Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men det är inte så att man anmäler folk man inte vill bli ovän med.
Man anmäler väl inte för att bli ovän med någon. Anledningen till anmälan ska väl vara att man tror att djuren far illa?
Jag skulle kunna tänka mig att anmäla någon jag inte vill bli ovän med, det har inte med saken att göra. Men givetvis är det mycket bättre om man först tar kontakt med vederbörande, innan man anmäler. Sedan är det lite synd att man kan anmäla anonymt - man borde trots allt kunna stå för vad man anmäler.
Som en inspektör uttryckte det här så är de skyldiga att kontrollera alla anmälningar - men de som prompt vill vara anonyma brukar de inte behandla lika skyndsamt och noga. Det är tydligen i majoriteten av fallen rena okynnesanmälningar.
När det gäller grannar som anmäler så vet oftast den anmälde om det och gissar att det är den som har anmält. Det bästa är att grannarna pratar med varandra i första hand, blandas myndigheterna in direkt så blir det känslomässigt jobbigare för de inblandade dvs om man nu är "säker" på vem anmälaren är.
Givetvis är jag helt emot att använda anmälningar som något redskap för att komma åt en ovän! Givetvis är det bara djurskydd som anmälan skall grunda sig på.Jag håller i princip med - men tycker att det är synd att så många av de anonyma anmälningarna används i andra syften än för djurens bästa.
Givetvis är jag helt emot att använda anmälningar som något redskap för att komma åt en ovän! Givetvis är det bara djurskydd som anmälan skall grunda sig på.
KL
vad är det för fel med hästar i trädgården? Det kan väl vara en bra lösning om man är för lat för att klippa gräset.
Håller med!
Visst är det bra att folk kan anmäla olika misshälligheter, men många gånger ligger det ju andra skäl bakom, tyvärr. Och som i detta fall med "hästar i trädgården" så verkar det ju finnas en enorm bristande kunskap, samt feghet! Har man synpunkter eller funderingar så varför inte knacka på och fråga!
Dessa inspektörer kunde ju ha fått lägga sin energi där det verkligen behövdes om anmälaren både haft lite mer kunnande och kurage!
Kicki
Det finns såvitt jag vet inget krav i lagstiftningen på att hästar skall ridas. Så varför ens ta upp en sån sak?
När det gäller grannsämjan så kan det nog vara bättre med en anonym anmälan dessutom.
Hälsovårdsmyndigheten har tagit upp det när de varit ute hos mig, inte bara ridningen, utan hur många ggr per vecka unghästen hanterades och fick komma ut på promenad.