Mer hull och bättre avföring?

S

SusseB

Hej! Undrar om det finns någon som kan komma med lite tips om foder. Tog för cirka en och en halv månad sedan hem ett sto från Portugal, där har hon gått på lösdrift nästan hela sitt liv och hon var väldigt tunn när hon kom. Vill att hon ska lägga på sig plus att jag vill att hon ska bli något stabilare i magen.
Det jag ger henne idag är hösilage ca 10 kg per dag lusernpellets ca 1-2 kg plus vitaminer, mineraler, lite olja, morötter och fiberplex för magen. Kan jag ge henne mer eller mindre av någonting? Hon fick korn förut men det fungerade inte. Finns det något annat jag kan göra för att hennes mage ska stabiliseras? Jag vågar inte ge henne för mycket i och med att hon inte ätit annat än gräs och hö.
Hon får för övrigt lagom med motion har en jättebra aptit och har redan varit brunstig en gång sedan hon kom.

Tack på förhand

Sv: Mer hull och bättre avföring?

Dra ner på antalaet fodermedel. Jag fick det till 7 olika. Magproblemhästar ska ha så få få fodermedel som möjligt och absolut ingen olja.Hösilage är heller ingen höjdare för dåliga magar.
Pröva att ge bara hö och en soppa av lucernpellets och kli, det hjälper på de flesta magar.

Du kan ge henne mera hösilage (fri tillgång?) och hålla lusernet på minst 2kg, tycker jag.

Har hon problem med magen alltså?

För det första är det en jäkla tuff resa att åka från Portugal till Sverige, så det är mycket möjligt att magen är i obalans. Prova att ge någon form av probiotika, t ex Protexin, under ett par veckor. Det fick jag från distriktsveterinären när jag skulle köra min häst genom Europa.

Sen får du räkna med att det tar lång tid för en häst som stått på portugisisk foderstat att ställa om till svenskt hösilage. Är du säker på att hon har fått hö i Portugal? Halm är ju annars vanligast som stråfoder, och det är ju ännu mer olikt hösilage.

Mitt tips är att du byter ut lusernpelletsen mot lusernhack, som är torrare och har bättre fibrer. Lusernhack kan du ju också ge ganska mycket av.

Kan du ge bara vanligt torrt hö en period för att stabilisera magen? Sedan kan man sakta och försiktigt lägga till/byta ut en sak i taget så att hästens mage får en chans att sakta vänja sig vid fodret. Det är då också betydligt lättare att se vad hästen reagerar mot.

Om du inte kan ge hö så låt den bara få hösilaget en period och gör sedan samma sak, ett nytt fodermedel i taget. Jag skulle nog dessutom byta ut det pelleterade lucernet mot lucern hackat strå och även öka på det om hon är lite tunn.
//marti

milly skrev:
Du kan ge henne mera hösilage (fri tillgång?) och hålla lusernet på minst 2kg, tycker jag.

Har hon problem med magen alltså?

Ja, men det är inte så att det rinner, men det skulle kunna vara fastare än det är, det är ganaska mycket vätska i hennes avföring.
Tycker ni att jag ska ta bort mineralerna coh vitaminerna?

Jag tycker att du ska ha is i magen och avvakta. Och som sagt, ge Protexin elelr något liknande. Det tar TID! För min häst tog det två månader för magen att vänja sig vid hösilaget, och han hade ändå fått ganska tunt hösilage sista veckorna i Portugal.

kl
Även svenska hästar som börjar med hösilage kan bli lösa i magen ,men det ger sig efter ett tag. Som sagt ha lite is i magen.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 602
Senast: Shaggy
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 322
Senast: Castellini
·
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 438
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 117

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka