Min fånghäst...

T

Triax

Den 27 april fick min ponny fång ( haft förut) så jag gav henne en påse finadyne som jag hade kvar från förrförra året och vetrinär kom ut dagen efter och gav spruta och sa att jag skulle fortsätta med finadyne.
Men efter 8 dagar tyckte jag inte att det gav någon effekt. Hon ligger mycket i boxen och stapplar fram när hon får gå ut i stallgången så att jag kan mocka ordentligt.
Bad vet. att få metacam istället, och har haft det i två dagar nu.... men nej, hon verkar nästan ha blivit sämre än förut, svårare att resa sig upp osv. Ska man ge matacam en chans det kanske tar ett par dar innan jag märker någon skillnad?

Ska ringa vet imorn igen måste ha mer medecin, men det kanske får bli finadyne igen. Hon ville inte ge butta än, sa att det inte var något att rekomendera till ponny.

Nog om det. Nu var det min hovslagare jag skulle skriva om. Hade bokat tid den 28 april, vilket blev inställt eftersom hon hade ett så kraftigt fånganfall då. Bokade en ny tid till 7 maj. Men då ringde han samma dag och tyckte inte att det var någon idé att han skulle komma och verka och sko eftersom jag hade bokat tid till en klinik som vi ska till den 13 april och röntga och deras hovslagare ska titta på henne. Han var rädd för att han inte skulle få på några nya skor och några specialskor hade han inte hemma, eftersom hon hade så ont. Och det var bättre att ha på de gamla skorna än att vara barfota. Tänker han rätt?
Jag hade gärna velat att han kom och tittade på min tjej för och se om han hade kunnat hjälpa henne lite ifrån smärtan. Hon brukar ju skos var åttonde vecka och snart går vi in på tionde veckan! Det känns inte bra alls...
Ville nog mest skriva av mig lite och klaga över allt elände.
Det är ingen höjdare att se sin häst lida.

Jo en sak till. Hon har inte bajsat på hela natten. Brukar alltid ligga en tre till fyra högar annars. Känns lite oroväckande, vill inte ha ett kolikanfall i det här läget! Ger henne mag/tarm från krafft, det har hon ätit i en vecka nu. För övrigt äter blött hö (dricker dåligt), mineraler och en skvätt leisure mix som medecinen blandas i.

Sv: Min fånghäst...

Fenylbutazon (butta) är det NSAID som har visat sig vara mest effektivt vid akut fång. Det går alldeles utmärkt att de till ponnier. Utöver detta är det mkt viktigt med hovvård, barfota bättre än gamla skor i akut skede. Hästen kan omöjligen transporteras till transport i det skick hon nu befionner sig, det vore djurplågeri. Du måste ha ut en hovslagare till stallet, röntgen kan vänta.

Fång är en mkt allvarlig sjukdom som kan få sådana följder att hästen måste avlivas. Att hästen inte har svarat på behandlingen är ett dåligt tecken, behandlingen bör ändras.

Har du begränsat fodertillgången? Står hon på sand eller ett tjockt lager sågspån? Saltsten?

http://spah.se/assets/docs/bestallnings_material/finadyne_fang_hos_hast.pdf

Senast ändrad:

få tag på butta och en annan hovslagare, annars ser det rätt dåligt ut för din ponny....

ni får smärtställa henne såpass att det går att dra av skorna och korta tån, sätta på nya skor tycker jag inte ni ska göra. tejpa även på frog supports! googla så hittar du hur man gör.

Hon står på tjockt lager spån plus halm.
Vad jobbigt det är när man tror att man har en kunnig hovslagare, men sen visar det sig att det kanske bara var prat allt han babblade om i telefonen varför han inte kunde komma. kanske var han lat eller osäker för att komma ut den dan, jag vet inte.. Då kan man ju säga som det är tycker jag och inte skylla på att det är bättre att ha kvar skorna om det är som ni säger.
Nej vet vill ge finadyne igen, inte butta. Jag provar väl ett par dar..
Och vet tyckte att 2,5 mil skulle hon nog klara till klinik.

Hon får mellan 5-6 kg hö per dag. Saltsten=ja. Matlusten är det inget fel på. Hon är 138 cm.
Idag har hon stått upp mer, ett litet gott tecken. Mamma kollade till henne när jag var på jobbet och sedan kollade min sambo på henne vid två och då stog hon också. När jag kom vid halv fem stod hon upp också. Men hon kan ju legat därimellan, vad vet jag.
Men jag vet att det ser mörkt ut och lite hopp har man väl tappat. Speciellt när nån säger en sak (hovslageren) och ni säger en annan.. nu till helgen kan jag inte tänka mig att jag får tag på en hovslagare!

Allt är rörigt och allt är skit!

Senast ändrad av en moderator:

Men jag vet att det ser mörkt ut och lite hopp har man väl tappat. Speciellt när nån säger en sak (hovslageren) och ni säger en annan.. nu till helgen kan jag inte tänka mig att jag får tag på en hovslagare!

Jag har själv en fånghäst men hon har inte varit så dålig som din - inte än i alla fall. Jag vill egentligen bara säga att jag vet hur det känns. Fång är hopplöst eftersom alla säger olika.

Anledningen till att jag gick med här på forumet var att jag var i just den situationen. Det spelade inte ngn roll vem jag frågade veterinär, hovslagare eller hästägare med erfarenhet av fånghästar.Jag fick lika många olika svar som personer jag frågade. När jag hade varit med här ett tag så insåg jag att om man vill veta ngt om fång så är detta ett bra ställe att leta på. Med detta menar jag att det är inte fel att "lyssna" på de svar du får här.

Precis det är just därför jag vänder mig hit! Man brukar få vettiga svar av duktiga hästmänninskor.:)
Känns som jag har läst varenda fångtråd under de här dagarna...
Ska käka lite nu, så får vi se om jag kan ringa till min hovis igen. Det tråkiga är att jag har ju gråten i halsen hela tiden så jag kan ju inte prata vettigt..

sätt henne på butta! min ponny fick fång förra året shettis/whels,toh ut vet han skrev ut finadyn bh i 10dagar ingen förbättring,han varnade mej för butta då spec shettisar kan vara väldigt känsliga och få en enorm diarre som inte går att beh och man måste i 92% av fallen avliva hästen om det händer,men vad hade jag för val? jag bad han skriva ut det,hon bh i 10-15dagar,blev inte bra efter 12dagar så jag bestämde dag med min sambo om när han skulle avliva henne,vi hade gett upp hoppet. men sista bh dagen var hon helt återställd, tackar gud för detta varje dag! hade till och me ring försäkringsbolaget om hur man ska göra med blanketter,intyg vid en avlivning,även tittat på nya hästar på nätet. hade känts tungt att ta bort en kompis som man har haft sen hon var 5månader och hon nu var 11år.

Instämmer med föregående talare, byt smärtstillande och få hästen verkad! Med fången växer hoven fortare och det gör ont på hästen hon behöver en kort tå. Stå på dig gentemot vet! Min häst gick i 30 dgr innan jag stod på mig o sa att det MÅSTE vara fång. Vet hade tagit alla möjliga prover och det enda de kunde säga var att det INTE var fång. När vi kom till klinik tog det den vet 30 sek innan hon konstaterade kraftig fång. Min häst fick butta efter ett tag och det har tagit mycket bättre än finadyn (är dock ej ponny).

Men framförallt få hästen verkad! Hoppas att det löser sig för er. Det är nu snart 2 år sedan vet i princip dömde ut min häst, men nu är hon pigg o kry o vi kan rida henne som vanligt (hon får dock inte så mkt gräs, tyvärr). Ville bara säga att även om det ser mörkt ut så kan det gå vägen, men försök stå på dig så hästen får rätt vård! Finns inte ngn annan vet att ta ut?

Den 27 april fick min ponny fång ( haft förut) så jag gav henne en påse finadyne som jag hade kvar från förrförra året och vetrinär kom ut dagen efter och gav spruta och sa att jag skulle fortsätta med finadyne.
Men efter 8 dagar tyckte jag inte att det gav någon effekt. Hon ligger mycket i boxen och stapplar fram när hon får gå ut i stallgången så att jag kan mocka ordentligt.
Bad vet. att få metacam istället, och har haft det i två dagar nu.... men nej, hon verkar nästan ha blivit sämre än förut, svårare att resa sig upp osv. Ska man ge matacam en chans det kanske tar ett par dar innan jag märker någon skillnad?

Ska ringa vet imorn igen måste ha mer medecin, men det kanske får bli finadyne igen. Hon ville inte ge butta än, sa att det inte var något att rekomendera till ponny.

Nog om det. Nu var det min hovslagare jag skulle skriva om. Hade bokat tid den 28 april, vilket blev inställt eftersom hon hade ett så kraftigt fånganfall då. Bokade en ny tid till 7 maj. Men då ringde han samma dag och tyckte inte att det var någon idé att han skulle komma och verka och sko eftersom jag hade bokat tid till en klinik som vi ska till den 13 april och röntga och deras hovslagare ska titta på henne. Han var rädd för att han inte skulle få på några nya skor och några specialskor hade han inte hemma, eftersom hon hade så ont. Och det var bättre att ha på de gamla skorna än att vara barfota. Tänker han rätt?
Jag hade gärna velat att han kom och tittade på min tjej för och se om han hade kunnat hjälpa henne lite ifrån smärtan. Hon brukar ju skos var åttonde vecka och snart går vi in på tionde veckan! Det känns inte bra alls...
Ville nog mest skriva av mig lite och klaga över allt elände.
Det är ingen höjdare att se sin häst lida.

Jo en sak till. Hon har inte bajsat på hela natten. Brukar alltid ligga en tre till fyra högar annars. Känns lite oroväckande, vill inte ha ett kolikanfall i det här läget! Ger henne mag/tarm från krafft, det har hon ätit i en vecka nu. För övrigt äter blött hö (dricker dåligt), mineraler och en skvätt leisure mix som medecinen blandas i.

Vår fångponny blev på bättring men blev aldrig riktigt bra förrän vi gav henne örter (av sorten som vidgar kärlen i hoven osv) funkar bra, men försök med smärtstillande ett tag till och hoppas på det bästa. Mycket annat kan man inte göra. Se över fodret. Vid akut fång kan det vara bra att endast ge halm/fånghö ett tag tills det släpper.

Hade jag varit dig skulle jag fundera på om hästen verkligen behöver skos. Vår fångponny får inte ha skor för oss medan hon håller på med behandlingen. I stället tänkte vi köpa boots åt henne som man kan använda när hon behöver. Anledningen till detta är att hon verkas ungefär en gång i veckan av mig om tiden räcker till och att hovslagaren kollar till henne när han är ute och skor en av de andra hästarna, men det kommer de antagligen hitta på något bra på kliniken. Pricken (vår ponny) bättrar sig dock mer och mer för varje gång man verkar henne om man verkar henne ofta. Hon står verkligen och hänger på hoven man nyss har verkat som "Åhh, vad skönt, äntligen!" men det är ju säkerligen individuellt som allt annat.

Ang. det med att hon inte har bajsat: när våra hästar har haft kolik (har hänt 2 hästar) har vi fått order att ge vanlig bakjäst. Därför är det i princip det första vi gör när de blir dåliga. Vi fixar ljummet vatten och slänger i ungefär ½kg jäst tror jag det är som de sen ska dricka. Då blir det fart på magen vill jag lova. Kolla med vet. om du kan prova den blandningen kanske?

Ur FASS:

"Vid användning av fenylbutazon till föl och hästar av ponnyras tillrådes försiktighet. Biverkningar tycks uppträda oftare hos dessa än hos andra hästraser, troligtvis beroende på en sämre absorption, som kan medföra gastrisk irritation"

Jag har haft en D-ponny med fång som medicinerades med Fenylbutazon, och en shettis som behandlades med Finadyne. Jag antar att det fanns en tanke bakom detta, eftersom det var samma veterinär till båda...

Båda hade god effekt av sina behandlingar kan ju tilläggas:)

Ett halvt kg jäst?:confused:Låter mkt...

Japp men det är som sagt när de har kolikanfall. Jag är nästan säker på att det är ½kg vi ger. Däremot får man knappast i dem mer än hälften utan våld, så gott är det inte ;) Dock bra att försöka när de blir så dåliga. Mor min har vanan inne nu *stolt* Hon har behandlat två kolikhästar när jag inte har funnits till hands.

Hade jag varit i TS läge hade jag hur som helst pratat med vet innan jag behandlar för magen om man säger så. I det läget hästen är i nu vore det tråkigt om det blir fel.

När min häst fick fång så rekomenderade vårann vet att vi skulle sätta framhovarna i vattenbad 2-3 gånger per dag i ca 20-30 min, och sen låta dom stå på ett mjukt underlag som helst ska vara runt 20 cm. Tänkte mest på vad du kan göra gör att underlätta för den lilla hästen just nu.

Hoppas det ordnar sig

1/2 kg bakjäst, alltså 10 pkt. Vad i hela friden har du fått det ifrån?
(Studier har visat att 10gr ger full effekt för förbättring av tarmens mikroorganismer.) Syftar du på laxering så ska veterinär sonda med paraffin olja. Tvångsmata en häst med jäst :eek:

Halm/hö under akuta skedet tror jag inte heller på. Proteinbrist skulle jag inte vilja ha när man vill skynda läkningsprocessen i hoven!

Kolikanfall eller akut fånganfall (fångställning, svettas etc) kan jag hålla med om att det ska "svältas" den dagen.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 892
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 543
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 746
Senast: Ceta
·
Samhälle Funderade på om jag skulle skriva det här inlägget i tråden om svensk politik, men det fick bli en egen tråd. Under de senaste åren...
Svar
7
· Visningar
502
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Hjälp!
  • Valp 2025