Miljövänlig ogräsbekämpning?

Centaur

Trådstartare
Hur kan man bli av med diversa ogräs (tex lupiner, tistlar, guldris och några enstaka alsikeklöver) utan att använda gift?

Är det bara gräva upp för hand som gäller eller kan man ändra jorden genom gödsling el kalkning så att dom inte trivs?

Att plöja och så har vi redan gjort, men ogräset kom tillbaks snabbt... Som det är nu är det inga större problem men jag är rädd det ska ta över fullständigt om jag inte gör något åt det!

Sv: Miljövänlig ogräsbekämpning?

Finns ju "ogräsbrännare" som påminner om en liten eldkastare. Dock drivs ju brännaren av butangas (tror jag) frågan är hur miljövänligt det är. Jag har en sådan och ogräset dör men det tar lite tid att gå runt och bränna men det är skonsammare för ryggen än om man ska dra/gräva upp det för hand. Men jag vågar inte använda den just nu för här är enligt SMHI extremt torrt och mycket stor brandrisk.

Just alsickeklöver är nästintill omöjligt att bli av med, de andra ogräsen du har får ofta bukt med om du slår marken regelbundet så att gräset är sådär 10-15 cm och ogräset inte hinner fröa av sig - en betesputs till traktorn är mycket bra grejj att investera i.

Kanske ska försöka dra upp klövern då? Förra sommaren gick jag runt och sprutade all alsikeklöver med roundup, det hjälpte bevisligen inte ett dugg! Hur snabbt sprider den sig om man bara låter den vara?

Det är ganska små områden som är drabbade, mest längsmed staketet. Där finns nämligen ett dike med massa ogräs i, så det är därifrån det kommer. Man kanske får röja diket också så det inte sprider sig in i hagen igen.

Bränna vågar jag icke, känns som risken är stor att jag sätter eld på gräset istället då det är rätt torrt.

Liknande trådar

• Låst
Tjatter I tidernas begynnelse skapade den store Frith världen. Han skapade stjärnorna, och världen levde bland stjärnorna. Frith skapade alla...
106 107 108
Svar
2 157
· Visningar
68 947
Senast: Intejag
·
  • Låst
Tjatter Långt tillbaka i tiden, för många hundra år sedan, vandrade Tengel den onde ut i ödemarken för att sälja sin själ till satan. Han blev...
47 48 49
Svar
961
· Visningar
44 561
Senast: LindgrenV
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar