mandelblom
Trådstartare
Jag råkade hamna i en färggenetikdiskussion härom dagen och vi kom via konstantskimmelanlaget på häst in på merle hos hund. Aussieägarna i gänget hävdade med bestämdhet att det var av ondo att para två merle-hundar eftersom det kunde leda till diverse defekter (blindhet?), men de två som bott ett par år i Australien hävdade att det där finns en ras som i princip bara förekommer som merle (koolie tror jag att den hette, det verkar stämma hyfsat när jag googlar). Är det någon som vet hur det funkar, kan man para merle med merle eller blir det alltd/ofta problem av det? Samma spekulationer förekommer ju i hästvärlden kring konstantskimmelanlaget där man hävdar att homozygota individer oftast avlider redan i fosterstadiet (men det är lite oklart om det finns vetenskapliga belägg för det).
Om det nu är jätteilla att para två merle, hur gör man då i en ras där majoriteten har den färgen? Kan det ens bli så? Jag tänker att statistiskt borde det ju födas ett gäng icke-merle också, om man nu utgår ifrån att man alltid parar en merle med en icke-merle.
Om det nu är jätteilla att para två merle, hur gör man då i en ras där majoriteten har den färgen? Kan det ens bli så? Jag tänker att statistiskt borde det ju födas ett gäng icke-merle också, om man nu utgår ifrån att man alltid parar en merle med en icke-merle.