Merle - hur funkar det?

mandelblom

Trådstartare
Jag råkade hamna i en färggenetikdiskussion härom dagen och vi kom via konstantskimmelanlaget på häst in på merle hos hund. Aussieägarna i gänget hävdade med bestämdhet att det var av ondo att para två merle-hundar eftersom det kunde leda till diverse defekter (blindhet?), men de två som bott ett par år i Australien hävdade att det där finns en ras som i princip bara förekommer som merle (koolie tror jag att den hette, det verkar stämma hyfsat när jag googlar). Är det någon som vet hur det funkar, kan man para merle med merle eller blir det alltd/ofta problem av det? Samma spekulationer förekommer ju i hästvärlden kring konstantskimmelanlaget där man hävdar att homozygota individer oftast avlider redan i fosterstadiet (men det är lite oklart om det finns vetenskapliga belägg för det).

Om det nu är jätteilla att para två merle, hur gör man då i en ras där majoriteten har den färgen? Kan det ens bli så? Jag tänker att statistiskt borde det ju födas ett gäng icke-merle också, om man nu utgår ifrån att man alltid parar en merle med en icke-merle.

Nu kan jag inte aussie, men man måste skilja på färg och fel. Felet sitter inte i färgen utan i linjen som har just den färgen. Förstår du hur jag menar? Om aussins merlelinjer bär på en genetisk defekt behöver ju inte koolins (?) merlehundar ha samma defekt.

Nu kan jag inte aussie, men man måste skilja på färg och fel. Felet sitter inte i färgen utan i linjen som har just den färgen. Förstår du hur jag menar? Om aussins merlelinjer bär på en genetisk defekt behöver ju inte koolins (?) merlehundar ha samma defekt.

Jo, felet är direkt kopplat till färgen merle. I dubbelt anlag så ger den risk för svåra syn- och hörselfel.

I länder som tillåter merle x merle-parningar så brukar man avliva de valpar som t ex har synbart underutvecklade ögon.

Parar man merle med merle så kommer statistiskt en fjärdedel av avkomman bli dubbelmerle och ha troliga defekter. Hälften kommer att vara normalt merlefärgad och en fjärdedel kommer att sakna merleanlag. Det kan därför inte finnas någon ras som enbart har merlefärg, koolien kan ha solid teckning också.

Ja merle med icke merle blir 50/50 om man alltid gör så (dvs om merlen är heterozygot).

Jag har lärt mig att merle inte ska paras med merle. Har ingen koll på kooli men dör det i fosterstadiet syns det ju bara i form av mindre kullar.

"Koolies have a diverse gene pool and so do not suffer from the many genetic problems found in recognised breeds, but the merle for which the Koolie is most recognised by can and does produce white blind and or deaf pups. It is highly recommended that when considering breeding, that matings of merle to solid are the safest option." Från wikipedia

Hos häst är motsvarigheten silveranlaget, man ska alltså inte para silver x silver då de homozygota avkommorna i princip alltid får bland annat ögondefekter - vilket ofta ses även hos hästar med enbart ett silveranlag.
(På till exempel islandshästar är silverfärgen populär.)
Såvitt jag vet finns det dock inget förbud mot att avla silver x silver på häst, bara rekommendationer.
Dock gäller ju djurskyddslagen(?) om att man inte får avla på djur som kan nedärva sjukdomar och defekter, det torde väl gälla även merle/silver.

Enkelmerle har ofta skavanker de med, som t ex grunda ögonhålor. Finns en C uppsats från SLU om det, de kan även ha problem med att kunna simma, dvs de sjunker.

Hos häst är motsvarigheten silveranlaget, man ska alltså inte para silver x silver då de homozygota avkommorna i princip alltid får bland annat ögondefekter - vilket ofta ses även hos hästar med enbart ett silveranlag.
(På till exempel islandshästar är silverfärgen populär.)
Såvitt jag vet finns det dock inget förbud mot att avla silver x silver på häst, bara rekommendationer.
Dock gäller ju djurskyddslagen(?) om att man inte får avla på djur som kan nedärva sjukdomar och defekter, det torde väl gälla även merle/silver.

Det finns inget specifikt för merle heller utan (som du var inne på) är det de generella paragraferna som gäller, om att avel inte får ske på individer som visat sig bära på anlag för defekter (eller med stor sannolikhet gör det)

Merle ska aldrig paras med merle eller rött för den delen ,för det kan ligga dold merle gen bakom röd.
så här kan det bli med dubbelmerle eller dubbeldapple som det också kan heta , Merle färgade hundar ska paras med svart eller brunt

Men i fallet med koolien, är det bara att folk tycket att merle är sötare som det känns som ett så starkt kännetecken eller finns det de facto fler merle än solid där?

Om sobel kan dölja merle, innebär det då att man på t.ex. collie och sheltie inte parar merle med sobel då? Samma fråga med rött, visst har t.ex. aussie både rött och merle i rasen? Red merle, hur funkar det då, om rött kan dölja merle? Eller är det genetiskt en annan typ av röd vi pratar om här (tänker som fux och svart på häst där ju fux i princip är avsaknad av svart)? Kan man gentesta för merle?

Läskigt om det ger defekter även i enkel uppsättning, men jag antar att de flesta inte har bekymmer av det, annars borde väl den färgen vara försvunnen åtminstone på bruksraser? Hur många bruksraser det nu finns som har anlaget från början iofs, men de finns ju ändå. Skulle ni undvika att köpa en merle av rädsla för eventuella problem, eller är risken så liten att den i praktiken är försumbar?

Undrar också över det där med simningen, vad är det som gör att de inte kan simma? Koordination, udda päls som blir för tung (fast det borde ju definitivt inte vara möjligt på en korthårig hund)...?

Men i fallet med koolien, är det bara att folk tycket att merle är sötare som det känns som ett så starkt kännetecken eller finns det de facto fler merle än solid där?

Om sobel kan dölja merle, innebär det då att man på t.ex. collie och sheltie inte parar merle med sobel då? Samma fråga med rött, visst har t.ex. aussie både rött och merle i rasen? Red merle, hur funkar det då, om rött kan dölja merle? Eller är det genetiskt en annan typ av röd vi pratar om här (tänker som fux och svart på häst där ju fux i princip är avsaknad av svart)? Kan man gentesta för merle?

Läskigt om det ger defekter även i enkel uppsättning, men jag antar att de flesta inte har bekymmer av det, annars borde väl den färgen vara försvunnen åtminstone på bruksraser? Hur många bruksraser det nu finns som har anlaget från början iofs, men de finns ju ändå. Skulle ni undvika att köpa en merle av rädsla för eventuella problem, eller är risken så liten att den i praktiken är försumbar?

Undrar också över det där med simningen, vad är det som gör att de inte kan simma? Koordination, udda päls som blir för tung (fast det borde ju definitivt inte vara möjligt på en korthårig hund)...?

Rött i tax är genetiskt samma som sobel hos collie förutom att den har anlag som ger en mörkare färg. Det som betecknas som "red" hos aussie är däremot det som kallas choklad eller lever i andra raser d v s diluterad svart. På den färgen syns merle-anlaget. Sobel är inte tillåtet hos aussien.

Det går att testa för merle-anlag i de fall där det råder tvekan men i Sverige finns det sällan behov; det är t ex tillåtet att para sobel med merle men de soblar som föds i sådana kullar är belagda med avelsförbud. Det är oerhört ovanligt att den typen av parningar görs öht.
Jag skulle inte vara rädd för att köpa en merlefärgad hund. Även om studier tyder på att de har ögondefekter i något högre grad än andra färger är det inget jag sett som tyder på att de lider av det. Att merlefärgade hundar inte skulle kunna simma har jag sett påstås förut men jag har inte sett några belägg för det, däremot har jag sett många exempel på motsatsen.

Jag skulle inte heller vara rädd för att köpa merle. Har inte hört om så många aussies som får problem.
Men man ska naturligtvis inte dubbla anlaget.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka