Mer kraft foder än stråfoder?

mackan

Trådstartare
Undrar om ni kan hjälpa mig svara på frågan vad som egentligen händer/kan hända i hästkroppen om man fodrar mer kraftfoder (havre) än man fodrar hö (silage). Vet att det inte är bra, men i vårt stall har vi en familj, mamma och 2 döttrar, som fodrar sin ponny 3kg havre om dan, lite betfor, och max 5 kg hösilage. det är en stor D ponny. hästen får så lite strå foder att han är så hungrig att han struntar i havren och äter höet först vid fodring (- helt desperat, kastar sig på höet).

han är f.ö. stabbig och stel i bogarna vill inte gå framåt osv, vill inte hoppa heller, annars är det en fin ponny.

vad exakt är det som händer när mängden kraft nästan överstiger mängden strå - plus hur lite strö kan man egentligen fodra... det är ju silage dessutom, så mängden bör ju vara lite större än om man räknar i hö. vi har ingen analys på vårt stråfoder, men 5 kg silage på en stor ponny som rids intensivt 6 dagar/vecka är väldigt lite, så mycket vet jag?
 
Sv: Mer kraft foder än stråfoder?

det absolut inte bra för hästen..
vet inte siffrorna på vad det ska vara men det ska absolut vara mycket mer stråfoder än karft.
Du borde säga till de som har den D-ponnyn.
Hästen kan få sjukdomar, kolik m.m.m
 
Sv: Mer kraft foder än stråfoder?

För att mage och tarmar ska fungera på en häst behöver den MINST 1 kg torrsubstans grovfoder per 100 kg häst. Oaktat näringsvärden. Grunden i all foderstat är alltså grovfodret (hö, ensilage, halm, lucern)

Om sedan inte näringen i grovfodergivan räcker till måste man komplettera med lämpligt kraftfoder. Hittar man ett tillräckligt bra grovfoder kan det alltså räcka för hästens behov.

Tycker det låter som just den här individen behöver besöka en veterinär. Men många tolkar en hästs arbetsovilja som lättja och tror att man kan fodra upp tempramentet. Andra hästar ÄR faktiskt flegmatiskt lagda, det hjälper inte hur mycket havre de får, de blir bara feta...
 
Sv: Mer kraft foder än stråfoder?

Ja vet, vi har sagt till, men de blir SKIT arga och sura om man lägger sig i.....plus att jag inte har informationen att kunna förklara exakt vad som egentligen händer i kroppen på hästen, vet somsagt bara att det inte är bra... därför jag frågade, så man har lite mer att komma med förklarings mässigt....

det är jättesynd om ponnyn.......han är jättelessen över lag......
 
Sv: Mer kraft foder än stråfoder?

Hästen löper risk att få magkatarr, magsår, beteendestörningar (vävning, krubb-bitning, luftsnappning). Ibland börjar de kicka mot skänkeln (ont i magen), andra gånger är de väldigt jobbiga att hantera (nafsar, irriterade p g a hunger). Slår i väggar, störiga vid fodring. Listan kan göras lång och är inte bara indikation på för lite grovfoder utan främst ett allmänt missnöje.

På en föreläsning för ett par veckor sedan påstod föreläsaren att grovfodergivan 1 kg ts/100 kg häst skulle vara lagstadgad (djurskyddslagen), men det har jag ännu inte fått verifierat.
 
Sv: Mer kraft foder än stråfoder?

På en föreläsning för ett par veckor sedan påstod föreläsaren att grovfodergivan 1 kg ts/100 kg häst skulle vara lagstadgad (djurskyddslagen), men det har jag ännu inte fått verifierat.

Det finns säkert rekommendationer av djurskyddsskäl, eller nån sån tjusig formulering, men jag har svårt att tro att det är en skriven lag. :(

Dvs man kan nog inte bli straffad för att ha gett sin häst för lite strå, om inte hästen är vanvårdad i övrigt eller riskerar att dö (akut?)... :smirk:
 
Sv: Mer kraft foder än stråfoder?

Dessutom så kan en häst som får för lite grovfoder ha svårt att ta upp näringen i kraftfodret och då ger man ju dyrt kraftfoder helt i onödan.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Är intresserad av hur ni gör med era ponnysar som inte går på 24 t-bete. Jag har mina på gräs ca 1 t om dagen, utöver detta får de hö; 3...
2
Svar
31
· Visningar
3 032
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 071
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 158
Senast: ufot
·
Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 215
Senast: Zamira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp