Min häst äter stallpellets

Rent spontant, om hästen äter pelletsen som faktiskt är rent spån så i min värld är det en hungrig häst som behöver mer mat. Jag har aldrig hört talas om en häst som frivilligt äter spån såvida den inte får för lite mat. Kan du inte ge den mer hö eller halm som sysselsättning?

Min lämnar höet och äter pelletsen om hon får chansen och hon är definitivt inte hungrig.
 
Rent spontant, om hästen äter pelletsen som faktiskt är rent spån så i min värld är det en hungrig häst som behöver mer mat. Jag har aldrig hört talas om en häst som frivilligt äter spån såvida den inte får för lite mat. Kan du inte ge den mer hö eller halm som sysselsättning?

Sanning kanske med modifikation men som man såklart bör fundera över..

Min åt spån när det lades in nytt..2-3 skopor av testsmakning sen var det bra. Hade fri tillgång dygnet runt även inne..de allra flesta hästar äter nog på trämaterial om det finns möjlighet
 
Senast ändrad:
Jag har räknat och räknat men får inte ihop det med halm. Proteinkvoten blir för låg. Mitt hö ligger på exakt 6,0. Ska jag få in halm måste jag även lägga till proteintillskott och då drar energimängden iväg.
Tyvärr är det också så att där jag bor är det jättesvårt att få tag på halm av bra kvalitet som dessutom måste vara på småbal för att kunna lagras.

Hon får 9 kg hö per dag, väger drygt 500 kg.

Kvoten spelar ingen roll utan det är proteinbehovet som ska uppfyllas. Du ger ju inte mindre protein för att du kompletterar med 1 kg halm även om kvoten då inte blir exakt 6. Du behöver alltså inte höja proteinet bara för att du ger mer energi. Vissa hästar har det dubbla energibehovet men för den sakens skull så höjer man inte proteinet i motsvarande grad.
 
Kvoten spelar ingen roll utan det är proteinbehovet som ska uppfyllas. Du ger ju inte mindre protein för att du kompletterar med 1 kg halm även om kvoten då inte blir exakt 6. Du behöver alltså inte höja proteinet bara för att du ger mer energi. Vissa hästar har det dubbla energibehovet men för den sakens skull så höjer man inte proteinet i motsvarande grad.

Tack! Jag har nämligen letat efter information om att det är på det viset du beskriver, men det har varit svårt att hitta. Dock kvarstår problemet med att få tag på halmen..
 
Tack! Jag har nämligen letat efter information om att det är på det viset du beskriver, men det har varit svårt att hitta. Dock kvarstår problemet med att få tag på halmen..

Vad bra att jag kunde vara till hjälp :) Tyvärr är ju de foderinformationssidorna på nätet oftast inte så ingående så när man räknar ut foderstater på deras foderstatsprogram så säger programmet att man ska höja proteinet motsvarande energin och då är det lätt att bli osäker. Men nu vet du att det är så iallafall att man inte behöver höja proteinet bara för att man höjer energin och behöver inte fundera på det :)

Kvoten 6 har man mest för att kunna avgöra hur lämpligt ett grovfoder är. Om man har ett hö där kvoten är 2,3 t ex så inser man att man får lägga till mycket protein för att kunna tillgodose proteinbehovet men om kvoten är 9 så behöver man lägga till energirikt foder för att komma upp i rätt mängd energi om man bara precis vill täcka proteinbehovet. Överskott av protein ifrån grovfoder är dock aldrig farligt men däremot ska man aldrig ge ett överskott av protein ifrån kraftfoder för då kan hästen bli allvarligt sjuk.

Hoppas att du kan hitta halm men annars kanske du kan få tag på sly och grenar? Det brukar vara populärt att gnaga på. Alla trädslag som inte är giftiga går bra att ge men asp, ask och gran brukar vara väldigt populärt. Det kan vara bra att veta att man inte ska ge dräktiga ston gran och att urinen färgas röd av gran så att du inte tror att hästen har blivit sjuk.
 
Hej!

Då slänger jag in en fråga om det här med proteinet. För mig känns det rimligt att en häst som behöver mer energi än "tabellhästen" mycket väl kan behöva mer protein också, jag har själv sett det sambandet på min häst (som fick tillräckligt med energi i somras, men ändå tappade muskler trots att hon fick protein nog för sin vikt. När jag ökade proteinet motsvarande energin kom musklerna som ett brev på posten). Så hur vet man? Blir det hela i slutändan bara en kvalificerad gissning?

Och hur funkar det med mineralerna? Min väger 450, men har ett energibehov som en 750 kg häst. Mineralerna räknas väl vara på vikten oavsett? Eller?

/Lavinia, frågvis och med häst som verkligen inte är tabellhäst...
 
Hej!

Då slänger jag in en fråga om det här med proteinet. För mig känns det rimligt att en häst som behöver mer energi än "tabellhästen" mycket väl kan behöva mer protein också, jag har själv sett det sambandet på min häst (som fick tillräckligt med energi i somras, men ändå tappade muskler trots att hon fick protein nog för sin vikt. När jag ökade proteinet motsvarande energin kom musklerna som ett brev på posten). Så hur vet man? Blir det hela i slutändan bara en kvalificerad gissning?

Och hur funkar det med mineralerna? Min väger 450, men har ett energibehov som en 750 kg häst. Mineralerna räknas väl vara på vikten oavsett? Eller?

/Lavinia, frågvis och med häst som verkligen inte är tabellhäst...

Precis som du har upptäckt så är tabellhästen just en tabellhäst. Det är ett genomsnitt över vad en häst med en viss vikt som utför ett visst arbete behöver för att hålla hull och muskler. Hästar är precis som vi människor olika och det som en blir överviktig av håller en annan vikten på. Man får helt enkelt prova sig fram men för att ha någonstans att börja så har man räknat ut vad genomsnittshästen behöver också utgår man ifrån det. En häst kanske behöver den dubbla energin och en annan behöver mer protein och en tredje behöver mer av både energi och protein. Detta ser man på hästen och då justerar man utefter hur hästen svarar på foderstaten. Om hästen tappar muskler trots bra träning så höjer man proteinet och tappar den hull höjer man energin och tappar den både hull och muskler så höjer man både energin och proteinet.
Blir hästen tvärtemot tjock så sänker man energin i första hand men även för mycket protein omvandlas tillslut till fett om det inte används. På så sätt kan man lägga en lättfödd häst på en högre kvot men man gör det inte genom att bara höja proteinet och tro att hästen automatiskt tappar i vikt då utan man kanske också behöver sänka energiintaget och ha kvar proteinet som tidigare. Då blir kvoten högre och eftersom det tar energi att omvandla protein till energi så tappar hästen hull. Detta kan också hända om man lägger en svårfödd häst på för hög kvot även om energibehovet egentligen är uppfyllt i sig, hästen gör helt enkelt av med så mycket energi på att förbränna protein att det inte finns tillräckligt med energi för att hålla hästen i hull.
När man sen vet vad ens häst har för behov så lägger man den på de värdena i energi och protein nästa säsong också för då vet man just sin egen hästs behov och behöver inte fundera på tabellhästens behov mer.

En häst kan självklart ha olika behov av mineraler också. En häst som har brist av någon mineral behöver ju dels fylla på sina förråd och dels behöver den sitt dagsbehov. Mineralerna är svårare för de kan man inte se med blotta ögat men om det är en häst som inte tar sig som den borde, är trött, lätt får infektioner, inte presterar som den ska eller får dåliga hovar så kan man misstänka mineralbrist och då bör man be veterinären ta ett blodprov för kontroll.
 
Precis som du har upptäckt så är tabellhästen just en tabellhäst. Det är ett genomsnitt över vad en häst med en viss vikt som utför ett visst arbete behöver för att hålla hull och muskler. Hästar är precis som vi människor olika och det som en blir överviktig av håller en annan vikten på. Man får helt enkelt prova sig fram men för att ha någonstans att börja så har man räknat ut vad genomsnittshästen behöver också utgår man ifrån det. En häst kanske behöver den dubbla energin och en annan behöver mer protein och en tredje behöver mer av både energi och protein. Detta ser man på hästen och då justerar man utefter hur hästen svarar på foderstaten. Om hästen tappar muskler trots bra träning så höjer man proteinet och tappar den hull höjer man energin och tappar den både hull och muskler så höjer man både energin och proteinet.
Blir hästen tvärtemot tjock så sänker man energin i första hand men även för mycket protein omvandlas tillslut till fett om det inte används. På så sätt kan man lägga en lättfödd häst på en högre kvot men man gör det inte genom att bara höja proteinet och tro att hästen automatiskt tappar i vikt då utan man kanske också behöver sänka energiintaget och ha kvar proteinet som tidigare. Då blir kvoten högre och eftersom det tar energi att omvandla protein till energi så tappar hästen hull. Detta kan också hända om man lägger en svårfödd häst på för hög kvot även om energibehovet egentligen är uppfyllt i sig, hästen gör helt enkelt av med så mycket energi på att förbränna protein att det inte finns tillräckligt med energi för att hålla hästen i hull.
När man sen vet vad ens häst har för behov så lägger man den på de värdena i energi och protein nästa säsong också för då vet man just sin egen hästs behov och behöver inte fundera på tabellhästens behov mer.

En häst kan självklart ha olika behov av mineraler också. En häst som har brist av någon mineral behöver ju dels fylla på sina förråd och dels behöver den sitt dagsbehov. Mineralerna är svårare för de kan man inte se med blotta ögat men om det är en häst som inte tar sig som den borde, är trött, lätt får infektioner, inte presterar som den ska eller får dåliga hovar så kan man misstänka mineralbrist och då bör man be veterinären ta ett blodprov för kontroll.

Bra, då tänker jag inte helt fel. Det beror helt på häst. Det måste vara sjukt svårt att räkna foderstater mot betalning, kan ju bli hur fel som helst. :-). (och tänk så sura hästägarna måste bli när hästen inte blir lika bra som utlovat för den inte är en tabellhäst).

/L
 
Bra, då tänker jag inte helt fel. Det beror helt på häst. Det måste vara sjukt svårt att räkna foderstater mot betalning, kan ju bli hur fel som helst. :-). (och tänk så sura hästägarna måste bli när hästen inte blir lika bra som utlovat för den inte är en tabellhäst).

/L

Jag det gäller ju om man räknar åt någon annan att den man räknar åt är införstådd med att hen måste ha koll på hästen och berätta hur hästen artar sig så att man kan göra ev. ändringar om det behövs.
 
Jag det gäller ju om man räknar åt någon annan att den man räknar åt är införstådd med att hen måste ha koll på hästen och berätta hur hästen artar sig så att man kan göra ev. ändringar om det behövs.

mmmm och då är det säkrast att rekommendera sitt eget märke av kraftfoder, för feta hästar "har muskler", men smala hästar ser hemska ut ;-)
 
mmmm och då är det säkrast att rekommendera sitt eget märke av kraftfoder, för feta hästar "har muskler", men smala hästar ser hemska ut ;-)

Ja det är verkligen för bedrövligt :( Ibland blir man verkligen ledsen när man ser hästar som ägarna stolt visar upp "musklerna" på. Jag drömmer om den dagen då även de beroende foderrådgivarna ger folk rådet att i första hand ge så mycket grovfoder som möjligt och komplettera först om det verkligen är nödvändigt. På samma gång kan jag faktiskt inte förstå hur någon kan tro på vad t ex krafts foderrådgivare säger. Det säger sig självt att de bara vill sälja in sitt eget foder oavsett om det passar eller inte. Det spelar ingen roll om man har det perfekta hö´t som enbart hade behövt kompletteras med selen och e-vitamin för enligt dem så måste hästen få några kilo kraftfoder (ur deras sortiment såklart) för att foderstaten ska bli bra. Det hade väl inte spelat så stor roll om det bara var ägarens plånbok som får lida men det är hästen som får betala den största fakturan med sitt välmående :(
 
1 av 3 här åt spånpellets här, så jag slutade använda pellets.

Ang när man räknar åt andra får man informera om att det kan vara si eller så, de flesta som är seriösa erbjuder uppföljning och korrigering ett visst tag efter.
 
Nu har jag börjat blöta upp pelletsen ordentligt. Jag provade att blanda ströbädden med kutter för att det inte skulle upplevas så blött. Blev riktigt nöjd med resultatet. Fortfarande lättmockat, men lite luftigare och inte så kompakt. Och ändå inte dammigt som vid bara kutter.
 
Rent spontant, om hästen äter pelletsen som faktiskt är rent spån så i min värld är det en hungrig häst som behöver mer mat. Jag har aldrig hört talas om en häst som frivilligt äter spån såvida den inte får för lite mat. Kan du inte ge den mer hö eller halm som sysselsättning?
När min var ung älskade hon att äta spån. Skyfflade i sig när man fyllt nytt fluffigt i boxen. Hon gillar fortfarande att äta trä i de flesta former, hur mycket mat hon än får, men har slutat äta spån.
 
När jag hade halmpelletsen så sprutade jag på ättika för att få hästen att sluta äta. Det fungerade helt ok
 
den må innehålla lite energi , ca 4-5 men hellre ett kg halm och 5 mj för mycket än risken för kolik? Uppenbarligen får den ju inte sitt stråbehov tillgodosett då för att magen ska må bra. Jag har själv bantat häst och har halmbaserad foderstat sen många år tillbaka.
Men ofta handlar det inte om 1kg. När jag bantade min förra häst fick han 12kg torrt silage, vilket var över minimi ts. Skulle han få äta halm tills han var nöjd är det iaf 10kg till!
 
Hej!

Sen jag började lägga de rena pellettsarna en bit ner i bädden (under översta lagret) har det på nåt magiskt vis börjat bli mycket renare i boxen. Har glupskhästen ätit pellets hela tiden??? Jag borde tänkt på det här experimentet långt tidigare...

/Lavinia, lite småsur att hon inte kom på det tidigare...
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
12 953
Foder & Strö Sitter i en liten jobbig situation... Min lilla systers kompis har en häst eller snarare hennes familj har "alldeles för många" hästar...
Svar
14
· Visningar
1 931
Senast: Zab
·
K
Foder & Strö Hej! Har en väldigt, väldigt lättfödd häst som har jätte lätt att lägga på sig, nästan av att titta på mat ;d fast hon älskar då mat o...
2
Svar
33
· Visningar
2 094
Senast: linnea 82
·
Hästvård Jag är medryttare på ett sto som börjat bete sig konstigt - hmmm eller snarare ilsket... och nu är jag lite orolig att något skall vara...
Svar
4
· Visningar
979
Senast: Tölva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp