Miljöskyddet vill fota gödselstacken

Miagi

Trådstartare
Vad innebär det?

Inte nog med att länsstyrelsen har bråkat med oss i många år om små mått hit och dit, nya regler och dispenser.

Nu ringde miljöskyddet från roslagen och ville komma ut och fota våran gödselstack!

Jag bad dem att istället ta kontakt med markägaren/hyresvärden som har ansvaret för gödselhanteringen.
Men nej det var inte alls så... det skulle bara ta en kvart och de ville veta hur många hästar och hur vi sköter gödsel hanteringen.. Hmmmm.

Jaha jag bokade in en tid men en vecka senare än vad de ville, de verkade så himla angenäma.. inte för att strula utan enbart för att jag inte kunde denna vecka men oxå för att gödselstacken ser fördj*vlig ut!

Traktorn pajjade i vintras och går inte att laga.. Efter all denna snö så har våra inackorderingar behagat att tömma lite överallt flera meter utanför plattan... Dödligt trött.. när man väl får ordning på dem så kommer deras medryttare och gör samma sak.. Ruta ett.. Så jag har mycket skottning på stacken att göra... vi pratar flera m3. Grannen kanske kan hjälpa med sin traktor därför förhalade jag det lite;)

Så vad kan de säga Miljöskyddet?
Någon som har haft dem ute nyligen?

Lite orolig blir man... Vad är haken?
Råd?

Sv: Miljöskyddet vill fota gödselstacken

Är det kommunens miljö och hälsa eller är det någon organisation?

Va är problemet?
Håll dig till de regler och föreskrifter som finns rörande storlek i förhållande till antal hästar, samt skydd mot avrinning till grunden så är det inget problem.

Om länsstyrelsen har varit efter dig i flera år, så är det ju bara tecken på att DU inte vill godta de regler som gäller rörande storlek och utförande på gödselstacken i föhållande till det antal hästar som är uppstallade.

Att traktorn är sönder är ingen ursäkt, bara att bita i sura äpplet och hyra in någon som fixar med gödselstacken under tiden det tar att köpa ny traktor.

Va är problemet?
Håll dig till de regler och föreskrifter som finns rörande storlek i förhållande till antal hästar, samt skydd mot avrinning till grunden så är det inget problem.

Om länsstyrelsen har varit efter dig i flera år, så är det ju bara tecken på att DU inte vill godta de regler som gäller rörande storlek och utförande på gödselstacken i föhållande till det antal hästar som är uppstallade.

Att traktorn är sönder är ingen ursäkt, bara att bita i sura äpplet och hyra in någon som fixar med gödselstacken under tiden det tar att köpa ny traktor.
Kan inte göra annat än att hålla med.

Ts: Om det nu är så att myndigheterna "bråkar" med er om allt möjligt, kan det inte vara en idé för er att sätta er in i lagstiftningen och kanske, kanske rådfråga myndigheterna/ grannar osv. så att ni gör rätt istället? Det finns varken tid eller intresse för någon myndighet att köra någon sorts personlig terror på folk bara för att..

Jag skulle insisterat på att veta syftet med fotograferingen innan jag gav mitt godkännande till fotografering.

Ja vi har haft samma besök, och besöket går ut på en hel genomgång av miljön i stallet så det gäller alltså inte enbart gödselstacken även om den blir föremål för granskning den med.
Det är dessa nya regler som börjar slå fullt ut, och där mottot är från jord till bord även om få hästar hamnar där. Och det handlar bl a om inköp av foder, gödselhantering, sophantering, osv. Det kommer att bli en hel del kan jag lova dig. Och det här är bara ett rutinbesök, oftast blir det bara ett sådant om allt är i ordning.

Va är problemet?

Håller med där, har man inget att dölja sas borde man inte ha några problem med att de kommer ut och tittar.

Om allt är i sin ordning, varför skulle det vara jobbigt att de kommer ut? Om ni följer reglerna blir det ju inga påföljder..

Jag kan förstå att det kan kännas lite obehagligt, för så är det med kontroller oavsett vem som gör dom och varför. Många olika tankar som kan fara genom huvudet på en innan den blir gjord. Men har man allt i ordning så ska det ju inte vara några problem. Är det tvärt om så att man vet att att man inte följer reglerna. Ja då ska man ju må dåligt av det. Då är det ju bara att se till att rätta till det som är fel eller ta konsekvenserna av det.
Att kommunen kommer ut för att titta gödselplatta m m är för att miljöbiten ligger kvar på kommunen när Länsstyrelsen tagit över ansvaret för djurskyddet. Så på det sättet är det ju inget konstigt att dom kommer ut + att det troligen inte hänger ihop med att djurskyddet tidigare haft synpunkter på mått m m.

Jag har sökt med ljus och lykta efter någon i min kommun för att höra vad som är rätt och riktigt när det gäller just gödselhantering.

INGEN vet någontin :eek:

Nu har jag inget eget stall men jag och min man har varit och tittat på många gårdar, en vacker dag ska vi ha en :idea:
Då vill jag innan veta hur reglerna är så man vet hur mkt fix som ska göras.

Har även haft ett långt samtal med jordbruks verket.
vart förvånad av hur lite info jag fick.
Sa att jag hade tänkt minst 10 h på 3 hästar.
Fick till svar "att det är ju minsta laget, mer rek. än så kan jag tyvärr inte ge"

Fick även veta saker jag inte hade ngn aning om. som att jag måste ha tillstånd för att få hantera hästmat...? Någon som hört ngt om detta?

Nu har jag rätt så bra koll ändå hur jag vill ha det och framför allt hur det ska vara men ändå...

Problemet är att vi har haft 3 besök, men eftersom de bytt myndigheter (heter det så) 3 ggr sedan år 2000 så har det kommit ny koll varje gång, med nya regler som följd, vilket givetvis vi anpassat oss efter. Utan problem, jo ekonomin tar ju stryk för att saker och ting ska tas bort, byggas om eller liknande.
När kommunen hade ansvaret över djurskyddet så slarvade de bort våran ansökning och eftersom det inte hade varit något krux så brydde vi oss inte mer om det. Vi hade fått alla mått med påslag på 5% (så gjorde de förr om allt var i sin ordning) vilket gjorde att alla hästar stod lagligt. Så det kändes lugnt. Takhöjden har ju alltid varit ett problem.

Nu när länstyrelsen kom så var det med hårdhandskarna. Nya regler, nya mått, alla boxar för små, vi pratar 10-50 cm2, nästan alla hästar för stora, de gamla tillståndet gällde inte, eller ja vi hade som tur var en kopia på ansökningen till kommunen som var till grund. Då kommunen inte hittade våra dukument :mad:
De flesta ändringar vi gjort i stallet tidigare hade inte varit nödvändiga.

Tjafset nu beror bara att hästarna som stått där i 5-10 år är för stora, dispenser sökta men det händer INGET... Vi har byggt till ventilation enligt ök. Men strax efter det hade de"kommit på" att det skulle NOG vara bra att sätta in en ventilation i varje box. Det skulle inte bli bra! Vi har inte dålig luft alls, men detta var ju viktigt.

Gödselplattan är gjord efter antalet hästar inget konstigt med det. MEN vad är det som säger att den är laglig idag. Lännstyrelsen tyckte den låg för nära stallet. Läs baksidan av stallet, med en mur, för det kunde lukta.

Det är anledningen till varför jag känner obehag av dessa kontrollanter inget annat! De viftar med sitt spö hit och dit, gör si, gör så utan att ha en bra förklaring på varför, de hänvisar till statistik, men de kan inte skicka papper på denna olycks-statistik på ex gallermellanrum(min uppfattning!) -Vi vill verka förebyggande säger de.

Helheten är bra, hästarna sköts bra. Jag tycker det är fel att man ska behöva stänga ett stall för att en box är lite liten i dagsläget enligt dessa tabeller. Men som var godkänd för 4 år sen, samma häst, samma box.....

Men visst vi bor på en ö, så grundvattnet är en viktig del i det hela. Så det är en aspekt.

Å nej en trasig traktor är ingen ursäkt, det är ännu ett problem i härvan..

Miagi- som förövrigt brukar ha den snyggaste och pråligaste dyngstacken i stockholm! :)

inte kommunen tror jag, det är miljöskyddet i roslagen (om nu inte kommunen använder dem?). Jag bor inte i roslagen.

Är det inte så då att din kommun ingår i Södra Roslagens miljö och hälsoskyddskontor. Det är flera kommuner som har gått ihop om just miljö- och hälsoskydd.

Sedan ska man ha klart för sig att de mått som står i djurskyddsföreskrifterna är minimimått. Kan tyckas fånigt att bråka om centimetrar, men känner man till att det rör sig om minimimått så kanske man förstår att några centimetrar mindre = ännu längre från optimala storleken på en box t ex.

Djurskyddslagen är en förebyggande lagstiftning och därför ska skaderisker förebyggas, inte ändras om det råkar hända något en vacker dag.

*spekulerar*

Kan det inte vara så att den låg så att gödselångorna från stacken gick rakt genom tilluften in i stallet? Det har jag varit med om i ett stall, inte så smart.

Då och då är det faktiskt människor som utför inspektionerna som inte har ens ett hum av hästkunskap.Vi har fått nya djurskyddsinspektörer hela tiden i våra krokar.
En hästbonde hos oss blev tillsagd att han var tvungen att ha sällskap i hagen till sin avelshingst och detta är inget skämt!Han fick be avelsförbundet att hjälpa honom göra en skrivelse och föklara läget.

Jo, då hade jag förstått. Men vi har ingen tilluft på den sidan alls. .. Fortfarande konfundersam men ingen anmärkning i protokollet...

Miagi;14369323Gödselplattan är gjord efter antalet hästar inget konstigt med det. MEN vad är det som säger att den är laglig idag. Lännstyrelsen tyckte den låg för nära stallet. Läs baksidan av stallet skrev:
Vi har en enkel gödselplatta, iof lutning och mur så det blir inte läckage, och 4 hästar, jag har inte uppfattat det som de ändrat reglerna för plattorna på något sätt.

Kollat hel botten, sprickbildning?
Kollat att inte regnvatten från taket kan rinna in på plattan?

:confused::confused::confused:

Vart tycker dom att en gödselstack ska ligga då???

Självklart här:

http://www.ystadsallehanda.se/skurup/article1445605/Hastdynga-dumpades-utanfor-kommunens-dorr.html

Lite kul att de franska metoderna börjar komma till Sverige också, jag har väldigt länge tyckt att svensken i gemen låter sig villigen behärskas av mer eller mindre (in)kompetenta kommunalpolitiker.

Här i Sjöbo har de tex byggt en ny korsningsvariant mitt i byn- där det innan var ett hederligt vanligt fyrvägskors med väjningsplikt från två av hållen (mindre gatan väjningsplikt) så har dom nu gjort en variant som är närmast livsfarlig för att den är fullkomligt ologisk. Inte en minirondell vilket hade funkat bättre utan man har nu bestämt att huvudgatan ska svänga och så har man gupp och grejs. Jag har varit nära att bli påkörd av andra bilar den senaste månaden ett par tre gånger av folk som inte kört där ofta sedan omläggningen- dvs kör man enligt nya anvisningarna löper man stor risk att ha en annan bil i sidodörren.

Men undrar ......

:rofl: Stackars Skurupsborna som "hann känna lukten av hämdaktionen"!!! Måste varit mycket traumatiskt för dom :cool:

Den där korsningen låter ju mycket väl genomtänkt, verkligen. Suck.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Utreda för allergi eller inte
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka