Mer liksidig?

P

Poetry_princess

Jag har kommit fram till att jag är väldigt ojämn i mina hjälper... T.ex har jag mycket lättare att fatta höger galopp än vänster, rider "bäst" i höger varv osv. Jag glömmer liksom bort att jag har en vänstersida också. Om jag rider på rakt spår i höger varv är det lätt att hästen också blir lite ställd åt höger. I vänster varv blir allt stelt och knackigt.

Hur jobbar jag bort det här??

Sv: Mer liksidig?

Hej
Prova att göra stretchövningar. Lite svårt att visa här hur man kan göra........ :banana: :bump: :bow:
Gör ialla fall lika mycket åt båda hållen. Om du märker att du är vigare åt ena hållet så är det ju bara att öva på. Resultatet ser man ganska snart.
Hd/Lena

När jag tränar själv, så försöker jag att tänka på det, att göra saker lika mycket åt båda sidorna. Försöker även hemma träna upp min förmåga att använda vänsterhanden framförallt då jag tidigare varit väldigt stel och haft dålig kontroll över den, plockar upp saker, öppnar dörrar, små saker, har blivit naturligt att växla mellan vänster och höger hand nu utan problem.
Ser även till att ha bra tränare som ser, vet vad som ska göras och säger det.

Stretch övningar som Lena J skrev, de ska hjälpa en att få mer kontroll över ens muskler (fast jag har ännu inte märkt några större resultat så jag ska läga om mitt stretch schema).

Hej
Jag är själv sned i kroppen och får jobba med det ganska mycket.
Stretchövningar tänjer ju ut de muskler som är kortare, man blir alltså jämnare i båda sidorna. Och som du sa får man lite koll också på kroppen också.
Annars kan man träna dans, typ jazzdans, eller yoga eller nåt annat där man lär sig mer om kroppskontroll.
Hd/Lena

Byt hand/fot till den som känns konstig. Ha musen under vänsterhanden istället för höger. Håll grepen i fel hand när du mockar. Gå med fel fot före i trappan. Korsa armarna på fel sätt. Ta på dig byxorna med fel fot först. När du galopperar nerför trappor, känn efter vilken galopp som är svårast och gör den mest.

Hm, märks det att jag är skadad..? :crazy: Jag håller på såhär hela tiden...
Det som är svårast är galoppombyten i trappor, fattar inte hur folk törs!

Har i och för sig prövat att sitta upp ett par ggr ifrån vänster sida, men... jag ramlade...! Foten gled ur stigbygeln och jag råkade sparka till hästen i sidan så han hoppade åt sidan. Ska försöka att använda min vänstra sida mer, kanske rida mer i vänster varv osv.
Vill ju inte snedbelasta min framtida(om typ 100 år när jag är miljonär) egna häst...;)
I nuläget rider jag ju på ridskola och många av hästarna är ju avtrubbade och har stängt av en del, tyvärr. Men bara för det behöver ju inte jag bidra till att det blir värre..!

imported_Dreamer skrev:

hahaha :rofl: :rofl: :rofl: modigt!!

imported_Dreamer skrev:

Nej, men jag är också skadad isåfall! :o
Jag tänker kankse inte galopp i trappor, utan snarare vilket ben jag leder med, och försöker leda med det andra, för att stärka båda benen.

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 127
Senast: Anna-Bella
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 361
Senast: Lutten
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 284
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30