Min häst äter stallpellets

Flathill

Trådstartare
Jag har upptäckt att mitt sto äter de pellets som inte blötts upp och fallit isär. Brukar inte vilja blöta så mycket att alla pellets faller isär då jag upplever det som att bädden blir för blöt. Är det farligt att hon plockar i sig av dem? Jag köper vanlig värmepellets utan bindningsmedel och tillsatser. Och det ligger inte i drivor så att foderstrupsförstoppning skulle vara aktuellt, utan nån här och där som hon plockar i sig. Är det fler vars hästar som gör detta?
 
På vår shetlandsponny pluppade nästan ögonen ur skallen på när hon kom in till sin bädd med stallpellets första gången :pHon tog stora tuggor av de pellets som inte var uppblötta men insåg snabbt att det inte var så gott så det slutade hon med ganska omgående :) Har hört att stallpellets kan ge kolik om dom får i sig för mycket (beroende på hur känslig hästen är för sådant också) men har inte hört rent fakta på att så är fallet utan mest "lösa antagningar" från hästägare. Jag skulle inte vara orolig om det inte var så att hästen har en känslig mage och/eller äter lite större mängder :)
 
Rent spontant, om hästen äter pelletsen som faktiskt är rent spån så i min värld är det en hungrig häst som behöver mer mat. Jag har aldrig hört talas om en häst som frivilligt äter spån såvida den inte får för lite mat. Kan du inte ge den mer hö eller halm som sysselsättning?
 
Min ponny äter av spån pellets som inte falt i sär så när jag fyller på i boxen så lägger jag det nya under det som redan finns i boxen så ingen bädd till henne.
 
Rent spontant, om hästen äter pelletsen som faktiskt är rent spån så i min värld är det en hungrig häst som behöver mer mat. Jag har aldrig hört talas om en häst som frivilligt äter spån såvida den inte får för lite mat. Kan du inte ge den mer hö eller halm som sysselsättning?
Min äter trots hö i boxen:cautious:
 
Rent spontant, om hästen äter pelletsen som faktiskt är rent spån så i min värld är det en hungrig häst som behöver mer mat. Jag har aldrig hört talas om en häst som frivilligt äter spån såvida den inte får för lite mat. Kan du inte ge den mer hö eller halm som sysselsättning?

Ja antagligen (tror jag!) skulle hon låta bli pelletsen om det fanns hö kvar, problemet är att hon fortfarande är fet efter sommarens för kraftiga bete (blir magrare i år). Och jag vill inte ge halm då det rubbar proteinkvoten. Det är på morgnarna jag sett henne gå och plocka.
 
Min ponny äter av spån pellets som inte falt i sär så när jag fyller på i boxen så lägger jag det nya under det som redan finns i boxen så ingen bädd till henne.

Jag brukar också försöka lägga det nya under men sen kommer det upp pellets när jag mockar...
 
Ja antagligen (tror jag!) skulle hon låta bli pelletsen om det fanns hö kvar, problemet är att hon fortfarande är fet efter sommarens för kraftiga bete (blir magrare i år). Och jag vill inte ge halm då det rubbar proteinkvoten. Det är på morgnarna jag sett henne gå och plocka.
Hur kan halm rubba proteinkvoten när det innehåller i princip inget protein? den må innehålla lite energi , ca 4-5 men hellre ett kg halm och 5 mj för mycket än risken för kolik? Uppenbarligen får den ju inte sitt stråbehov tillgodosett då för att magen ska må bra. Jag har själv bantat häst och har halmbaserad foderstat sen många år tillbaka.
 
Ja! Vet flertalet hästar som fått kolik där olika former av ströpellets varit misstänkt orsak. Skulle byta strö snarast om jag var du.

Byta vill jag helst inte då hon är dammkänslig. Antar att enda alternativet är att vattna rejält så alla löses upp.
 
Hur kan halm rubba proteinkvoten när det innehåller i princip inget protein? den må innehålla lite energi , ca 4-5 men hellre ett kg halm och 5 mj för mycket än risken för kolik? Uppenbarligen får den ju inte sitt stråbehov tillgodosett då för att magen ska må bra. Jag har själv bantat häst och har halmbaserad foderstat sen många år tillbaka.

Jag har räknat och räknat men får inte ihop det med halm. Proteinkvoten blir för låg. Mitt hö ligger på exakt 6,0. Ska jag få in halm måste jag även lägga till proteintillskott och då drar energimängden iväg.
Tyvärr är det också så att där jag bor är det jättesvårt att få tag på halm av bra kvalitet som dessutom måste vara på småbal för att kunna lagras.

Hon får 9 kg hö per dag, väger drygt 500 kg.
 
Hej!

Vissa hästar är knäppa och älskar pellets i alla former. Jag minns fortfarande när min stog på pellets första gången. Hon var helt överlycklig "mat på hela golvet". Hon insåg snabbt att det inte var så gott... I höstas när jag la in nytt började hon äta igen, men det gick över på bara någon dag.

Jag förstår ditt problem med halmen, antar att du bara ger hö och mineraler med ett så trevligt hö? Det blir ju lite lite hö till den storleken på häst (jag räknar alltid med minst 1.5 kg ts/100 kg häst och då är du på gränsen). Gissar att det blir svårt att öka höet utanatt gå för mycket över energibehovet??

Läge att antingen vattna ströet mer (även om det blir blötare) eller byta strö...

/Lavinia
 
Hej!

Vissa hästar är knäppa och älskar pellets i alla former. Jag minns fortfarande när min stog på pellets första gången. Hon var helt överlycklig "mat på hela golvet". Hon insåg snabbt att det inte var så gott... I höstas när jag la in nytt började hon äta igen, men det gick över på bara någon dag.

Jag förstår ditt problem med halmen, antar att du bara ger hö och mineraler med ett så trevligt hö? Det blir ju lite lite hö till den storleken på häst (jag räknar alltid med minst 1.5 kg ts/100 kg häst och då är du på gränsen). Gissar att det blir svårt att öka höet utanatt gå för mycket över energibehovet??

Läge att antingen vattna ströet mer (även om det blir blötare) eller byta strö...

/Lavinia

Yes, ger hö och mineraler.

Ja öka höet är inte aktuellt. Får prova med mer vatten.. Hellre det än kolik!
 
Rent spontant, om hästen äter pelletsen som faktiskt är rent spån så i min värld är det en hungrig häst som behöver mer mat. Jag har aldrig hört talas om en häst som frivilligt äter spån såvida den inte får för lite mat. Kan du inte ge den mer hö eller halm som sysselsättning?

Fast det behöver ju inte var så. Ser många hästar nu ute i hagarna som hellre äter träd, bark och stolp än det hö de har.

Våra äter ständigt gran trots fri tillgång på halm och fem fodringar per dag.
 
Fast det behöver ju inte var så. Ser många hästar nu ute i hagarna som hellre äter träd, bark och stolp än det hö de har.

Våra äter ständigt gran trots fri tillgång på halm och fem fodringar per dag.
Fsat det är väl skillnad på att äta träd, bark osv jämfört att äta rent ihoptryckt spån? O_o
Mina gnager på träd och sånt men ingen petar ens på spånpelletsen.
 
Fsat det är väl skillnad på att äta träd, bark osv jämfört att äta rent ihoptryckt spån? O_o
Mina gnager på träd och sånt men ingen petar ens på spånpelletsen.

Fast det vet man ju inte. Nytt spån luktar ju fräscht och granigt och även om mina inte äter spånpellets till vardags så kan de ta någon tugga ur säcken innan det är utspritt. När det är som fräschast liksom.

Den ena blandar jag gärna in det lite i det gamla för säkerhets skull. Och han är den minst hungriga och får mest mat.

Kanske beror det också på vilken sorts träd de helst äter? Mina äter helst gran, om hästen själv får välja, så att säga.
 
Rent spontant, om hästen äter pelletsen som faktiskt är rent spån så i min värld är det en hungrig häst som behöver mer mat. Jag har aldrig hört talas om en häst som frivilligt äter spån såvida den inte får för lite mat. Kan du inte ge den mer hö eller halm som sysselsättning?

Min häst käkar gärna kutterspån, trots mat i boxen. Någon typ av pellets hade jag inte vågat ströa boxen med, för det hade han garanterat också ätit upp. Han står visserligen på torv nu, men jag brukar blanda in en spånbal då och då och innan jag hunnit vända ner spånet i torven, så hetsäter han. Spån är GOTT! O_o
 
Jaha där ser man :D man lär sig nåt nytt varje dag, jag har dock aldrig sett eller hört det ni berättar om men tydligen finns det hästar som äter spån:p
 
Fsat det är väl skillnad på att äta träd, bark osv jämfört att äta rent ihoptryckt spån? O_o
Mina gnager på träd och sånt men ingen petar ens på spånpelletsen.

Fast då måste jag faktiskt berätta att när jag mockade idag så såg jag att hönätet inte var helt slut efter natten, men att jag såg henne äta pellets imorse innan hon skulle ut..
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
12 953
Foder & Strö Sitter i en liten jobbig situation... Min lilla systers kompis har en häst eller snarare hennes familj har "alldeles för många" hästar...
Svar
14
· Visningar
1 931
Senast: Zab
·
K
Foder & Strö Hej! Har en väldigt, väldigt lättfödd häst som har jätte lätt att lägga på sig, nästan av att titta på mat ;d fast hon älskar då mat o...
2
Svar
33
· Visningar
2 094
Senast: linnea 82
·
Hästvård Jag är medryttare på ett sto som börjat bete sig konstigt - hmmm eller snarare ilsket... och nu är jag lite orolig att något skall vara...
Svar
4
· Visningar
979
Senast: Tölva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp