Mesig katt, vad gör man?

D

Dasjenka

Min gammelkatt (13 år) är en riktig mes. När han var yngre var ofta i slagsmål, men de senaste åren har han snällt hållit sig inom sitt extremt lilla revir (han lämnar sällan huset & altanen och syns aldrig utanför tomten) och klarat sig undan allt bråk.

Nu har grannen skaffat en kattunge (hane). Den är redan halvstor och har börjat att utforska vår tomt.. Idag kom den fram och hälsade på gammelkatten, som verkade helt cool och nosade lite på honom. Det dröjde dock inte länge förrän kattungen började gå på gammelkatten och jaga honom. Gammelkatten är dubbelt så stor och det känns onormalt att han inte gör något för att sätta den lilla på plats(?!). Kan det vara så att de bara "lekte"? Det känns hur som helst illavarslande. Om kattungen redan nu skrämmer upp och jagar gammelkatten kan man gissa hur trasig och nervös vår redan nervösa och skygga kat kommer att bli...

Kan man göra något för att hjälpa honom? Någon som varit med om något liknande? Försökte skrämma bort kattungen idag, men han var envis och skulle hela tiden tillbaka till vår katt.. Hjälp!:crazy:

Sv: Mesig katt, vad gör man?

Håll katten inne, alternativt bygg en rastgård till honom dit inga andra katter kan komma. Det finns ingen anledning att ha katter springandes vindför våg ute, speciellt inte om dom mår dåligt av det!

Det skulle aldrig gå att hålla honom inne. Det vore inget liv för honom, som är van vid att ha möjlighet att komma och gå. Han skulle aldrig kunna vänja sig vid innekattlivet eller att vara inburad.

Det skulle aldrig gå att hålla honom inne. Det vore inget liv för honom, som är van vid att ha möjlighet att komma och gå. Han skulle aldrig kunna vänja sig vid innekattlivet eller att vara inburad.
Jasså? Så lät det inte i orginalinlägget:

men de senaste åren har han snällt hållit sig inom sitt extremt lilla revir (han lämnar sällan huset & altanen och syns aldrig utanför tomten) och klarat sig undan allt bråk.

Tror du verkligen att katten skulle lida mer av att ni nätade in altanen än att han riskerar att få stryk jämt?

Ja, det vet jag att han skulle.
Han har sin trygghet i att få ströva omkring på gården.

Sedan vill jag påpeka att "få stryk jämt" inte är sant. Det finns massor av grannkatter som han inte har varit i slagsmål med de senaste 8-10 åren, dvs sedan han slutade ströva omkring och försvara ett större revir.

Det eventuella problemet är om den här kattungen redan nu försöker att sätta den äldre katten på plats. Min katt har inte träffat kattungar tidigare och jag kan inte avgöra om de sysslar med lek eller om det är "allvar" så att säga. Det är därför jag frågar om andras erfarenheter.

Att plåga katten med att stänga in honom är inget alternativ.

Vi har samma problem hemma. Vi hade två lika gamla hankatter som väst upp ihop. När den ena blev påkörd i maj så bestämde vi oss för att skaffa en ny katt. Först försökte vi med en vuxen katt från katthemmet men det blev total kalabalik eftersom nykomlingen genast jagade bort vår gamla katt. (nåja gamla, han är 4 år)

Vi tänkte då att en kattunge säkert går mkt bättre men tom den lilla ungen på 3, nu 4, månader lyckades lätt jaga undan vår meskatt.
Trots att han är stor, väger 5-6kg utan att vara det minsta tjock så är han så himla feg att han först nu har vant sig något så när vi kattungen och inte flyr varje gång de träffar på varann.

Det blir iaf bättre med tiden verkar det som, men jag tycker allt synd om vår lilla kyckling som smyger omkring och håller utkik efter lillkissen hela tiden.

Låter ju bra att det kan bli bättre med tiden. Just idag verkar gammelkatten inte särskilt brydd om grannens kattunge och kattungen har heller inte varit här och jagat honom. Det kanske mestadels blir såhär lugnt i framtiden. Förhoppningsvis.

Liknande trådar

Övr. Katt Det här är en fristående fortsättning på min tråd om att kastrera hemlös katt. Den katten, S, är numera kastrerad, vaccinerad och...
Svar
11
· Visningar
2 306
Senast: Otherside
·
Övr. Katt Har varit sjuk och inte varit ute i trädgården på tre dagar. Vilket också innebär att jag på tre dagar inte har tagit den dagliga...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 494
Senast: Breaktown
·
Övr. Katt Hej! Upptäckte på morgonen när jag gick ut på tomten (vi bor intill skogen med några få grannhus runt om) att det låg kattpäls från...
Svar
12
· Visningar
5 167
Senast: Skjøldur
·
Övr. Katt Lång historia kort, svärföräldrarna skulle passa våra katter när vi var på semester. Sammanlagt ungefär tre veckor skulle katterna bo...
Svar
15
· Visningar
1 095
Senast: smedsussie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama