Min ena hund biter min andra

qiva

Trådstartare
Vi har en 7-årig kastrerad taxhane och en 3-årig Rhodesian Ridgebacktik. För ca tre veckor sen flög tiken på hanen när jag lekte med dem, vi hade en av deras leksaker o lekte med när tiken helt oprovocerat "anföll" hanen o bet fast sig i strupen. Det hela slutade med tre stygn hos veterinären.
Ikväll hade jag lämnat dem hos mina föräldrar då jag jobbar natt och sambon va borta. Hundarna har varit där väldigt mycket och känner mina föräldrar väl. På kvällen släpper de ut hundarna på tomten (stor och inhängnad) och där finns tydligen en igelkott som taxhanen hittar, då flyger tiken på honom igen och denna gången tar tag om strupen igen och biter o skakar honom. Han får väldigt stora sår och ligger för tillfället på operationsbordet.

Vad gör man åt detta????????????
Avliva, "Sälja", Eller måste man alltid ha dem åtskilda från varandra.

Tiken är i övrigt genom snäll och har aldrig gjort eller visat tendenser till att göra nåt mot nån.
 
Sv: Min ena hund biter min andra

Jag kan egentligen inte ge dig ett bra svar. Du bör ha dem åtskilda när du inte är med. Hon vaktar saker uppenbarligen. Ge dem aldrig mat ihop, lek inte med dem tillsammans. Låt inga tuggben ligga och skräpa hemma, se till att de inte hänger under matbordet i fall någon tappar mat.

Min tik vaktar också saker och blir onödigt grinig när hon har en boll tex. Kommer det en annan hund då så smäller det. Jag vet inte hur man får bort beteendet, jag har prövat med allt från klicker, problemhundsutredning och hårda tag. Det enda som hjälper är att undvika situationerna som det handlar om.
Ta hjälp av en duktig hundinstruktör. Du behöver inte avliva henne men om du är orolig så kanske du kan omplacera eller kanske uppfödaren vill köpa tillbaks henne.
 
Sv: Min ena hund biter min andra

Det jag skulle göra om jag var i din situation är 1. Ta den bitande hunden till veterinär för att vara säker på att den inte har ont och är allmänt frisk och kry.
2. Kontakta en bra tränare som kan hjälpa dig.
Jag har själv ingen erfarenhet av detta problem, så du kommer säkert få många mer konkreta svar från andra här, många är duktiga på liknande beteenden - Detta är som sagt hur jag skulle agerat.

Från och med nu så håller du hundarna åtskilda om du inte har 100% kontroll och koll på dem och/eller eventuella resurser. Det är du skyldig den lille.
Hoppas att det har gått bra med honom! Förstår att det är en fruktansvärt jobbig situation du handlat i :cry:
 
Sv: Min ena hund biter min andra

Ja både leksaker o igelkottar kan uppfattas som resurser, speciellt av jakthundar.
 
Sv: Min ena hund biter min andra

Jag fick inte hämta hem taxen idag, förhoppningsvis imorgon:) Veterinären sa att han hade haft änglavakt.
Tiken ska få en chans till och imorgon ska jag kontakta uppfödaren för lite tips och hjälp. Jag har även kollat rundor efter någon tränare som kan hjälpa mig och dessa ska oxå ta kontakts med.

Taxen är väldigt bytesmedveten och hade vi vetat att igelkotten fanns där hade vi ju aldrig släppt ut hundarna. Givetvis kommer det vara 100% koll på hundarna när de är tillsammans och delade när vi inte är hemma. Får väl bygga om hundgården oxå.......
 
Sv: Min ena hund biter min andra

Usch va jobbigt för er :(

Men ha koll på hundarna hela tiden, jag har en än vars ena hund (Akita Inu) gjorde precis som din och tog tag i papillonen och ruskade honom , han dog av sina skador :(..dom hade bott tilsammans i över 4 år...
 
Sv: Min ena hund biter min andra

Jag är blödig för dom svaga men även hård mot dom hårda. ;)

Jag hade gjort som vi gjorde med vår weimaraner efter hon nöp tösens första kanin..Efter begravning med blommor och sång, skaffades en ny liten krabat. Weimaranern fick inte ens titta åt kaninens håll. Och jag litade inte en enda sekund på tiken. Det var punktmarkering av henne när vi var ute i vår inhägnade trädgård, där kaninen bodde i sin stora sommarbur.

Olyckan som skedde med första kaninen var att den då två-åriga sonen var ute ensam i trädgården och ville klappa kaninen. På nåt sätt fick han upp buren (som skulle föreställa barnsäkrad) och tog kaninen i knät, då kom tiken och jakthund som hon var, tog den ur händerna på honom och sen fanns det ingen kanin mer:(.

Så ja, jag var hård mot tiken när nya kaninen kom. Och hon lydde tack vare att lydnaden satt starkare än jaktlusten hemma i trädgården.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 767
Senast: Hermelin
·
Hundhälsa Efter mycket funderingar startar jag denna tråden med förhoppningar om lite råd, klok input och erfarenheter av liknande problem. Vi...
Svar
12
· Visningar
3 361
Senast: lady_vip
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 321
Senast: Sel
·
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 441
Senast: LelleLilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp