Mer musklad på ena sidan. Vad göra?

E

et_flikkan

Min häst är snemusklad, alltså mera musklad på vänster än vad hon är på höger.Detta märker man då hon är otroligt jobbig att rida i ena varvet.I andra varvet är hon som en dröm att rida.Vad ska jag göra för att försöka få henne bättre musklad, Hon är kollad av ET så hon är helt okej för övrigt.

Nu försöker jag rida mkt i vänster varv (tror jag att det är, jag e inte så bra på höger och vänster), Ha höger galopp när jag rider ut,och att jag tänker på att sitta mkt på höger sittben när jag rider lätt.Hon masseras också väldigt mkt på den högra sidan.Man ser att hon är mera musklad på vänster än höger när man står bakom henne annars så ser man ingenting.

Sv: Mer musklad på ena sidan. Vad göra?

Är DU rak? Många sådana här problem ligger hos ryttaren. Be din tränare se efter g-r-u-n-d-l-i-g-t när du rider. Sitte du helt rakt över hästen, rak i dig själv, viker du dig på något sätt, är DU sned?

Om detta inte är lösningen skulle jag ändå hålla koll. Ev. hältor på vänster benen? (vänster fram spec.)

Om det nu är så att hon faktiskt är helt okej så är det bara att fortsätta jobba på. Hästar är ju, precis som vi människor höger och vänsterhänta alltså naturligt starkare i ena sidan. Fortsätt som du håller på. mina tips är att rida snett upp för en lång backe, med den svaga sidan neråt så h*n får ta i extra i de stegen. Hoppning på volt i vänster varv, gärna studs.

Lycka till!

Sv: Mer musklad på ena sidan. Vad göra?

Rumpnissen skrev:
Är DU rak? Många sådana här problem ligger hos ryttaren. Be din tränare se efter g-r-u-n-d-l-i-g-t när du rider. Sitte du helt rakt över hästen, rak i dig själv, viker du dig på något sätt, är DU sned?

Om detta inte är lösningen skulle jag ändå hålla koll. Ev. hältor på vänster benen? (vänster fram spec.)

Om det nu är så att hon faktiskt är helt okej så är det bara att fortsätta jobba på. Hästar är ju, precis som vi människor höger och vänsterhänta alltså naturligt starkare i ena sidan. Fortsätt som du håller på. mina tips är att rida snett upp för en lång backe, med den svaga sidan neråt så h*n får ta i extra i de stegen. Hoppning på volt i vänster varv, gärna studs.

Lycka till!

Jag är sne jag själv så det är också en sak, hon och jag va lika sned på båda sidorna,jag har jätte problem med min ridning nu eftersom jag alltid måste tänka på att sitta rakt.Därför brukar jag tänka mer på mig själv är hur hon går.

När hon är bra i kroppen nu s påverkar det mig istället.Det var min mamma som sa att jag var sne.

Men tack för alla tips,ska göra det du skrev där uppe =).

Liknande trådar

Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
870
Senast: igbest
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 870
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 765
Senast: Jamtland
·
Träning Hej! Jag har problem med en lite oliksidig häst. Kommentarer om att uppsöka veterinär etc undanbes, hon blev igenomkollade i december då...
Svar
7
· Visningar
1 461
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama