Mer grovstråigt foder, vänjer de sig vid att äta det? =/

Alexandra_W

Trådstartare
Kryptisk rubrik men svårt att formulera.

Men årets silageskörd anlände häromdagen, eller första 'portionen' av den. Kort bakgrund: Köpt silage av samma eminenta bonde i många år nu. Inför årets skörd bad jag att få det blötare än han normalt tar. Inga problem, han fixade det. Kanonsnällt. Jag betalar samma kilopris för det som för det 'vanliga'. Han fick in så det 'nog ska räcka nästan hela säsongen'.

Analysen låg där den brukar, och allt utmärkt. Trodde jag ja..

Av någon anledning jag inte har en aning om så är det mer grovstråigt än normalt. Mycket bladrikt, blötare precis som beställt, och bra hygienisk kvalitet. Men fullblodsskrället vägrar äta det, antagligen pga att det är lite grövre. (Han har tidigare visat att ju finstråigare foder dessto godare, samma sak ang TS, ju blötare dessto godare, därav beställt extra blött).

Så nu står jag med 'specialbeställt' silage som fblherrn vägrar äta. Bara gått två dagar än, och lite petar han ju i sig, men tyvärr med betoning på LITE. När han knappt rört det (annat än för att dekorera boxen med) på hela em igår fick han lite hö, som han kastade sig över. Han skulle ALDRIG äta hö om det fanns/finns silage annars, så det är tyvärr med all önskvärt tydlighet ett 'äckelmat'-utlåtande.

Gissa om jag har huvudvärk och magont nu. Jag måste ju tala med bonden, men om jag inte kan få honom att ta en andraskörd (och det finns gräs nog) så har jag Problem med stort P. Och jag vetesjutton HUR sugen han är på att göra mer 'specialbeställningar' åt mig heller om hästskrället inte tänker äta det redan gjorda :crazy: Kan tyvärr inte 'byta ut' det blöta mot det vanliga heller, jag har sett analysen på det och tyvärr blev det alldeles för torrt för nämnda fblherres smak (65% TS), det kommer han absolut inte att äta ens om det är fina fina strån.

Så, finns det hopp om att han börjar äta det, eller är det bara att börja mata magsåret och inse att jag kommer få ett litet helsike (inte bästa året att i SEPTEMBER börja leta annat foder, speciellt inte när det är kinkig med TS OCH MJ/kg foder - som måste vara lågt pga ponnyn)

Sv: Mer grovstråigt foder, vänjer de sig vid att äta det? =/

Verkar kvistigt. Men tror du inte att han börjar äta vartefter. Det finns ju gott om gräs i hagarna ännu så än så länge föredrar de väl det om de kan (vet ju inte hur du har honom gåendes). Hungern brukar väl vara den bästa kryddan säger de gamle vise. Så förhoppningsvis rättar det till sig.

Han har boxvila. Får endera handplockad klöver (ca 10 - 12 kg/dag) eller gå i boxhage ute 3 - 4 h/dag för att få äta lite grönt med (så han inte ska 'tappa' det helt inför när han får gå ut igen, förhoppningsvis medan det finns gräs kvar). Haft så hela boxvilan.

Han har innan boxvilan (en vecka nu) gått på bete nattetid och inne dagtid. Hela sommaren. Från början fick de silage inne (förra årets skörd), sen under sommaren fick de hö inne, och nu sen boxvilan silage inne igen (och ponnyn går nu ute dagtid och står inne med fbl nattetid).

Han har - till min stora LYCKA ätit mer grovfoder än normalt inne, även under 'full betesgång'.

Nu på boxvilan, med förra årets silage, så har han till min EXTREMA glädje i princip inte gjort annat än ääätit. Jag har inte vägt allt, men han har ätit minst 10 kilo/dygn (silage alltså) varav 5 - 6 kilo nattetid nu på boxvilan.

Ända tills nya silaget kom. Han åt av det direkt första ggn han fick, men antagligen bara nyhetens behag. Sen fick han igår totalt 4 kg under dagen, åt upp 2 kg på fm men ratade sen. Jag öppnade en ny bal ifall det skulle vara något med den balen, men njet. Under em åt han inget silage alls. Gav honom 2 kg hö på kvällen (18.30) som han kastade sig över, samt 2 kg silage. Kl 22 var höet uppätet till minsta strå, silaget orört. Tog ut det, och fick 4 kg till natten, och sen 2 kg imorse (jag jobbade, mamma som fodrade). När jag var ut vid 10 idag fanns det fyra kilo kvar av de 6 kg. Dvs han har ätit 2 kg bara mellan 18 - 10 =/ Dessutom drar han runt det i boxen, ngt han låtit bli hela sommaren.

Så tyvärr verkar det som han tycker ÄCKLIGT helt enkelt =/ Men frågan är ju om han vänjer sig, jag vet verkligen inte. Aldrig varit med om att han så tydligt tyckt 'BLÄ'. Däremot så med det torrare jag hade nästan hela säsongen förra året så åt han ca 10 kilo. Sista svängarna fick jag andraskörd, blötare och fina, fina strån. POFF började han äta 12 kg, dvs +2 kg trots att gräset började spira och 'våranorexin' slog till. Men det är enda övriga erf jag har.

Senast ändrad:

Låter ju tyvärr inte så bra. Som du skriver är det ju inte helt lätt att få tag på bra foder i år. Och DYRT är det också. Vi fick in alldeles för bra hö för våra fångisar och har blivit tvungna att köpa in ett annat parti senare skördat. Betydligt sämre och BETYDLIGT dyrare. Hoppas han vänjer sig. Men som sagt, det låter lite grand som vårt hö förra vintern som gamlingen åt så lite av så jag trodde att han inte kunde äta så mycket hö längre. Vilket motbevisades när vårt nya hö i år kom.

Kom att tänka på en annan sak. Gunnar lade häromdagen ut en tråd om hösorter. Någon på Ridsport hade undersökt olika kvalisorter. Grovt hö är bättre för lättfödda hästar stod det. De får så pass lång tuggtid så att de blir mätta fortare. Svårfödda hästar ska ha tunnare med mera blad etc. Kanske han blir mätt skitfort på detta? Fast å andra sidan skulle han väl inte kasta i sig av det andra då.

Knappast mätt på 2 kg, och precis han kastade sig ju över det andra.

För övrigt så hälsar ponnyn att det där med grovstråigt är båg :devil: Skämt åsido, inte båg kanske, men INGEN märkbar skillnad i äthastighet med det här jmf med det förra, som alltså var fint som spätt gräs. Han äter lika fort ändå, och är lika mycket/lite hungrig ändå. Tyvärr, för det var vad jag såg som bonus när jag öppnade balarna. Innan jag insett att fbl inte åt då. Men att grövre = bra för ponnyn, just för jag läste det där med grovstråigt. Ponnyn hade visst inte läst det dock dessvärre..

Välkommen till klubben för kräsna hästar.:D
Det är bara att anpassa sig o ge mat som passar.

Boxvilan är väl inte så lång o du kan väl köpa lite fler småbalar med hö.
Är det läge för att han äter i hönät?
Tänker på hur bra det är att han hänger med benen isär- som vid betning:confused:

Ponnyn kanske inte lärt sig läsa?:D

Ja, det är bra mycket lättare med de icke-kräsna. Våra fångisar äter precis allting. Kanske tur det med tanke på att de lever på hö eftersom de inte tål kraftfoder. Min fångis tål heller inte kraftigt hö utan han får leva på lite tunnare. Men han klarar lätt att äta betydligt mer av det.

Hö har jag kvar. Men det hjälper ju mig inte genom vintern liksom. Jag har två balar fjolårssilage kvar med. Så 'för stunden' kan jag ju erbjuda honom mat som faller herrn bättre i smaken. Men sen då? :crazy: Det är ju det här det är meningen han ska äta hela vintern, där problemet är. Jag har en hel säsongs foder förbeställt och bokat och han vill inte ha det (om det inte är övergående) och måste ju isf NU (helst igår) försöka hitta något han kan tänka sig att äta.

(Boxvilan är en vecka till, minst 2 veckor angivet vid besök vid akuta skadan, som det ser ut nu kan han få en liten hage då, men han står på metacam än, så beror ju på hur det blir när den sätts ut med. Idag är första dagen utan svullnad, och han ska ha metacam imorgon med, sen är det sanningens ögonblick hur det *egentligen* står till)

Ingen fara ang beta eller äta från marknivå. Han har iofs sitt foder upphöjt, men öser ur det ner på golvet lite efter tycke och smak. Första dagarna när svullnaden 'låg ivägen' åt han helst från upphöjt, utom på promenaderna då då han glatt betade. Det sträcker heller inget i muskeln bara att ta ner huvudet, inte heller att föra benen isär. Däremot ta fram benet på den skadade sidan, det har dock blivit bättre det med, och nu kör han växelvid med hö resp vä fram. Självstretching, utmärkt ;)

Glömde förresten:

Axel - jodå, den där kräsna häst-klubben har jag varit medlem i mot min vilja alldeles för många år ;) Herrn är inte det kräsnaste jag haft tack och lov, men den första som börjat hallucinera om förstklassigt silage ;)

Ylva - nej, jag får försöka förmedla den där rapporten till ponnyn, så han förstår ;)

Du har ingen du kan försöka byta foder med? En del hästar föredrar ju faktiskt grovt. Bara en tanke.

Båda mina föredrar "änglahårssilage", men läste oxå i Ridsport om grovleken o strålängdens inverkan- o visst stämmer det i praktiken- för mig.

Kommer dock att få byta till det grövre när årets silage är just grövre- har ett antal gamla kvar ännu.

Jag är en vek matte, men när han fortfarande helt strejkade (han har varit ute och ätit gräs på gräsmattan i 3 h så han lider ingen större nöd) nyss, och vägrade ens röra silaget, så öppnade jag en fjolårsbal åt honom.

Glufs-glufs lät det när jag lämnade stallet. F*N också. Ska ringa bonden snart..sen.. *vadå skjuta upp*

min donna åt dåligt den vintern vi hade grovt hö.
Fick inte i henne mer än 9 kg per dag. i vanliga fall ligger hon på iaf 11-12 kg.

vissa hästar vägrar grovt hö, plockar ut dom finaste stråna och ratar resten.. andra äter det dom får, samma hur svårt det är att tugga. beror på hur matgalna dom är.:p

Fast han plockar inte ens, och SÅ grovt är det inte, bara grövre än normalt. Petimeterhäst, man skulle ju tycka han skulle plocka ur bladen, men icke, utan bara ratar det rakt av. Men han är ju inte matgalen nånstans tyvärr, varken vad gäller strå eller kraftfoder. Han är en 'beteshäst' helt enkelt, han skyller på den irländska uppväxten ;)

Och jag går och drar på att ringa bonden *suckar*

Har iaf lyckats ragga fatt på annat silage. Har dock antagligen framstått som totalt knäpp genom att maila och fråga 'hur är stråna?' ;)

Men dyrt skit blir det. 3,50 - 3,60 kr/kg (lite svårt beräkna exakt pris då de flesta balarna väger 45 - 50 kg/styck men jag betalar för 40 kg/bal då silaget är blötare än normalt och priset justerat därför).

51% TS, så kraken ska inte kunna klaga på det är för torrt i alla fall. Och OM.. jag säger OM han kan tänka sig att äta 15 kg av det (mot de 12 kg som är det mesta han petat i sig innan), så blir det inte så farligt mkt dyrare iom att han halverar kraftfoderkostnaden då, så blir knappt 400 kr/dyrare per månad. Om han 'bara' tänker äta 12 kg av det blir det 900 kr dyrare *urk*

Och trassligare praktiskt då de måste delas i hagen vid utfodring etc. Men..

Ska ringa min bonde imorgon och höra om han har ngn lösning, men ville veta ATT jag kunde få tag i annat innan,s å jag vet hur desperat jag ska låta :devil: Och sen måste jag på ngt magiskt vis räkna ut var jag ska få 14 K på ett bräde ifrån i så fall. Betalar ju normalt mitt foder per månad, men nu blir det ju hosta upp allt på en gång. Pengar jag inte har att hosta upp så.. Suck.. Den här gjorde han ordentligt röda raringen..

Uppdatering..

Bonden kom med en annan bal, torrare (60 - 62% kanske) men finare strån. Herrn åt lite av det, men under protest. Avvaktade men nej blev inte bättre, 3 - 4 kg/natt.

Sen kom en bal av mitt nya med finare strån, och det + ev huuunger gjorde att han åt 5 - 6 kg/natt av det sålänge den balen räckte. Nästa bal mer grova strån igen om inte värsta sorten = 3 kg/natt =/

Idag var jag och hämtade av det blöta, mer finstråiga, svindyra. Återstår att se om det är nyhetens behag eller ej, men han lyfte inte huvudet från maten tiden jag var där i alla fall, och började äta direkt, utan att putta ut hälften ur boxen etc. Så förhoppningsvis.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Står inför ett dilemma med vinterns foder som jag kanske kan få lite feedback på. Jag har beställt och redan betalat för hälften...
Svar
8
· Visningar
2 730

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höstföräldrar 2023
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Textiltvätt/mattvätt?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar