Min hamster beter sig annorlunda!

Danecool4

Trådstartare
Min roboviski dvärghamster har börjat gräva ner sig i buren, som han aldrig har gjort innan och han drack ofta i vattenfallen innan, nu har vi ställt en vattenstånd där också, för vi misstänkte att han inte fick i sig så mycket vatten från vattenflaskan, så nu funkar det bättre. På djuraffären när vi köpte honom sa de att det var en hane, men det är ju inte säkert. Han är ganska gammal, ca 2 år tror jag. Hjälp!!

Vår guldhamster älskar att sova i ett bo långt nere (har ett 15 cm lager spån i ena delen av buren som hon kan gräva i).
Hamstrar blir inte så gamla, kan det vara så att han börjar bli gammal och vill dra sig undan?

Den troliga teorin är väl att hamstern börjar bli gammal, hamstrar blir inte äldre än 2-3 år. Andra teorin (även i kombination med den första) är om du har för kall temperatur där hamsterns bur står, så att han tycker att det är dags att gå i ide.

Hur mycket strö har du? Hamstrar gräver gärna. Mina har 30 cm spånlager och de som gillar att gräva har stora gångsystem i sina burar. Min robo kom ur dåliga förhållanden med bara lite strö och hon började gräva gångar först efter ett år. Så ibland tar det ett tag innan de kommer på grejen. Och en del gör det aldrig. Har några som inte gräver ett dugg trots mycket spån.

Liknande trådar

Hästvård Jag köpte en häst för ca 7 månader sedan, jag märkte redan på provridningen att den hade lite attityd och det sa även säljaren. Jag tror...
2
Svar
20
· Visningar
5 252
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 201
Senast: QueenLilith
·
Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
4 230
Senast: Gumman123
·
Övr. Hund För några veckor sedan "räddade" jag 6 gamla produktionstackor, med avsikt att ge dem en lång och skön pensionärstid istället för att...
Svar
9
· Visningar
2 207
Senast: cambodia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama