min dröm häst!!

U

ullis25

Vet inte riktigt var tråden ska ligga...

Men nu fick jag ett problem..! Jag har hittat min dröm häst på en annons,jag har inte träffat honom, men jag kände kärlek vid första ögonblicket :), så har jag inte kännt för en annons förut... ??? Vad ska jag göra? Jag har ju inte flyttat till landet än och byggt min lösdrift..och skulle behöva lära mig rida bättre, men det kan ju egentligen han hjälpa mig med. Han är född 2001 svart och mjölmule och alldeles underbar..... :smitten: På börjad inriden och inkörd... ååååååååååååååå. Tänk om jag ringer ägaren och får träffa honom och blir ännu mer förälskad....!! Känner att jag behöver desperata råd.. :D

Sv: min dröm häst!!

Följ hjärtat men gör inget som du får ångra pga ekonomi, ork, tid.! Blev förälskad i min nuvarande häst på annons...det verkade så bra och ja provred och hade honom på prov och nu har vi det helt underbart! Lycka Till

Håller helt med, känner du så, ska du absolut åka och kolla på den ,känns det rätt, köp den! :D ni kommer avguda varan.

En 5-åring påbörjad inridning? Är det en islänning, nordsvensk eller något annat långsamtväxande? Annars skulle jag vara försiktig.. Det kan vara knepigt lynne...

Jag ska inte vara negativ här nu då, men jag har träffat "min drömhäst" några gånger eller tja två i alla fall och ska börja läsa på högskola i höst... så jag kan inte köpa häst nu om jag inte ger upp den drömmen och lever hela mitt liv som personlig assistent, men hästen är underbar. Jag har dock bestämt mig för att det finns fler drömhästar där ute. Några kanske har lite bättre gång (han är något kort pga upprätade kotor) några kanske har lite mer energi (han är inte sådär hyperframåt) några kanske inte är lika gudomligt enkla att ha och göra med, men ändå trevliga...

Glöm inte att en nyligen inriden häst INTE kan hjälpa dig med ridningen, men det där att flytta ut på landet o ha lösdrift, det behöver du inte bekymra dig över tycker jag...

Rent förnuftigt skulle jag säga...nej... men jag vet ju inte allt...

ullis25 skrev:
och skulle behöva lära mig rida bättre, men det kan ju egentligen han hjälpa mig med. Han är född 2001 svart och mjölmule och alldeles underbar..... :smitten: På börjad inriden och inkörd...

Håller med IrishDraft, att en nyligen inriden häst skulle hjälpa dig med din egen ridning är helt omöjligt. Det är tvärtom, ryttaren ska hjälpa HÄSTEN genom ridningen. Och precis, om det inte nu är något trögväxande varför har den blivit inriden så pass sent?
Skulle definitivt säga nej. Men risk för att låta pessimistisk... :angel:

Det är en nordsvensk det gäller... glömde visst den detaljen... det jag tänkte på med ridningen, är att vi skulle gå hos instruktör, vill gärna lära mig western ridning.. och där är både han och jag nybörjare..Jag är inte ute efter en häst att rida "vackert" med dressyr och hopping, tävla mm. hoppas ni förstår vad jag menar.... Jag är ute efter en häst som jag kan utvecklas tillsammans med, vi ska åka på nh kurser och en massa andra roliga saker.. visst det kan man ju med en äldre oxå.Men jag vill oxå ha kvar min häst i måååånga år.Det som är bra med denna häst är att han har blivit mycket körd, och det är ju svårare och köra in en häst än o rida in den. Men som sagt han är inte helt oinriden, men vet inte hur länge han har blivit riden.Jag får helt enkelt ringa och kolla upp allt...!

Tack för alla svar!! jag uppskattar alla svar och funderingar ni har!

Även om du inte vill rida vackert som du säger så är det fortfarande tufft med unghäst som ens dom grundläggande hjälperna är befästa, och där är det din skyldighet att hjälpa honom på rätt väg, för annars hamnar ni på fel väg och du har fått en "problemhäst".

Så frågan är klara du att visa honom vilken rätt väg är, när du inte kan räkna med någon hjälp alls från honom?

Att tror att han ska hjälpa dig med ridningen är ungefär som att en förstaklassare ska lära läraren att läsa istället för tvärtom.

Mvh
Camilla(nu låter jag som väldens pessimist, men räkna med att det är tufft med unghäst om du inte har rutin själv)

Jag förstår att ni hakar upp er på det jag skrev om ridningen. det var inte den bästa formuleringen.. svårt och skriva hur man tänker och funderar och hur man menar..

ch791022 skrev:
Även om du inte vill rida vackert som du säger så är det fortfarande tufft med unghäst som ens dom grundläggande hjälperna är befästa, och där är det din skyldighet att hjälpa honom på rätt väg, för annars hamnar ni på fel väg och du har fått en "problemhäst".

Nu tror ju jag som själv har körhäst, att ridningen inte behöver
vara nåt större bekymmer.Är hästen välkörd så har den ju lärt sig lyssna o umgås med människor.Dessutom, en häst som är inkörd o van olika redskap brukar sällan bekymra sig om människan plötsligt sitter på ryggen i stället :p Det är mest en fråga om att lära känna varandra och hitta ett samspel. Och det gäller även om hästen är skolad på alla sätt o vis.:cool:

Åk och titta, man skall alltid förlja hjärtat. ta hjälp av en duktig tränare så kommer det gå jätte bra!:)

Liknande trådar

Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 854
Övr. Katt Kände att jag behöver få prata av mig lite ang. min annons ang. omplacering av katt. Den var inte lätt att lägga in, det har tagit mer...
2
Svar
29
· Visningar
2 632
Senast: Aviello
·
Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 859
Senast: Pudlan
·
Hästmänniskan Har ett appaloosa sto på prov sedan mitten på januari. Behöver nu hjälp då det är många problem runt detta!! Hittade en annons på...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 000
Senast: CindyLou
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar