Bukefalos 28 år!

Michael Schultz: "Vad har vi för strategi för det här i framtiden?"

Att folk inte har råd att tävla idag som innan pandemin är väl inte så konstigt när det i övrigt blivit så jäkla dyrt att leva. Senaste meetinget betalade vi 350 kronor per klass (vi red fyra klasser), 210 kronor veterinär, 1800 kronor box fredag-söndag. Till det kommer boende för oss som är vanliga människor och inte har råd med hästbuss med bodel (eller någon hjälp att dra dit en extra husvagn), mat och så klart att åka till och från tävlingen. Är man en vanlig knegare med en vanlig normlön blir det inte så många meetingtävlingar per år. Vi försöker gynna de i vår närhet som anordnar tävlingar, tyvärr är det inte så många arrangörer här i år som anordnar LA och över, de klasser vi rider. De allra flesta som tävlar ponnytävlingar är ju liksom normfolk, även om det är de rika som har råd med allt som syns, men det är klart att tillhör man inte de rika så är det svårt att rida lika många tävlingar nu som innan.

Sedan finns det ju de tävlingsarrangörer som har tävlingar tre veckor i rad dit alla vill som kan ta hur mycket som helst, alltid på bekostnad av små landsortstävlingar. Micke är vettig och har vettiga åsikter, men ridsportförbundet måste göra något om de vill fortsätta ligga i topp, utan bredd ingen topp.
 
Är han verkligen så förvånad över att folk inte köar för att spendera pengar just nu? Problemet är ekonomin.
 
Jag tycker Sverige ska fortsätta att satsa på ridskolor.
Att försöka få ner kostnader för tävlingsarrangörer så att även massan har råd att tävla och att arrangörerna som många gånger är ideella går runt på att ha tävlingar, att fördela ut kval etc på fler klubbar och så vidare behöver ju dock inte utesluta att satsa på ridskolor?
 
De kanske ska välkomna lite konkurrens.
Det är nog inte problemet. Jag tycker uppriktigt synd om många vanliga ridklubbar som får kämpa för att få ihop sina tävlingsdagar alls mot dessa stora jättar som har avlönade funktionärer och är vinstdrivande företag. Flera meeting som drivs av mindre klubbar till billigare priser har lagt ner i år till exempel - det lönar sig inte att ha hundra starter per dag på en tävling, knappt ens det. DET gynnar inte den stora massan av tävlande. Bara eliten och möjligen de strax där under.
 
Det är nog inte problemet. Jag tycker uppriktigt synd om många vanliga ridklubbar som får kämpa för att få ihop sina tävlingsdagar alls mot dessa stora jättar som har avlönade funktionärer och är vinstdrivande företag. Flera meeting som drivs av mindre klubbar till billigare priser har lagt ner i år till exempel - det lönar sig inte att ha hundra starter per dag på en tävling, knappt ens det. DET gynnar inte den stora massan av tävlande. Bara eliten och möjligen de strax där under.
Problemet är väl att man släppte all central samordning av tävlingsanökningar, nuförtiden så om man ansöker i tid så får man anordna hur många tävlingsdagar som man vill. Allt i förhoppning att marknaden själv skulle sortera ut de dåliga tävlingarna, i själva verket så har det drivit fram ett oligopol framför allt när det gäller utomhus tävlingarna.
 
De kanske ska välkomna lite konkurrens.
Micke anordnar ju tävlingar med superbra premier. Har även ett underlag av toppklass, men har ändå små startfält. Problemet är ju att en del arrangörer får ha tävlingar onsdag-söndag tre veckor i rad. Då har de klasser från 0.90-150 och både ponny och häst. De tar ekipage från alla andra arrangörer både nära och långt bort.
 
Micke anordnar ju tävlingar med superbra premier. Har även ett underlag av toppklass, men har ändå små startfält. Problemet är ju att en del arrangörer får ha tävlingar onsdag-söndag tre veckor i rad. Då har de klasser från 0.90-150 och både ponny och häst. De tar ekipage från alla andra arrangörer både nära och långt bort.

Jag menar att ridsportförbundet måste få konkurrens. Det vill säga andra förbund måste få ta plats och du som ryttare/kusk ska kunna få vara medlem i hur många förbund man vill och tävla för hur många man vill.

Ridsportförbundet ska skita i vad jag gör på min fritid så länge jag följer deras regler på deras tävlingar. De kan idag ta vilka avgifter som helst vilket gör det dyrt för arrangörer.
 
Jag menar att ridsportförbundet måste få konkurrens. Det vill säga andra förbund måste få ta plats och du som ryttare/kusk ska kunna få vara medlem i hur många förbund man vill och tävla för hur många man vill.

Ridsportförbundet ska skita i vad jag gör på min fritid så länge jag följer deras regler på deras tävlingar. De kan idag ta vilka avgifter som helst vilket gör det dyrt för arrangörer.
Fast den stora biten är inte avgiften till förbundet. 15-20 kr/start beroende på distrikt. Det förbundet centralt tar in är licensavgiften. T.ex. uppstallning styrs ju inget av dem. Men ändå kan en box kosta 1800 kr för en helg.
 
Fast den stora biten är inte avgiften till förbundet. 15-20 kr/start beroende på distrikt. Det förbundet centralt tar in är licensavgiften. T.ex. uppstallning styrs ju inget av dem. Men ändå kan en box kosta 1800 kr för en helg.

Det är ju inget som någon kan styra, det har du rätt i.

Men, om uthyrarna har fler förbund att kopplas till kanske de också kan gå ner i pris med tanke på att de får fler uppdrag. Man ska inte underskatta hälsosam konkurrens, menar jag. Det kan faktiskt visa sig ge resultat där vi inte trott att det gör det. Men, det kan ju bara bevisas i efterhand.
 
Det är ju inget som någon kan styra, det har du rätt i.

Men, om uthyrarna har fler förbund att kopplas till kanske de också kan gå ner i pris med tanke på att de får fler uppdrag. Man ska inte underskatta hälsosam konkurrens, menar jag. Det kan faktiskt visa sig ge resultat där vi inte trott att det gör det. Men, det kan ju bara bevisas i efterhand.
Uthyrarna är ju oberoende, dessutom är boxarna i princip alltid bokade.
 
Det är ju inget som någon kan styra, det har du rätt i.

Men, om uthyrarna har fler förbund att kopplas till kanske de också kan gå ner i pris med tanke på att de får fler uppdrag. Man ska inte underskatta hälsosam konkurrens, menar jag. Det kan faktiskt visa sig ge resultat där vi inte trott att det gör det. Men, det kan ju bara bevisas i efterhand.
Uthyrarna är överhuvudtaget inte knutna till något förbund, dom hyr gladeligen ut till klubbar från andra förbund. Det stora problemet med uppstallningsboxarna är att i nuläget finns det i stort sätt bara en stor aktör kvar på marknaden eftersom dom köpte upp den andra aktören.
 
Det är ju inget som någon kan styra, det har du rätt i.

Men, om uthyrarna har fler förbund att kopplas till kanske de också kan gå ner i pris med tanke på att de får fler uppdrag. Man ska inte underskatta hälsosam konkurrens, menar jag. Det kan faktiskt visa sig ge resultat där vi inte trott att det gör det. Men, det kan ju bara bevisas i efterhand.
Om man tittar till några av de största uthyrarna så är ju det travbanor. Det kostar lik sjutton 1800 att hyra box över en helg för ponnyryttaren som vill på meeting medan du kommer undan med 400 för en travtävling.
 
Om man tittar till några av de största uthyrarna så är ju det travbanor. Det kostar lik sjutton 1800 att hyra box över en helg för ponnyryttaren som vill på meeting medan du kommer undan med 400 för en travtävling.
Herrejisses! Hur är det är en hyra privat, utanför tävlingsplatsen? Lika dyrt, eller inte så populärt pga mer omständigt?
 
Uthyrarna är överhuvudtaget inte knutna till något förbund, dom hyr gladeligen ut till klubbar från andra förbund. Det stora problemet med uppstallningsboxarna är att i nuläget finns det i stort sätt bara en stor aktör kvar på marknaden eftersom dom köpte upp den andra aktören.
Ja och de åker helst inte till mindre arrangörer. Var stört omöjligt att få tag i boxar förra året. Många meeting på landsorten hade de problemen.
 
Om man tittar till några av de största uthyrarna så är ju det travbanor. Det kostar lik sjutton 1800 att hyra box över en helg för ponnyryttaren som vill på meeting medan du kommer undan med 400 för en travtävling.

Ja och de åker helst inte till mindre arrangörer. Var stört omöjligt att få tag i boxar förra året. Många meeting på landsorten hade de problemen.
Som arrangör till meeting som måste hyra in boxar så har man vanligtvis väldigt liten marginal på uppstallning, det är nästan självkostnadspris. Man riskerar snarare att gå back om man inte lyckas hyra ut boxarna man i sin tur har hyrt. Detta gör att det blir en rätt stor risktagning om man som klubb ska starta upp ett nytt meeting, inget meeting är jättestort det första året man arrangerar det.

I och med att uppstallningsavgiften för arrangörer som behöver hyra boxar sätts av en dominerande aktör så är ju travbanorna inte dummare än att dom utnyttjar sin ställning och tar ut en saftig marginal på sin uppstallning.
 
Herrejisses! Hur är det är en hyra privat, utanför tävlingsplatsen? Lika dyrt, eller inte så populärt pga mer omständigt?
Vi hyr privat ibland. Brukar väl kosta 3-500 per natt. Men tjusningen på meeting är ju många gånger att vara på plats. Vi har en ponny som inte fungerar om hon bara ska promeneras och ridas, hon behöver hage så henne behöver vi alltid hyra till utanför tävlingen.
Inte heller till norra Norrland
Kan tänka mig det 🙈
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ett personlig perspektiv Stress för mig kan vara att lyssna på en föreläsare som pratar fort för att hinna säga allt inom sin tidsram...
Svar
0
· Visningar
314
Senast: IngelaH
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det här är blandat stolpar från dagens föreläsning och "påståenden" från diskussionsfrågorna som handlar om intressen och självkännedom...
Svar
0
· Visningar
189
Senast: IngelaH
·
Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
6 165
Senast: hastflicka
·
Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 978
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp