Mera naturliga alternativ

Krockodil

Trådstartare
Då jag är mycket tveksam på om alla flytande eller pulver tillskott som b och e vitamin fungerar så undrar jag om det finns mera naturliga foder man kan ge hästen som tillför nyttiga ämnen?

Sv: Mera naturliga alternativ

b-vitaminer behöver du normalt inte ge tillskott av alls, eftersom hästen tillverkar dessa själv, med hjälp av mikroberna i tarmsystemet!

Ja jag vet det. Därför tror jag inte på att man kan ge tillskott på det ämnet. Men kan man ge andra naturliga foder (inte pellets, pulver osv) för att förbättra päls, hovar, muskler osv?

Du kan ge vanlig bakjäst som man köper i affären! 1 paket om dagen. Innehåller mkt b-vitamin naturligt och tror även det är ganska proteinrikt. Min häst är jäkligt kräsen men han åt det faktiskt!

Du kan ge vanlig bakjäst som man köper i affären! 1 paket om dagen. Innehåller mkt b-vitamin naturligt och tror även det är ganska proteinrikt. Min häst är jäkligt kräsen men han åt det faktiskt!

Jag trodde att det var foderjäst som innehöll mkt b-vitaminer. Jag undrar om bakjäst gör det. Men jag kan ha fel.

Jag förstår inte riktigt vad du är ute efter.
Det mest naturliga fodret måste vara ett bra grovfoder.
Lusern är vad jag förstår ett av dem som innehåller många olika nyttiga ämnen.

Foder som innehåller mkt b-vitamin: vetekli, foderjäst/ bryggerijäst. Och öl, men det är det kanske inte många som vill ge;) Gav/ ger(?) Man på vissa galoppstall. (Dessutom förhindrar alkohol upptaget av vitaminerna, kan man ju tänka på själv när man sörplar i sig :D)

man gör ju typ foderjäst av bakjäst. vet int eriktigt historien men det är mkt billigare att ge bakjäst än foderjäst. och enligt min vet är det samma sak.

Då jag är mycket tveksam på om alla flytande eller pulver tillskott som b och e vitamin fungerar så undrar jag om det finns mera naturliga foder man kan ge hästen som tillför nyttiga ämnen?

Det bästa är ju ett ypperligt grovfoder, det är ju ur detta som de nyttiga ämnena ska komma. Det är ju det naturligaste foder man kan ha.

Kicki :)

Min blev iaf MYCKET bättre i magen sin, när han fick bakjäst.
Fem dar tog det bara.
Och då hade jag provat foderjäst i fyra veckor, utan resultat.

Ett bra grovfoder är ju det bästa men jag har upptäckt att mina hästar fullkomligt älskar nässlor!
Jag vet inte riktigt varför eller vad nässlor är rikt på men min snälla mamma slår nässlor på sommaren med lie. Det måste göras i trädgården annars finns det snart ingen trädgård kvar. Istället för att då slänga nässlorna så hänger min återigen otroligt snälla mamma upp nässlorna till tork och så får hästarna det på vintern. Hästarn pillar i sig varenda smula.

Kanske någon här vet vad nässlor är rikt på? Eller vad det är som gör att hästarna gillar det?

Är det något fel på ditt grovfoder (hö/ensilage)? Vilka brister har du i din foderstat som du vill åtgärda med tillsatser? Eller är det bara så att du har pengar över som du vill bli av med?;)

Vi ger våra hästar: ensilage, Krafft Protein (bara sto/föl) samt mineral Grön (bara sto/föl). Det innebär att "normalhästen" hos oss får bara analyserat grovfoder.

I vissa stall brukar det gå inflation i tillsatser. Så här kan det låta: "Åh, ger du inte XX, helt fantastisk, det hjälper mot ---. Du måste bara prova...". Att stå emot grupptrycket i ett sådant läge är inte lätt om man känner sig det minsta osäker.

Men det är väl mycket av vitaminerna som förstörs i grovfodret, a-, d- och e-vitamin tror jag.

Vad ska man ge? Morötter?

Förklaringen jag fick till varför hästen blev bra i magen av bakjästen var att den innehåller så mycket b-vitamin, så det hjälper tarmarna att stabiliseras.
Dessutom kommer jag ihåg när jag var liten, och fick bjäst, som var jäst i tablettform, pga b-vitaminet.
Så mitt svar skulle bli att: JA, jäst innehåller b-vitamin.

Förklaringen jag fick till varför hästen blev bra i magen av bakjästen var att den innehåller så mycket b-vitamin, så det hjälper tarmarna att stabiliseras.
Dessutom kommer jag ihåg när jag var liten, och fick bjäst, som var jäst i tablettform, pga b-vitaminet.
Så mitt svar skulle bli att: JA, jäst innehåller b-vitamin.
Ja, jäst innehåller B-vitamin.

B-vitamin stimulerar tarmrörelser
Däremot är det själva jästsvampen som har den gynnsamma effekten på tarmfloran och därmed blir hästen "bra i magen".

Är det något fel på ditt grovfoder (hö/ensilage)? Vilka brister har du i din foderstat som du vill åtgärda med tillsatser? Eller är det bara så att du har pengar över som du vill bli av med?;)

Vi ger våra hästar: ensilage, Krafft Protein (bara sto/föl) samt mineral Grön (bara sto/föl). Det innebär att "normalhästen" hos oss får bara analyserat grovfoder.

I vissa stall brukar det gå inflation i tillsatser. Så här kan det låta: "Åh, ger du inte XX, helt fantastisk, det hjälper mot ---. Du måste bara prova...". Att stå emot grupptrycket i ett sådant läge är inte lätt om man känner sig det minsta osäker.

Vi har analyserat hösilaget och det var väldigt dåliga värden på det. Jag har en sån där konstig jätte-halvblods häst som har svårt att hålla vikten uppe. :confused: (och ja, han är avmaskad, kollad tänder osv) Så jag fick rekomendationen att inte ge pelleterat foder utan så nära grovfoder man kan komma som lusern hack och musli osv.

Och nej, jag har inte pengar jag vill bli av med :p Just därför så vill jag ha något annat än dessa flytande tillskott som ändå ingen vet om dom fungerar.

Men den största anledningen till varför jag undrade detta var mera av nyfikenhet än att hästen behöver en massa tillskott i fodret. ;)

Jag har insett att det måste finnas b-vitamin i vanlig jäst också, tänkte fel innan.
Men lönar det sig verkligen att ge bakjäst i stället för foderjäst om det är bvitamin man vill ge?

En säck foderjäst på 30 kg kostar 300 kr.
Av det ger jag 2,5 dl (= ca150g) per dag.
Vilket kostar 1,50.
Bakjästen kostar 1,50 per pkt,
och av den ger jag 1/2 pkt per dag.
Vilket blir 0,75 kr.
Så alltså är foderjästen dubbel så dyr!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 158
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
795
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 101
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 904

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka