Min granne rider på min åker

fejko

Trådstartare
och det blir en massa bajshögar efter hennes hästar. Nu ska jag iofs förmodligen inte skörda något i sommar, men det retar mig att hon inte ens har vett att fråga först :mad:

Jag kommer förmodligen att behöva putsa åkern och grannbonden som gör det är pedant med sina saker. Kommer han störas av bajshögarna?

Sv: Min granne rider på min åker

Prata med din granne. Oavsett om du ska bruka marken eller inte, så är det väl högst olämpligt att rida på åkermark utan tillstånd?

Jag tror inte din granne kommer att ha några problem av bajshögarna, men själv hade jag haft våldsamma problem av folk som sitter och rider på andras åkermark utan tillstånd!

Som sagt var, PRATA! Ta ett samtal i normal ton!
Det är alltid värt att försöka lösa problem på det sättet, även om personen har gjort fel så kanske hon inte hade en susning om att man inte bör rida på andras åkrar utan tillstånd.

Vi har tillåtelse att rida på grannens åkrar där de odlar kossemat, och det är aldrig något problem med de få bajshögar som hamnar där. De pulveriseras så fort och då når inte maskinerna ner i det.

Håller med förgående talare prata med personen först lugnt och harmoniskt men något som många inte vet är att du får inte rida eller dyl på odlad mark och ODLAD MARK innefattar även åkermark... Då åkermark är brukad. Mat till kossor, hästar, blivande betesmark etc.

Kanske ska säga att vi bara rider där efter skörd, självklart inte när det växer.

men själv hade jag haft våldsamma problem av folk som sitter och rider på andras åkermark utan tillstånd!

Ja det är riktigt dåligt att göra så. Förstöra både för markägaren och för andra ryttare på trakten som kanske drabbas av restriktioner för att grannen är en idiot!

Jag håller med!
Eller när man själv "bemödat" sig med att ta reda på vem som äger marken, tagit sig dit och frågat och fått klartecken att: "Ja, klart du får köra/rida, men dig i utkanten när det är byblött så ni inte trampar sönder så mycket."

Sen ser man andra hovspår från andra ekipage som bara utgått ifrån att: "Ja men får DE göra det så får ju VI göra så!"

Helt utan att ta hänsyn, vilket resulterar i att ägaren till marken surnar till och förbjuder brukandet för alla.

Ledsamt när folk vaken vill eller kan skilja på mitt o ditt:(.

kl

Jag hade blivit galen :eek:

Hade jag varit du så hade jag förbjudit henne! Även om de inte skadar din skörd så skulle jag göra det bara för att hon inte hade vett att fråga :devil:

Vi har en dåre som så fort det är snö åker skoter som en galning på våra åkrar. Där det bara är plöjt gör det väl inget men där vi höstsått känns det liiiite irriterande. Sambon säger att det gör inte så mycket men jag tycker det är respektlöst att inte ens fråga.:mad:

jag skulle inte ha några problem om folk red på mina åkrar. jag tycker det är en fröjd att se ryttare och hästar galoppera över öppen yta. hästarna blir alldeles till sig av glädje när jag rider över åkrar. jag tycker man ska dela med sig och inte hålla på och grolla. och nu när det är fruset så skadas ingenting.

Nu är det ju inte fruset överallt, här rider man upp riktiga skador om man skulle ge sig ut i insådd.

jag skulle prata lugnt med din granne och säga att tyvärr kan hon inte rida där, för ingen vill väl hamna i "grannfejden" ;)

*KL

Vi har en kanonbussig bonde som granne. Vi får rida längs kanten på en åker för att ta oss till en skogsrunda en bit bort även då den åkern är i bruk och full med havre. Vi håller oss självklart på en stig i kanten då vi uppskattar att vi fick tillåtelsen.

I övrigt brukar bonden sätta upp en lapp i vårt stall när vi kan rida på stubbåkern och förklara vilken av åkrarna det gäller. =).

Enda övertrampen som görs är rymlingar som inte bryr sig om lappar. :rofl:
Som tur är så är det en bonde med egna hästar så viss förståelse för att ponny-:devil: rymmer finns...

Det är när man sått två gånger på våren, andra gången vallfrö. Det hinner inte upp så mycket första säsongen, men syns tydligt för ett vant öga när åkern är skördad. För den som inte vet vad man ska titta efter ser det bara ut som vilken stubbåker som helst, med lite grönt "ogräs" mellan stubben.

Lotta

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 652
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 595
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 851
Senast: Lhas
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 083
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar