Mer energi ?!

klottagirl

Trådstartare
vad ska man göra för att få mer energi i en häst, just nu får han fibergi ca ½ liter morgon och kväll, och 5 kg hö(en islänning) uppdelat på 4 ggr . skulle man kunna ge han betfor också ? jag har noll koll på sånt här , och det är därför jag ber om er hjälp. :)

Sv: Mer energi ?!

klottagirl skrev:
vad ska man göra för att få mer energi i en häst, just nu får han fibergi ca ½ liter morgon och kväll, och 5 kg hö(en islänning) uppdelat på 4 ggr . skulle man kunna ge han betfor också ? jag har noll koll på sånt här , och det är därför jag ber om er hjälp. :)

VARFÖR vill du ge mera energi? Är han TUNN eller vill du få honom piggare?

fibergi vadå? det finns olika sorter..

och ge mer hö.. 7 kg bör du ge din islänning..

ja, prova det först, 7 kg hö och blir hästen inte piggare kan du ge 1/4 kg betfor..

och nu vetjag inte alls hur mycket fibergi Bas sin häst får.. man räknar nämligen i kilo när man räknar foder.. men det är väl ett müslifoder så jag tror att din häst får under 1 kg fibergi/dag iallafall.. försök höja till 1 kg..

fibergi basen ökar på näringen men höjer/sänker inte normalkvoten i foderstaten nämnvärt.. skulle din häst vara pigg när du rider men energin ta slut fort så kan du öka fibergin ½ kg till..

BeastieBabe skrev:
ja, prova det först, 7 kg hö och blir hästen inte piggare kan du ge 1/4 kg betfor..

och nu vetjag inte alls hur mycket fibergi Bas sin häst får.. man räknar nämligen i kilo när man räknar foder.. men det är väl ett müslifoder så jag tror att din häst får under 1 kg fibergi/dag iallafall.. försök höja till 1 kg..

fibergi basen ökar på näringen men höjer/sänker inte normalkvoten i foderstaten nämnvärt.. skulle din häst vara pigg när du rider men energin ta slut fort så kan du öka fibergin ½ kg till..

okej. :) tack för hjälpen.

Den klassiska upppiggaren är havre! De flesta hästar blir hetare av (krossad) havre - en del till och med för heta! Min stora och ganska bekväma halvblodshäst (600kg) får när han går 1h 5 dgr/v i normalträning 2.5 kg Krafft grund samt 1 kg havrekross per dag samt rejält med bra grovfoder förstås. Min erfarenhet är dock att en ökning av grovfodergivan inte brukar pigga upp - snarare tvärt om. Hästar som går på bete brukar bli lugnare och tyngre ...
Havren

klottagirl skrev:

Har du analyserat höet? I såfall är det ju lätt att se var det ev. brister, och vad du bör tillsätta. Jag ger mina islänningar 7 kg hö nu i vinterkylan+ annat behövligt.

Ingridl skrev:
Den klassiska upppiggaren är havre! De flesta hästar blir hetare av (krossad) havre - en del till och med för heta! Min stora och ganska bekväma halvblodshäst (600kg) får när han går 1h 5 dgr/v i normalträning 2.5 kg Krafft grund samt 1 kg havrekross per dag samt rejält med bra grovfoder förstås. Min erfarenhet är dock att en ökning av grovfodergivan inte brukar pigga upp - snarare tvärt om. Hästar som går på bete brukar bli lugnare och tyngre ...
Havren

har hört att hästar bara blir feta av havre, visst dom kanske blir pigga, men vill ju inte ha en fet häst, för han lägger på sig ganska lätt. :P

Att undvika att hästen blir fet är ju en balans mellan fodergiva och motion. Du kan ju testa att byta ut en liten del av fibergin mot havre och se hur din häst reagerar. Du märker ganska snabbt om han svarar på havren genom att bli piggare. På mitt halvblod kommer denna effekt på ett par dagar. När han går mindre som nu när det är isigt och svårridet får han bara Krafft nämligen. Byter du ut en större del av Fibergin får du då lägga till lite mineraler (Vet inte vad fibergi innehåller avsende detta). Blir han piggare lär han ju oxå göra av med mer energi i samband med ridningen.

vet du vad näringsvärdena i havre vs fibergi bas är ens?

i fibergi bas finns det 6 ggr mer proteiner än MJ energi.. i havren finns det 9 ggr mer proteiner än MJ energi..
det betder att när man ger havre ökar man på proteingivan mer än vad man ökar på energigivan i jämförelse med fibergi.. borde det göra hästen piggare?

hästar som blir heta av havre blir heta för att dom faktiskt inte tål havren egentligen..

vill du ha en piggare häst ska du ge honom havre. dom blir generellt sett inte feta av det däremot så ger man betfor för hullets skull så ge honom inte det, det är inte energigivande på samma sätt! att öka på höet gör heller inte speciellt mycket för energin men 5 kg låter lite för lite!

BeastieBabe skrev:
hästar som blir heta av havre blir heta för att dom faktiskt inte tål havren egentligen..

Då kan man prova att ge svarthavre istället, det är det ganska många islandshästägare som gör.

ja, svarthavre är bättre för hästar som blir heta av vanlig havre.. men varför ska trådskaparen köpa nytt foder när hon har foder hemma att använda först och främst?

och när näringsinnehållet i fibergi bas är mer upp-piggande än svarthavre, varför ska hon då ge svarthavre istället?

gav honom havre förut tillsammans med fibergin, men han reagerade inget särkilt på de. brukade även stöpa (?) havre, och ge honom . men funkade inge vidare.

På vilket sätt är han slö då, eftersom du vill få honom piggare? Är det vid ridning eller rent allmänt?
Min häst är inte särskilt framåt när jag rider ut själv och ingen havre i världen hade hjälpt mig komma tillrätta med det problemet. :devil: Det enda som hjälper där är att variera träningen, rida ut med kompisar och ha kul... ;)
(Han står på uträknad foderstat och bantas långsamt)

Kosmoskatten skrev:
På vilket sätt är han slö då, eftersom du vill få honom piggare? Är det vid ridning eller rent allmänt?
Min häst är inte särskilt framåt när jag rider ut själv och ingen havre i världen hade hjälpt mig komma tillrätta med det problemet. :devil: Det enda som hjälper där är att variera träningen, rida ut med kompisar och ha kul... ;)
(Han står på uträknad foderstat och bantas långsamt)

han är slö rent allmänt liksom. och för det mesta när man rider ut själv.

Om du har kontrollerat hans allmäntillstånd och alla värden är normala samt testat att variera foderstaten inom rimliga gränser är det bästa du kan göra att inrikta dig på att bygga upp hans kondition och styrka och ge honom så varierat och roligt arbete som möjligt. Hästar är ju individer. En del gillar allt jobb, andra gillar hoppning mer än dressyr - de flesta gillar att vara ute i skog och mark ... En del är mer bekväma än andra och tar det så lugnt det bara går ... Om din häst är frisk, har en bra foderstat och har bra kondition och ändå är lite slö ... så är det nog sådan han är .... Har själv två rätt bekväma och smålata halvblodsherrar som jag har valt just eftersom jag vill ha lugna och stabila hästar som är lite flegmatiska till sin natur!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 238
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
628
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 866
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag vet att det finns 1000 liknande trådar. Tro mig när jag säger att jag läst de allra flesta. Men… Tycker att detta är så svårt och...
Svar
4
· Visningar
853
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama