon får idag ca 8 kg om dagen om jag ökar på till 11 kg?
(det är högt energivärde i höt)

Oj vad lite grovfoder hästen får! 8 kg hö är ju på tok för lite.

Att din häst är smal beror ju både på att den får för lite energi och protein. Samt att den får alldeles för liten stråmängd totalt, inte bra för magen och inte heller för det "mentala ätandet". Ge hästen 12-14 kg hö per dag samt lusern-hack.

Kicki :laugh:

hon står på lösdrift:) Ne hon bara blänger på det och de ligger kvar nästa dag:grin:

Okej men säg att jag börjar att ge henne 12 kg hö om dagen. Hur skall ja justera hennes nuvarande foderstat?

hon får 0,6 l soja
1,5 dl krafft protein
0,25 dl krafft mineral blå
3 mått fosforbalans.

Till detta har hon alltså fått 8 kg hö.

Säg att jag ökar på med 4 kg hö vilket i foderstaten skall jag öka på då och hur mkt?

öka hö givan till fri tillgång och skit i att ändra de andra,, är de så mkt energi i höt? hon är hon i huvvet? har hon för mkt energi? är hon stirrig eller lugn och fin? gåt hon på lösdrigt och e ute dygnet runt borde inte hö har för mkt energi så du inte kan ge fri tillgång.. de kan jag aldrig tro. mina har alltid fri tillgång till fint hösilage och jag energin e de minsta problemet tycker jag.

däremot ger jag de lucern en gång om dagen, plus vitaminer och mineraler, men inget kraft alls.. då har jag 2 unghingstar och två valacker..

ja fri tillgång hade vart det ultimata.

Men då hagen består av fler hästar så är det inte alla som hade mått så bra av fri tillgång med tanke på det höga energivärdet i höt.

Tyvärr har vi köpt på oss hö för hela detta vinterhavåret vore de inte för det så hade vi bytt hö.

Okej ja skall alltså öka på till fri tillgång . Men Hon får inte i sig för lite protein då om jag inte ändrar det övriga i foderstaten?

det är bara det att jag är rädd att dom små ponnyerna blir som tunnor om dom får i sig fri tillgång:crazy: fast iofs så äter ju dom stora hästarna snabbare så dom reglerar väll deras hömängd också..

hon får ju iaf mer än vad hon får nu, jag tror hon borde klarar sig på de hon får, om hon får fri tillgång..
alltså, nu är ju alla olika, men mina hästar får ju ingen kraft alls. och dom e typ feta. eller iaf välmående:) men min valack kan ju äta nästan 15 kg om dagen, de e typ dubbels så mkt som din. Man blir förvånad hur snabbt de slukar i sig när de e såpass kallt som de e, eller har varit.

annars får du väl ge henne mer kraft av det du har, om du inte ser någon förändring. man får ju gå lite på känn, även om det står på förpackningarna vad som ska ges.

okej ja det är sant.. så du tror ja kan öka på rejält med hö och låta övriga foderstaten stå orörd? I Sinnet är hon som vanligt pigg och glad :)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 212
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
2 053
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 647
Senast: Habina
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
2 046
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka