mer korn än havre

CallMeAce

Trådstartare
Hörde för massavis med år sedan att det inte är bra att ge mer korn än havre. Helst skulle man ge hälften hälften av korn och havre.
Bara undrar hur mycket sanning som kan ha legat i det?

Min häst äter nu både korn och havre men eftersom han har blivit väldigt explosiv tänkte jag minska ner på havren så han kanske får 0,5 kg hel havre och 1,5 kg kornkross.
Nu får han 1 kg av vardera.

Sv: mer korn än havre

finns de verkligen folk som fortfarande tror på sånt???

jaja

ja hörde en gång en gammal hästagubbe (skåne) som sa att om man gav korn till hästar skulle benen ta skada, de skulle bli inflamerade o till slut skulle de förstöra hästen.
tja på den skolan ja gick hästhållning på fodrade man de flesta med korn kross o inte blandade de ut de med havre inte. har inte märkt att deras ben har "ramlat av".:rofl: :rofl: :rofl:

Du skall ge din häst de den behöver de finns tabeller för allt, du MÅSTE inte ge din häst havre alls om du inte vill. de finns så extremt mkt idag som man kan ge istället. De e bara för att havre är billigt, lätt att förstå och att de finns en gedigen historia i hästvärlden att fodra med de.

Det är ju även bevisat att vissa hästar blir "knäppa" på havre. ngt med att ett eller annat ensym eller va de va som gjör att de flippar.
(inte alls vetenskapligt grundad mening fråån min sida men de finns undersökningar på sånt):banana: :o :banana:

Ja ger nästan inget kraft foder för de behöver inte de hästarna, ibland räcker de med bra bete o bra hö.

Hoppas din häst inte har tappat benen pga kornet;)

Sv: mer korn än havre

CallMeAce skrev:
Hörde för massavis med år sedan att det inte är bra att ge mer korn än havre. Helst skulle man ge hälften hälften av korn och havre.
Bara undrar hur mycket sanning som kan ha legat i det?

Min häst äter nu både korn och havre men eftersom han har blivit väldigt explosiv tänkte jag minska ner på havren så han kanske får 0,5 kg hel havre och 1,5 kg kornkross.
Nu får han 1 kg av vardera.

Kornets halt av högvärdigt protein är lägre än havrens. Detsamma gäller halten av fett och fibrer, vilka är viktiga för hästen välbefinnande. Kornet har däremot ett ganska högt innehåll av energi, men denna energi är av ett slag som man vet att hästar inte har särskilt lätt att tillgodogöra sig. Korn bör dessutom krossas för att hästen skall kunna tillgodogöra sig dess näringsinnehåll.

En häst som te x vanskötts, som är väldigt mager, kan du ge kornkross och om man koka kornet, ger det mer effekt...;)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 874
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 602
Senast: Shaggy
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 472
Senast: Hazel
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 249
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30