Miljöträning/Social träning *Buke"tävling"*

Sv: Miljöträning/Social träning *Buke"tävling"*

Förslag på punkt som kan läggas till (för oss som inte har tunnelbana;)):

Åka traktor

Jag är med. :laugh:

Måste man cykla själv eller är cyklande barn godkänt?
Och vad gäller angående egna katter och barnvagnar?

:D

Punkterna ska göras själv med hunden. Så upp på cykeln! :P Katter och barnvagnar, bara träffat på :) Inte h käkat upp varekn katt elelr barn då :p

Migo: traktor är noterat :D

Äsch, jag som lyste upp och tänkte att jag kunde få världens inspiration till att träna valpen här hemma nu - insåg ju att hon redan gjort större delen av listan :( Hon har till och med åkt färja två gånger redan, haha. Tunnelbanan är något som alla mina normalt sett får åka en hel del, men nu blir det bara hundfria besök hos familjen i Sthlm i sommar så den får valpjäkeln inte prova på förrän i vuxen ålder. Hon började träna på gallertrappor och spiraltrappor som 8 v gammal prick, hon har en husse som jobbar med mjölkkor och har således åkt både maskiner, träffat kor och klättrat i diverse konstiga saker där. Hon följer med mig överallt, och har då hunnit prova på alla typer av golvunderlag, fladdrande presenningar, folk i rullstol, gått bredvid barnvagn, åkt rulltrappa/hissar osv i all oändlighet.

Nåja, jag ska följa er andra och hejja på istället :D

Jag och Ixi är på

Dock har damen redan gjort en hel del av det som är på listan, men skadar ju inte att hon får tränas mer på det.

KL

Hmm var i Göteborg finns automatiska svängdörrar där hund får gå in?
Pressenning har vi aldrig stött på eller skott ( bara smällare och raketer ) inte heller spiraltrappa eller klinker tror jag. Men resten gör vi ofta :D

kl

Vilken kul grej :idea::D

Istället för spårvagn/tunnelbana kan vi som bor längre upp åka tåg istället!

Jag ska försöka ta mig tid till detta, men tar bara ena hunden då den store inte klarar gallertrappor odyl. :p

Vet inte heller någonstans här som vi får gå in genom automatiska svängdörrar, ska kolla upp det.

Vi är gärna med vi också! :)
Har ju flera hundar och de två gamlingarna är så världsvana att de gjort det mesta många gånger om så jag fokuserar på tvååringen.

Start på måndag blir perfekt, då har vi tid och möjlighet att åka runt och träna. Lägger upp listan på bloggen och ser till att komma ihåg den... :)

Hmmm..

Det mesta på listan är avklarat med vovvarna och det som inte är gjort finns inga möjligheter att göra heller tyvärr.

Trots att vi bor i ödeskogen och har övervägande del jakthundar är de fyrbenta tämligen miljötränade bara genom att vara med i vårat "normala liv" alltså :eek: :banana:

Mina hundar har också kryss på iaf 95% av punkterna redan. Men jag ser det som lite spark i baken att repetera...

Mina hundar har också kryss på iaf 95% av punkterna redan. Men jag ser det som lite spark i baken att repetera...

Visst är det så, det mesta gör man ändå, men att tänka till på det och kanske söka lite utmaningar. I går, innan jag läste tråden hade jag med mig yrvädret till dotterns fotbollsträning, eftersom sonen tyckte att det var tråkigt att bara titta på så fick yrvädret träna på att ligga still medans jag sköt några fotbollar på sonen i mål, sedan ligga still intill planen där barnen kom och sprang med varsin boll mot honom. Sedan traskade vi bort till lekparken och balanserade lite, fick honom att hoppa upp på ett bord osv.
För mig är det bra att tänka på att han ska följa med ibland, jag som tidigare har haft en hund som inte gick att lämna ensam har blivit bortskämd med en hund som faktiskt kan vara ensam hemma utan problem. Vilket gör att jag personligen slarvar med att ta med honom och ge honom utmaningar i "bebyggelse".
Däremot är han som fisken i vattnet runt stora maskiner, krossar som står och dundrar, lastbilar som passerar nära, ibland stannar och pratar en stund osv. Att gå i korta gallertrappor in i olika kupor för att fika en stund är toppen, där kan vi prata om belöning, gå upp för trappen och få fika! :D

Jag är på!

Det mesta är lätt fixat och sånt vi gjort förut, bil har vi ingen egen men lär ha åkt med ett gäng andra under sommaren, färja kanske blir svårt men vi får se helt enkelt.

Hehe, ursäkta lite OT men jag missade att det var hundforumet, trodde att det gällde social träning för människor och blev lite ställd när jag läste vad vi skulle göra/ha gjort! :D

Repetera kan man ju förvisso göra, men ingen av mina har något direkt behov av det. Dom är alla väldigt starka i miljödelen. Valpen spenderade sin första vecka hos mig genom att göra flera flygresor, gå på flygplatser, klättra i trappor, gå i automatiska dörrar som snurrar runt etc. Och vid alla tillfällen som vi gjort samma saker när vi rest, så blinkar hon inte ens. Så det känns tillräckligt väl befäst :)

En av dom har inte samma sociala färdigheter som resten av flocken, men hon är också den enda som faktiskt är reserverad och inte vill umgås med främmande människor. Så där stoppade jag efter att hon lärt sig alla nödvändigheter, exempelvis veterinären, att inte bry sig om trängsel och vidrörning där och utställningsträningen (Domaren går ju rakt på, klämmer hårt etc).

Men du, ingen av min har behov av det heller? Men det kan vara roligt? :) Jag har redan gjort allt på listan, men gå ihop ett gäng och åk hiss då? Passivitetsträna i hiss med 5 hundar? Gör egna varianter av dem? :)

snurrfian: Toppen, kolla på fotboll/vara vid fotbaollsplan när den används är med på listan :)

Hotell? ner i receptionen får man väl ha med dem in iaf? fråga? :) hotell Gothia tror jag man får det iaf. I stenungsund har de iag svängdörrar utanför mataffären (i själva gången där får man gå med hundar.) Inomhusgalleria?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka