Fredag

Trådstartare
Är det någon som känner till något om Métalls temperament och hanterbarhet? Någon som varit/är i hans närhet?
Jag har sett honom på hingstvisning, men det är inte riktigt samma sak.

Har bara träffat ett par. Men de har varit filbunkar.
Av bekanta i Holland, har jag bara hört gott.
En annan var på visning i det stall han stod i förr, och var imponerad över hans avkommor. Vakna och tydligen otroligt homogena i typen. Har sett bilder på "flocken" på något forum någonstans, och kan nog hålla med om typen.

Om du har möjlighet, åk och umgås med honom en stund!
Det är alltid det bästa.
Men det är ett tillfälle!

lycka till

Tack för svar!
Jag hade gärna åkt till Millegarne, men det är så eländes långt bort och tiden springer iväg för mig (jourberedskap på jobber och sedan utlandsresa). Räknar med ombrunst om ca 2 v, då ska det vara spikat...
På Millegarne har de bara positivt att säga, men jag har aldrig fått ett negativt svar av någon hingsthållare...

Hallå, så längt är det väl inte mellan Småland och Blekinge!!
Jag såg Métall på en reginal dressyrtävling i Karlskrona och han såg lugn och harmonisk ut (för att vara hingst) Hade en otrolig utstrålning!! Har inte heller hört något negativt alls om honom. Jag har en kompis som rider på Millegarne och hon tycket bara bra om Métall!

Tja, bedömningsfråga. Jag har ca 2,5 h resa enkel väg gissar jag. Tid som tyvärr inte finns inom de närmaste veckorna.
Jag hade ju hela tiden planerat för Danone (som skulle finnas bara 5 mil bort) och har därför inte engagerat mig tidigare i detta ärende...

Vart i småland bor du??
Jag kan åka till Millegarne och "spionera" om du vill, har bara 2 mil dit! :D

Ja men är inte Danone aktuell igen för Sverige?...han var väl lovad att stå här efter bruksprovet i Tyskland?

Ja det beror ju på vem du vill ha förstås...Métall är ju inte dum heller.

Re: Danone

Sådant går ju inte att lova :confused:
Så vitt jag vet har Danone hittills fått nej på dispensansökan, men den är säkert överklagad. :smirk:

Hyltebruk. Vill du åka och spana, "känna" på honom i stallmiljö, umgås/hantera honom - så gärna för mig!!!

De har fått nobben på överklagan för Danone i fredags (tror jag det var), men har inte gett upp hoppet ännu ändå. Hur det skulle gå efter ett nekande vet jag inte, men det har varit prat om EU-domstolen.
Jag håller givetvis tummarna och kommer att få besked direkt av Ängagården om han till slut blir godkänd, men det ser mörkt ut i mina ögon...

Jag funderar också på Metall och vill också gärna veta hurdan han är "personligen" så luska gärna för mig också!
Jag behöver en hingst med kanon psyke till min "stoiga" tant.
Vore jätte kul om du hade möjlighet!

Nej jag menade bara att ägaren hade lovat Ängagården att han skulle få stå här vid godkännande i Tyskland.

Ibland undrar jag om föreningen har storhetsvansinne som sitter och nekar en hingst som gjorde sådan succé på provet!Ska de neka bara för att bevisa att de neka!?!

Ibland känns det som om det vore dags för en ytterligare halvblodsförening...tycker det är alltför mycket störande saker.Danone är ju inte den enda som nekats.Jag förstår de som flyttar utomlands för att fortsätta med sin avel.

Ibland tänker man till...tänk hur många gånger har det inte funnits erbjudande om att köpa hingstar med utsökt meriterat blod...men som pga av skada(givetvis ej ärftliga saker) kanske inte kan genomföra varken bruksprov eller tävlingar men som ändå skulle kunna tillföra mycket i våran avel...hm.

Vad har de sagt för anledning till nekandet av att godkänna honom i Sverige då?

Jag har inte alla detaljer, men jag förstod det som att de har problem med att han var behandlad före svenska provet (inte helt säker dock!!!).
Det är Jordbruksverket som de överklagat till förra veckan, inte EU-domstolen... :crazy:

Hör ofta rykten här nere om Métall's pappa - Ferro.
Vet inte om det stämmer, men det sägs att han är vass och att han ofta ger tuffa avkommor.
Har hört att avkommorna verkligen máste sysselsättas, báde mentalt och fysiskt och att de oftast inte kan användas bara som en trevlig och snäll "rida ut" häst....

Har dock hört att Métall själv är trevlig.

Nu är det ju som sagt bara vad jag har hört..... ;)

Liknande trådar

Avel Är det någon här som äger/har ägt en häst från Ardas stuteri? Hur är hästarna som kommer därifrån? Har de ett bra temperament m.m.?
Svar
1
· Visningar
306
Senast: LadySara
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 366
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Har jag några PRE-folk här på buke som sysslar med avel? Jag har nämligen en hingst köpt från Spanien vars föräldrar har samma...
Svar
9
· Visningar
1 268
Senast: Willys
·
Avel Vad har ni för erfarenhet av Van Vivaldis avkommors temperament? Har sett många men inte hanterat någon. Har också hört väldigt olika om...
Svar
14
· Visningar
1 440
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka