Mentalt förstörd, tips?

LaMaya

Trådstartare
Jag är mentalt förstörd just nu, paniken börjar släppa.
Men hur fasen ska jag göra nu? :crazy: :(

Satt och red min 3,5 åring i sommarhagen vid stallet idag.
Red runt 2 varv i både skritt, trav och galopp och allt gick jätte bra.
Men sen övertalade mamma mig att ta ett varv till, vilket jag ångrar enormt.
Började med att han bockade till, vilket jag är van vid så det var inte så mkt med det.
Men helt plötsligt när jag skulle rida i hagen från utfarten och in kom några som skulle
träna i vårt ridhus med transport och hästen fick panik.
Börjar skena mot staketet som ligger 30 meter bort, och fort gick det.
Börjar bromsa då hästen drar upp huvudet och fortare och fortare går det.
Min först tanke var staket och skador, vilket jag tycker jag haft nog av.
Som tur det vänder han och springer mot grinden som var stängd.
Då mina tankar just hade passerat en omkullridning i svängen kom en ny.
En ny tråd med 1 meter upp till asfalt och sen tråd på andra sidan.
Bara sken upp skador, skador i huvudet på mig.
Som tur det tog jag i in det sista och fick stopp på honom 2 meter innan tråden.
Och den enda skada som skedde var mattes rädsla.

Jag blev skit skraj. Red ett varv direkt efter med mamma bredvid i hagen och ett gick bra,
trava och galopperade också på banan efter, som också gick bra.
Men jag är helt skakig fortfarade.
Vet inte om jag kommer våga göra det igen alvarligt talat.
Är så jäkla rädd om hästen och han är 4 ggr starkare än jag.
En grov 167 cm stor halvblod-lippizanar korsning och klena jag som är van att rida snäll arab.

Hur tar man sig ur det här nu?
Har funderingar på martingal och starkare bett.
Och 5 lager skydd på ben o.s.v.. :crazy:

Sv: Mentalt förstörd, tips?

ta det lugnt...
du vet ju VARFÖR det blev så... så nästa gång kör du som vanligt, å mamma med å håller koll på er!

INTE skarpare bett på en bebis!!!

backa några steg? tömkör?
se till att du känner dig säker innan du går vidare iaf, annars smittar du bara av din rädsla på hästen!!!

allt gick ju bra sen efter "skenturen"... så ta bara lärdom av det, att det KAN hända..

förstår att du är skakis dock!!!!! så ta det luuuugnt å andas :D

Kan du få någon med en lugn äldre häst med som stöd till din unga häst när du rider?
Det är guld värt.
Unghästarna följer den äldre hästens reaktioner oftast mer än ryttarens, så kan du få tag på ett sådant ekipage att följa med på dina turer kan du känna dig mycket tryggare. :)

Joo, jag vet.
Men jag har hållt på att rida ut med olika hästar ett bra tag nu,
varav min andra häst och han går bara på.
Bryr sig inte över något alls och därför ville jag testa ensam.
Men det får nog bli med sällskap ett tag till, inte vill man förstöra något nu. :crazy:

Hästar är ju så himla olika mentalt. Och träffar man på en som är lite mer känslig, kanske den behöver extra stöd.
Man vill ju inte att det ska hända en olycka.
Man får prova sig fram.
Hoppas det går bra i fortsättningen! :)

Dessvärre får man vara beredd på "dramatik" ibland när man rider -och unghästar i synnerhet. Det är starka krafter! Men när det gick bra och ingen av er gjorde illa er, så gör "enkla" saker tillsammans några dagar, ta några djupa andetag och kom igen! Tycker det verkar som du löste situationen bra.
Tänk positivt och var ett par steg före hästen i tanken hela tiden, det är mitt mantra när jag rider unga outbildade hästar.

Lycka till, du löser det här! :bow:

Kram,

Masec 97

Det bästa du kan göra för dig själv just nu är att sluta tänka på hela grejen. Upp och rid bara! Försök låna lite andra hästar som brukar sköta sig och spendera så mycket tid som möjligt i sadeln de närmsta dagarna.

Det värsta man kan göra om man är rädd för att bli rädd är att vänta och älta och tänka. Det är klart att det kan hända saker, men eftersom du regerade mycket på det som hände tyder det ju på sånt inte tillhör vardagen utan händer ganska sällan.

Låt inte en liten skrämselhicka hos hästen gå ut över dess utbildning, det vore inte rättvist. Det är ju en liten bebis som blev minst lika rädd som du över hela grejen. Var lika mjuk som förut mot din häst så blir det en fin ridhäst.

Och dessutom: din häst reagerade mycket för en transport som kom åkande. Undvik inte sådana situationer, utan gå omkring med hästen överallt och gärna nära transporter som skramlar, traktorer, läskiga brevlådor och allt möjligt sådant så är det inget konstigt sen. När ni träffar på nåt läskigt är det viktigt att du inte reagerar alls utan låtsas som ingenting. Inte ens börja trösta och oja dig utan det bästa är att matte bara är som förut som att det som händer inte är något konstogt alls.

Lite off topic, men bra tips om man vill minska ner på antalet skyggningar och liknande.

Jag tycker att du ska sätta på en martingal om det gör dej säkrare. En martingal är en bra säkerhet speciellt på unghästar. När man är säker kan man plocka bort den igen.

Sedan tycker jag att du inte ska utsätta dej för mer risker innan du känner sej lite mer säker. Låt någon annan pusha hästen om du vill vänja honom vid saker och ting, för hästen måste vänja sej!
Om ni inte gör det nu, kommer hästen att bli ännu värre senare och det vill du inte.
Låt någon annan hjälpa dej om det behövs. Sen när du ser att han funkar i alla situationer så kan du börja utsätta dej för mer risker.
Men just nu ska du bara ta det lungt och njuta av att rida!

Säger som alla andra, ta det lugnt ett tag. Tömmkör mm så att du känner dig säker med honom igen.
Jag har haft min första egna häst nu i ca 4 månader. Hon va oinriden när jag köpte henne o i början gick det väldigt mycket upp o ner. Undrade ibland vafan jag gett mig in på. Men då är det bara att ta några steg tebax och fundera över vad som gick fel..
Ta ej ett skarpare bett utan gå tebax och få honom att lyssna bättre på dig.
Det går bra ska du se! :) Det är ju bara en unghäst!

//Mimmi

Jag är mentalt förstörd just nu, paniken börjar släppa.
Men hur fasen ska jag göra nu? :crazy: :(

Satt och red min 3,5 åring i sommarhagen vid stallet idag.
Red runt 2 varv i både skritt, trav och galopp och allt gick jätte bra.
Men sen övertalade mamma mig att ta ett varv till, vilket jag ångrar enormt.
Började med att han bockade till, vilket jag är van vid så det var inte så mkt med det.
Men helt plötsligt när jag skulle rida i hagen från utfarten och in kom några som skulle
träna i vårt ridhus med transport och hästen fick panik.
Börjar skena mot staketet som ligger 30 meter bort, och fort gick det.
Börjar bromsa då hästen drar upp huvudet och fortare och fortare går det.
Min först tanke var staket och skador, vilket jag tycker jag haft nog av.
Som tur det vänder han och springer mot grinden som var stängd.
Då mina tankar just hade passerat en omkullridning i svängen kom en ny.
En ny tråd med 1 meter upp till asfalt och sen tråd på andra sidan.
Bara sken upp skador, skador i huvudet på mig.
Som tur det tog jag i in det sista och fick stopp på honom 2 meter innan tråden.
Och den enda skada som skedde var mattes rädsla.

Jag blev skit skraj. Red ett varv direkt efter med mamma bredvid i hagen och ett gick bra,
trava och galopperade också på banan efter, som också gick bra.
Men jag är helt skakig fortfarade.
Vet inte om jag kommer våga göra det igen alvarligt talat.
Är så jäkla rädd om hästen och han är 4 ggr starkare än jag.
En grov 167 cm stor halvblod-lippizanar korsning och klena jag som är van att rida snäll arab.

Hur tar man sig ur det här nu?
Och 5 lager skydd på ben o.s.v.. :crazy:
Ta INTE till ett skarpare bett, tänk på att det är en unghäst och du kan aldrig ta en häst med styrka, han kommer alltid att vara starkare. Att rida in unghästar gör ju att man hamnar i oväntade situationer mer än man vanligen gör med gamla vana hästar och när hästen reagerar på något så tänk på att det är du som ska vara tryggheten, att om han bara litar på dig så kan du få honom att förstå att det är ok att reagera på nya saker så länge reaktionen sträcker sig till att stanna och titta men att det inte är tillåtet att vända och sticka. Undvik absolut inte det som hästen reagerar på utan sök upp dessa situationer när du själv kan välja var, när och hur. Känner du dig osäker när du rider så gör det med sällskap och var vaksam på när hästen får sina växtperioder, de brukar ju bli litet osamarbetsvilliga då pga växtvärk och liknande så då kanske det är läge att ställa av ett tag och låta honom smälta. Just nu bör du nog på det igen och var glad att er uppgörelse kom hemmavid och inte ibland bilar och folk. Det är sådant som händer och även om ingen tycker det är direkt ljuspunkterna i ridningen så är det bara att ta nya tag. Gå inte och fundera utan fortsätt som du gjort tidigare, det kommer att gå jättebra!;)

tänk på att det är du som ska vara tryggheten, att om han bara litar på dig så kan du få honom att förstå att det är ok att reagera på nya saker så länge reaktionen sträcker sig till att stanna och titta men att det inte är tillåtet att vända och sticka. Undvik absolut inte det som hästen reagerar på utan sök upp dessa situationer när du själv kan välja var, när och hur.

:bow: :bow: :bow:
Därför är det inte bra att vara nervös när man rider unghästar. Man måste vara beredd på att vad som helst kan hända och man måste hela tiden vara 2 steg före och förvänta sej hur hästen kan reagera på olika saker och ting. Man måste vara beredd så att det inte kommer som en chock eller helt oväntat!

Som vissa andra föreslår så skulle jag miljöträna hästen.
Söka upp "läskiga" situationer, men inte såpass läskiga att det finns någon risk att hästen kan slita sig ifrån dig utan trappa upp lite i taget. Gärna tillsammans med en säker häst som visar att det inte är någon fara. Men bara i början, han måste lära sig att lita på sig själv och dig även när det bara är ni.
Lycka till!

Som vissa andra föreslår så skulle jag miljöträna hästen.
Söka upp "läskiga" situationer, men inte såpass läskiga att det finns någon risk att hästen kan slita sig ifrån dig utan trappa upp lite i taget. Gärna tillsammans med en säker häst som visar att det inte är någon fara. Men bara i början, han måste lära sig att lita på sig själv och dig även när det bara är ni.
Lycka till!

Fast miljöträna går knappast att göra mer med honom.
Han har varit med om allt sedan våran flytt för 1,5 år.
Han går jätte bra förbi traktorer och skördetröskor, läbbiga hus och allt sånt både när jag går bredvid och när jag rider med andra.
Det var just därför jag blev skraj, av den anledningen att han är så himla snäll i övrigt.
Visst kan det aldrig bli nog av miljöträning men eftersom han är så cool vill man ju ändå gå ett steg till och få någonslags reaktion.
Men den här var kanske inte den jag räkna med.

Sen tror inte jag min reaktion var "vad gör han, jag kommer slå mig"
Utan den var " Nu är slaktbilden nästa", för jag har redan varit med om svåra skador.
Och han betyder för mkt för att bli av med, och jag tror det är där spärren sitter nu.

Den här gången gick det bra, nästa gång kanske är den sista. :crazy:

Fast miljöträna går knappast att göra mer med honom.
Han har varit med om allt sedan våran flytt för 1,5 år.
Han går jätte bra förbi traktorer och skördetröskor, läbbiga hus och allt sånt både när jag går bredvid och när jag rider med andra.
Det var just därför jag blev skraj, av den anledningen att han är så himla snäll i övrigt.
Visst kan det aldrig bli nog av miljöträning men eftersom han är så cool vill man ju ändå gå ett steg till och få någonslags reaktion.
Men den här var kanske inte den jag räkna med.

Sen tror inte jag min reaktion var "vad gör han, jag kommer slå mig"
Utan den var " Nu är slaktbilden nästa", för jag har redan varit med om svåra skador.
Och han betyder för mkt för att bli av med, och jag tror det är där spärren sitter nu.

Den här gången gick det bra, nästa gång kanske är den sista. :crazy:
Så kan du inte tänka om du ska kunna få samarbetet att fungera med hästen. Han förstår inte att du är rädd om honom, han känner bara att du tvekar vilket inte kommer att förenkla ert arbete. Det här är absolut inte något ovanligt som du råkat ut för och det kommer säkert fler äventyr i framtiden men det är hur du hanterar dem som avgör hur hästen kommer att utvecklas. Det han gjorde var säkerligen bara ett infall i en unghästs sätt att vara men om du i framtiden visar brist på ledarskap och inte får hans respekt och förtroende så kan det utvecklas till rena dumheter och då blir det riktigt jobbigt. Unghästar får, oavsett om de tidigare varit lugnet själv, oftast någon form "trots" eller rädslereaktioner några gånger under "tonåren" och det är där man som ryttare får bekänna färg. Fortsätt med samma hantering och sätt med hästen som du haft tidigare och rätta honom om han avviker från vett och etikett så får du inga problem: Om han som du säger varit så lugn och snäll tidigare så har du varit helt rätt ute och om du ändrar dig nu så anpasssar du dig efter honom och det kommer han att utnyttja.

Ett tips om hästen skulle sticka från dig igen!
Ta tag i ena tyglen (allt vad du kan om det krävs) hästen blir tvingad att vända vilket hejdar farten och man fortsätter att ta i ena tyglen och drar in hästen på en volt.
När man får hästen att bryta och svänga av så har man oftast fått kontroll över hästen igen. Att försöka få stopp på en skenande häst med bägge tyglarna är i princip omöjligt.

Om du känner dig osäker så rid i de miljöer där DU känner dig säker och så småning om utäka för att kunna rida normalt igen. Men det är viktigt att du känner dig säker, för det du känner smittar du av till hästen.

När man rider unghästar/oerfarna hästar måste man alltid ligga steget föra och vara berädd på att saker och ting kan hända plötsligt, man kan aldrig sitta och "slappa" och tänka på annat, utan man måste vara 100% fokuserad på vad som händer hela tiden.

Om jag var du skulle jag rida i såkallade "säkra" områden som ridhus, rundkorall, ridbana. Även om du är rädd om hästen så tror jag att förtoendet och tilliten mellan dig och hästen blir lite skadad av en sån upplevelse och det tar tid att bygga upp igen. Se till att hästen är mjuk i sidan och ger efter för bettet, då kan du snabbt fånga upp honom med ena tygeln om det händer igen. Att ha en följsam och smidig häst innebär inte bara att den lyder hjälper utan också att man lättare får den ur balans då det behövs.

Ett tips om hästen skulle sticka från dig igen!
Ta tag i ena tyglen (allt vad du kan om det krävs) hästen blir tvingad att vända vilket hejdar farten och man fortsätter att ta i ena tyglen och drar in hästen på en volt.
När man får hästen att bryta och svänga av så har man oftast fått kontroll över hästen igen. Att försöka få stopp på en skenande häst med bägge tyglarna är i princip omöjligt.

Ska tänka på det,
MEN risken om jag gör så är att han går omkull.

Red honom idag igen och skritta av honom där "skenet" var.
Inga problem alls. Var också ute och fräste av mig rädslan på min andra.
Känns mycket bättre.

Men tack för alla "förslag och peppningar"! :bow:

Alla andra har redan gett så mkt tips, jag tycker du gjorde det jättebra, som satt kvar och yckades hejda honom OCH red "klart" efteråt, och dessutom skrittade honom nu efteråt.
Verkligen modigt och helt rätt!!
Jag rider själv unghästar och vet framförallt efter att jag kommit upp i åren, att man rädslan är ens värsta fiende. De gånger jag blivit svårare skadad eller känt att både jag och hästen behöver backa ett par steg, har dte alltid funkat med vila för hästen och sedan arebat från marken.
Då brukar rädslan släppa, jag ser att han är cool igen, och sedan går man eventuellt framåt, tills det händer något igen etc...

känner väl igen mig i din situation. har nog varit med om det mesta när jag ridit unghästar. oavsett vad som händer så är det bara och bita ihop. nu kanske jag låter elak eller du i huvudet. jag vet inte. men var beredd på att samma sak kan hända igen.
ush, nu lät det som om du ska räkna med att det ska hända flera gånger. men som sagt, du måste alltid ligga 2 steg före. försök gärna läsa av din omgivning fort men effektivt. då vet du vad som kan eventuellt hända.

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 038
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 104
Senast: Freazer
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 670
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Menskopp
  • Åderbråck efter graviditet

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat