Middagstips

pepp

Trådstartare
Jag och karln har helt tappat våran matmotivation. Varje dag är det "vad ska vi äta?"
Vi söker hyfsad enkel mat (max 1 h att göra) som gärna går att göra storkok på. Låter ju enkelt såhär i skrift, men har en liten kravlista också :D

- Ej köttfärs/rött kött
- Inte kyckling
- Mjölkprotein/glutenfritt
- Så mycket vegetariskt som det går

Vi hade massor av bra rätter vi åt tidigare, men såklart har vi förätit oss på dom flesta :grin:
Dom rätterna är:
- 2 olika sorters linsgryta
- Torskgryta
- Kycklingthaigryta
- Tacos
- Räkpasta

Det står helt still i huvudet, haha. Idag slängde vi in 2 laxbitar i ugnen, åt med råris och spenat, men det var ingen höjdare då vi förätit oss på lax också :D

Olika typer av soppor? Går att variera i oändlighet och enkelt att göra vegetariskt. Vegetarisk wok? Risotto med olika innehåll? Grönsaksbiffar av olika slag? Vegetarisk lasagne?

Mitt bästa tips är att ni annars bestämmer en dag i veckan när ni sätter er tillsammans och gör upp en matsedel för veckan, då kan ni också googla tunt eller bläddra i kokböcker för inspiration! Sedan kan ni också åka och handla för hela veckan så ni har det mesta hemma. :)

Något som jag absolut älskar är quornburgare. Det är väldigt gott!
Sedan finns det också soyanuggets. Jag brukar göra ungefär sex stycken, sen så gör jag en dipp och dippar.

Och om ni tycker om det, så kan ni göra sushi.
(Det verkar som att ni går efter samma vegetarianism jag hade ett tag, alltså att ni endast äter skaldjur och fisk. Har jag rätt?)
Dessutom så finns det misosoppa med tofu, som är väldigt gott. Ni kan krydda det om ni inte vill ha det så milt. ^^

Chili con carne med röda linser istället för köttfärs.
Wokade grönsaker, massa broccoli och koka riset tillsammans med en grönsaksbuljongtärning.
Dillkokt potatis med torskfiléer i ugn (alternativt panerad torsk). Remouladsås till. :Q
Risnudelsoppa kokad med kryddpåsar från Samyang spicy flavour nudlar (de lila förpackningarna).
Majsspaghetti med kikärtsröra (typ stek kikärtor och låt puttra i sojagrädde, gf soya).
Tomatsoppa med basilika (rekommenderar Blå Bands!) och majspenne.
Potatis- och purjolökssoppa!

Jag är gluten/laktos. Ser fram emot fler tips! :D

Bönfärssås! Tillaga som vanlig köttfärssås men ha typ kidneybönor och röda linser istället för köttfärs (och kanske morot/paprika/squash?) och rödvin eller något som förhöjer smak och färg (tomatkross funkar säkert lika bra, men det går bort för min del :)

Annars något så enkelt som att koka ihop linser, ris, valfri mix av frysta grönsaker och någon slags protein till (fisk? Vegetariska substitut eller vad som helst) alt. Fylla paprikor med denna (eller liknande) "röra"
:)

Vi är helvegetarianer hela familjen (ja utom djuren då) men fuskar med lax ibland. Har egna höns=egna ägg. Nu gör vi väldigt sällan storkok för vi har en pissliten frys som alltid är proppfull men några andra vardagsrätter vi brukar laga;

Rotfruktsgratäng
Pasta med tomatsås (gärna med riven ost)
Linsgryta
Grönsakswok (+ev quornbitar) med kokosmjölk och curry. Ris till.
Vegburgare av olika slag tex Hälsans Köks eller Quornburgare, linsburgare eller Portabellosvamp
Vegkorv med bröd
Nu på hösten blir det mycket mat med svamp, främst kantareller. Som tex kantarellsoppa+toast, pasta eller klyftpotatis med svampsås, paj..
Olika sorters soppor
Grönsakslasagne

Kommer säkert på mer när jag går och lägger mig...

Och om ni tycker om det, så kan ni göra sushi.
(Det verkar som att ni går efter samma vegetarianism jag hade ett tag, alltså att ni endast äter skaldjur och fisk. Har jag rätt?)
Dessutom så finns det misosoppa med tofu, som är väldigt gott. Ni kan krydda det om ni inte vill ha det så milt. ^^

@Ryttaren Vi är egentligen inte vegetarianer, vi äter kött/kyckling. Men båda föredrar veg. kost så det andra blir bara vid enstaka tillfällen :)

Vad tusan, hela min text kom inte med :( :(
Tack för alla svar! Ska testa göra några av era förslag när lönen trillar in! Har testat göra linsfärssås, som faktiskt blev helt okej. Bra att ha med som matlådor, blir mycket och är billigt att göra :)

Jag och karln har helt tappat våran matmotivation. Varje dag är det "vad ska vi äta?"
Vi söker hyfsad enkel mat (max 1 h att göra) som gärna går att göra storkok på. Låter ju enkelt såhär i skrift, men har en liten kravlista också :D

- Ej köttfärs/rött kött
- Inte kyckling

Vi hade massor av bra rätter vi åt tidigare, men såklart har vi förätit oss på dom flesta :grin:
Dom rätterna är:
- Torskgryta
- Kycklingthaigryta
- Tacos
- Räkpasta

Det står helt still i huvudet, haha. Idag slängde vi in 2 laxbitar i ugnen, åt med råris och spenat, men det var ingen höjdare då vi förätit oss på lax också :D
Jag brukar göra en as god kycklinggryta. Det går säkert att ha fläskfile i eller något annahäsddd

- Ej köttfärs/rött kött
- Inte kyckling

Dom rätterna är:
- Torskgryta
- Kycklingthaigryta
- Tacos
- Räkpasta

Brukar göra en asgod kycklingrätt. Du kan nog ha vilket kött som helst i som du äter.
●Stek köttet
●blanda grädde(nån ni kan äta) med mango chutney efter smak.
● vill man ha lite spicy så ha i sambal olek
● in i ugn på 200 grader tills den fått lite färg.

Eller en risotto
Bulgur är väll glutenfritt? Eller couscous
Rör i vad ni vill ha. Svamp och ärtor är gott. Bönor kanske? Stek grönsakerna och häll i kokt ris (annat i ditt fall) och häll på grädde så det blir lite krämigt.

Jag brukar göra en as god kycklinggryta. Det går säkert att ha fläskfile i eller något annahäsddd

Brukar göra en asgod kycklingrätt. Du kan nog ha vilket kött som helst i som du äter.
●Stek köttet
●blanda grädde(nån ni kan äta) med mango chutney efter smak.
● vill man ha lite spicy så ha i sambal olek
● in i ugn på 200 grader tills den fått lite färg.

Eller en risotto
Bulgur är väll glutenfritt? Eller couscous
Rör i vad ni vill ha. Svamp och ärtor är gott. Bönor kanske? Stek grönsakerna och häll i kokt ris (annat i ditt fall) och häll på grädde så det blir lite krämigt.

Tack :) både bulgur och couscous innehåller tyvärr gluten!

Har inte heller testat couscousen. :o Vet inte om det finns gf bulgur? Jag är galen i ris och vildris, så jag känner inte att jag har behov av något substitut för bulgur/couscous egentligen. :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka